جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/05/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5901

 انجمن بين المللي د‌انشگاه‌ها 

سيزدهمين کنفرانس عمومي انجمن بين المللي دانشگاه ها

د‌كتر عبد‌الله جاسبي سري دوم-2

انجمن بين المللي دانشگاه ها

دوازدهمين کنفرانس عمومي، سائوپولو، برزيل

ادامه مطالب

گزارش فعاليت ها ومالي IAU

از 2000 تا 2004

عمل، تطبيق و تحقق

1. مقدمه

اين گزارش يک تحليل محاسباتي ازتوسعه ها و ابتکارات تعهد شده توسط انجمن بين المللي دانشگاه ها (IAU) از آگست سال 2000 تا جولاي 2004 است. اين چهارسال نمايانگر تغييرات عملي در تمام سطوح عملياتي IAU بوده است: حاکميت داخلي، همکاري نزديکتر بين فعاليت هاي مختلف، الزامات کاري توسعه اساسي با شرکاي مختلف، مشخص ترين آن با يونسکو، آخرين اما نه کمترين آن در مديريت دبيرخانه و حفظ درجه مشخصي از پايداري مالي در دوره 2003 .

در هرحال چنين توسعه هاي داخلي، قطعاً به صورت برابر در مقابل جابجايي مهيجي است که هم از نظر درک و هم ازنظر انتظار ازاينکه چگونه دانشگاه هاي جهان توسعه پيدا ميکنندو يا بايد توسعه پيدا کنند قرار ميگيرند. استحکام حوزه بين المللي در امور دانشگاهي، تنش هايي که از تغييرات چند بعدي برمي خيزدو از نظر مفهومي درتصوير عمومي "جهاني شدن" قرار ميگيرد وساختار هاي سياسي مثل اقتصاد دانش ياجامعه دانش – همه به نفع گذشته مقاومت مي کنند. همه دانشگا هاي انفرادي و مستقل انتظار يک پاسخ روشن از سيستم هاي بخشي دارند، همانطور که دانشگاه هاي بخشي هم به عنوان يک انجمن شعار " دانشگاه هاي جهان با يکديگر کار کنند " را داشته اند.

انجمن عضويت هاي خود را ازهر منطقه اي از جهان به دست مي آورد و چالش ها ومشکلاتي که در انتقال به يک اقتصاد دانش بنيان ودرجهت يک جامعه دانش مشخص مي شود تحت شرايطي که در عضويت آن ظهور ميکند منعکس ميگردد. هنوز بسياري ازموضوعات وسؤالات بدون توجه به اين که کجا هستند و بدون توجه به اينکه چه منابعي را بکار ميگيرند مؤسسات را تحت تأثير قرار ميدهند. تا جهاني شدن در تطبيق با توسعه پايدار چقدر فاصله داريم؟ آيا شکاف در توسعه اقتصادي بين شمال وجنوب گسترده تر مي شود؟ چه معيارهايي ممکن است انتظار داشته باشيم که اين شکاف را کم کند؟ دانشگاه ها چه نقشي مي تواننديا بايستي بازي کنند؟ چه گفتگويي بين تمدن ها و فرهنگ هاي پايدار مانده واختلاف ها را رفع کرده است؟ آيا پاسخ اين سؤال بين المللي کردن آموزش عالي است؟ درانتها ونه به عنوان کمترين، چگونه ممکن است فن آوري هاي بالقوه اطلاعات و ارتباطات با دسترسي به دانش براي افراد و ملت هايي که با يک آينده واقعا مناسب روبرو مي شوند يا با ناچيز شمردن باقيمانده ها هنگاميکه دراوج به سوي يک اقتصاد جهان دانشي هستند آن را کنترل کنند؟

پاسخ به اين سؤالات براي جوامع و بدين ترتيب براي تمام مؤسسات آموزش عالي، جايگاه عالي است. اينها دقيقا سؤالاتي هستند که IAU خودش را درطول چهارسال گذشته به وسيله آنها توضيح مي دهد.

اين گزارش فعاليت ها پيرامون شش عنوان به شرح زير سازماندهي شده است:

1. عضويت

2. حاکميت IAU

3. فعاليت ها

4. مشارکت ها وشبکه سازي

5. برنامه انتشارات IAU

6. امورمالي و مديريت

هدف از اين گزارش دوگانه است: اول، تهيه يک محاسبه واقعي از هدف ها، فعاليت ها و عملکردهاي انجمن در طول چهارسال گذشته؛ دوم، تهيه يک تحليل از اين فعاليت ها، که در مقابل روندهاي گسترده تر قرارداده شده، هم در داخل سياست هاي انجمن وهم آن دسته از توسعه هاي خارجي در جامعه ودر اقتصاد جهاني. اين گزارش همچنين به عنوان صحنه پشت پرده بلند پروازي هاي انجمن براي آينده، که بعدازهمه، بايستي عملکردهاي خودرا در گذشته وحال بسازد، در خدمت قرار ميگيرد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته