جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/06/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5925

 خبرپزشكي 

 مواد خوراکي سرشار از اسيد فوليک را بشناسيم

متخصصان توصيه مي کنند به منظور پيشگيري از کمبود اسيد فوليک، روزانه حداقل 400 mcg از اين ويتامين استفاده شود.

به گزارش مهر، فولات يک ويتامين محلول در آب است که داراي عملکردهاي بسيار مهمي در بدن است. فولات با نام هاي ويتامين B9 يا اسيدفوليک هم شناخته مي شود. موجب رشد مناسب جنين و کاهش ريسک نقايص هنگام تولد مي شود و همچنين از تقسيم سلولي سالم در بدن حفاظت مي کند.

فولات يا اسيد فوليک به طورطبيعي در بسياري از مواد خوراکي غني شده يافت مي شوند. در ادامه به برخي مواد خوراکي حاوي مقادير بالا اسيد فوليک اشاره شده است:

مارچوبه

مارچوبه حاوي ويتامين ها و مواد معدني متعددي از جمله فولات است. همچنين سرشار از آنتي اکسيدان ها بوده و داراي خواص ضدالتهابي و ضدباکتريايي هم است. مارچوبه منبع عالي فيبر سالم براي قلب است.

حبوبات

حبوبات شامل لوبيا، عدس و نخود منبع عالي فولات يا اسيد فوليک هستند. حبوبات منبع غني فيبر، پروتئين و آنتي اکسيدان ها و همچنين ريزمغذي هاي مهمي نظير منيزيم، پتاسيم و آهن است.

تخم مرغ

به منظور افزايش ميزان مصرف برخي مواد مغذي ضروري، اسيد فوليک را در رژيم غذايي تان بگنجانيد. تخم مرغ سرشار از سلنيوم، پروتئين، ريبوفلاوين و ويتامين B12 است. مصرف چند وعده تخم مرغ در هفته، راه ساده اي براي افزايش مصرف اسيدفوليک است. همچنين تخم مرغ حاوي دو آنتي اکسيدان موسوم به لوتئين و زاکسنتين است که به کاهش ريسک اختلالات چشمي کمک مي کند.

سبزيجات پربرگ سبز تيره

سبزيجاتي نظير اسفناج و کلم کم کالري و سرشار از بسياري از ويتامين ها و مواد معدني اساسي نظير اسيدفوليک هستند. سبزيجات برگدار همچنين مملو از فيبر و ويتامين هاي K و A هستند. آنها به کاهش التهاب، کاهش ريسک سرطان و همچنين تقويت فرايند کاهش وزن کمک مي کنند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته