جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/07/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5950

 20 توصيه تغذيه اي براي بيماران ديابتي 

 
بعد از خوردن هر غذا، قند خونتان را اندازه بگيريد تا ببينيد آن غذا چقدر قند خونتان را بالا برده، اگر اين مقدار زياد بود، آن غذا را از برنامه غذايي تان حذف کنيد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران،ديابت از هر نوعي که باشد و به هرعلتي که ايجاد شده باشد، مي تواند اعضاي حساس و مهمي مانند قلب، چشم ها، کليه ها و پاها را دچار عوارض جدي کند.هيپوگليسمي (افت قند خون) و کتو اسيدوز ديابتي(افزايش قند خون) از عوارض مهم ديابت هستند که هردو مي توانند منجر به اغما (کما) شوند. با اين همه، اگر فرد مبتلا بتواند قند خونش را در محدوده طبيعي نگه دارد، بيماريش کنترل ميشود و از اين عوارض در امان مي ماند.

توجه داشته باشيد که آنچه در درمان ديابت اهميت زيادي دارد، اصلاح سبک زندگي است. درمانهاي طبي (انسولين يا دارودرماني) اگرچه ضرورت دارند اما هيچ بيماري را از رعايت رژيم غذايي، ورزش و اصلاح سبک زندگي بي نياز نميکنند.

آنچه در ادامه مي خوانيد توصيه هاي رژيمي است که به کار بستن آنها به شما کمک مي کند بتوانيد قند خونتان را کنترل کنيد و از عوارض ديابت در امان بمانيد. فراموش نکنيد که هيچ رژيم غذايي خاصي به نام رژيم ديابت وجود ندارد. يک فرد ديابتي مي تواند همه چيز بخورد، به شرط آنکه بتواند يک برنامه غذايي سالم را رعايت کرده و قند خونش را کنترل نمايد.

20 پند تغذيه اي

1- هيچ رژيمي براي همه ديابتي ها مفيد نيست. هر فرد، رژيم خاص خودش را دارد.بهتر است به يک متخصص تغذيه مراجعه کنيد تا رژيم مخصوص خودتان را دريافت کنيد.متخصص تغذيه به شما مي گويد به چه ميزان بخوريد و چه تغييري در رژيم غذايي تان ايجاد کنيد.

2-تعداد وعده هاي غذايي تان را بيشتر و حجم غذايتان در هر وعده را کم کنيد. 5 وعده مختصر در طول روز، خيلي بهتر از 3 وعده حجيم است.

3-پس از تزريق انسولين يا مصرف قرص قند، يک ميان وعده بخوريد.

4-رژيم غذايي متنوع داشته باشيد تا همه مواد غذايي لازم به بدنتان برسد. اگر يکنواخت بخوريد، حوصله تان از غذايي که مي خوريد سر مي رود و ناگهان قيد رژيم غذايي را مي زنيد!

5-در ابتدا بعد از خوردن هر غذا، قند خونتان را اندازه بگيريد تا ببينيد آن غذا چقدر قند خونتان را بالا برده، اگر اين مقدار زياد بود، آن غذا را از برنامه غذايي تان حذف کنيد.

6-موادي که روي آنها عبارت «بدون قند» درج شده، الزاما بي خطر نيستند. در مصرف اين غذاها زياده روي نکنيد.

7-بسته هاي غذايي که روي آنها عبارت «بدون چربي» درج شده، معمولا کربوهيدرات زيادي دارند.به برچسب مواد غذايي که مي خريد توجه کنيد.

8-کربوهيدرات مورد نيازتان را با مصرف ميوه ها، سبزيجات، سويا، دانه ها و غلات به دست آوريد.

9-پروتئين موردِ نيازتان را بيشتر از گوشت سفيد (مرغ و ماهي) بگيريد. از گوشت قرمز بدون چربي فقط دوبار در هفته، آنهم به صورت آب پز يا کبابي استفاده کنيد.

10-لبنيات هم پروتئين خوبي دارد، شيرو ماست بخوريد؛ البته از نوع کم چربش.

11-مصرف چربي و نمک را کم کنيد. مصرف غذاهاي سرخ شده، کنسروها، شيريني هاي خريداري شده از فروشگاه ها، کيک­ ها و کلوچه ها، گوشت قرمز، کره و بستني را به حداقل برسانيد.

12-فکرِ خوردن دسرهاي شيرين، ژله، کمپوت، سرشير، عسل و مربا، آبنبات، آجيل و تنقلات شور، چيپس و پفک را جدا' از سر خود بيرون کنيد.

13-مصرف سوسيس، کالباس، پنير پيتزا، شکلات و پنير پرورده و مواد غذايي از اين دست را براي خود ممنوع کنيد.

14-از مصرف همبرگر، پوست مرغ، کله پاچه، آبگوشت، جگر و دل و قلوه، مغز، زبان، کباب کوبيده، روغن حيواني، انواع سس سالاد و سس مايونز بپرهيزيد.

15-از مصرف نان هاي سفيد مثل نان ساندويچي يا نان لواش سفيد، نان جو حجيم و نان باگت خودداري کنيد و به جاي آنها، از نان­ هاي تيره و سنتي مثل نان سنگک، تافتون يا بربري استفاده نماييد.

16-هفته اي دوبار دروعده شام، از حبوبات پخته مثل عدس و لوبيا يا سوپ سبزيجات همراه با سبزي خوردن يا سالاد استفاده کنيد. دقت کنيد که بهتر است همراه آنها نان نخوريد.

17-وقت آن رسيده که کباب پز و بخارپزتان را از انباري بيرون بياوريد. سرخ کردني ها، دم کردني ها و خورشت ها را در رژيم غذايي تان محدود کنيد و بيشتر غذا را بصورت کباب پز يا بخارپز تهيه کنيد.

18-بيشتر فيبر بخوريد. فيبر به هضم و جذب غذايتان کمک ميکند و باعث مي­شود زودتر احساس سيري کنيد.

19- از مصرف زياد هويج به خصوص به صورت 'پخته' خودداري کرده و در صورت تمايل آن را به مقدار کم و به صورت خام ميل نماييد.

20- و در آخر ... فراموش نکنيد که هر روز 30 دقيقه پياده روي کنيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته