جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/08/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5973

 تماشاي تلويزيون شما را مبتلا به سرطان مي کند؟ 

 کم تحرکي يک عامل خطرآفرين ديگر براي سرطان کولورکتال محسوب مي شود و البته تماشاي تلويزيون مي تواند به معناي نشستن هاي طولاني مدت باشد.

پس از يک روز کاري پر مشغله يکي از سرگرمي هاي آرامش بخش براي بسياري از ما تماشاي برنامه هاي تلويزيوني مورد علاقه‌مان است. افراد بسياري روزانه چند ساعت را در برابر تلويزيون سپري مي کنند.

به گزارش عصر ايران به نقل از "هلثير تاک"، اما مطالعه اي جديد نتايجي ترسناک، به ويژه براي مرداني که زمان زيادي را صرف تماشاي تلويزيون مي کنند، ارائه کرده است. در همين راستا، تماشاي بيش از حد تلويزيون مي تواند خطر تهديدي مرگبار را به طور قابل توجهي افزايش دهد.

اگر يک مرد هستيد و بيش از چهار ساعت در روز تلويزيون تماشا مي کنيد، بهتر است تغييري در اين شرايط ايجاد کنيد. مطالعه اي جديد که در نشريه British Journal of Cancer منتشر شده است، نشان مي دهد که اين عادت مي تواند خطر سرطان کولورکتال را تا 35 درصد افزايش دهد.

اما چرا ميزان خطر براي زنان به اين اندازه بالا نيست؟

پژوهشگران اين تئوري را مطرح کرده اند که مردان احتمال بيشتري دارد هنگام تماشاي تلويزيون اقدامات مضر ديگري مانند سيگار کشيدن، مصرف الکل، و غذاهاي کم ارزش را انجام دهند. تمامي اين موارد خطر سرطان کولورکتال را افزايش مي دهند.

البته اگر يکي از طرفداران تلويزيون هستيد نيازي نيست تا تماشاي برنامه هاي مورد علاقه خود را کنار گذاشته و تلويزيون را به طور کامل خاموش کنيد.

در عوض، تنقلات ناسالم مانند چيپس، شکلات و غذاهاي کم ارزش ديگر و همچنين عادات ناسالمي مانند سيگار کشيدن و مصرف الکل را هنگام تماشاي تلويزيون کنار بگذاريد. در کنار خطراتي که نشستن طولاني مدت به همراه دارد، اين تنقلات ناسالم نيز خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را هرچه بيشتر افزايش مي دهند.

سه روش ساده براي کاهش خطر سرطان کولورکتال

پرهيز از خوراکي هاي ناسالم تنها گزينه اي نيست که براي کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در اختيار داريد. بدون در نظر گرفتن جنسيت، سه تغييري که در ادامه به آنها اشاره شده است مي تواند خطر ابتلا به اين بيماري را کاهش دهد.

کاهش وزن

اضافه وزن و چاقي مي توانند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند. براي کاهش اين خطر، تغييراتي کوچک در سبک زندگي براي کاهش وزن را مد نظر قرار دهيد. روندي آرام اما پايدار گزينه بهتري براي تحقق هدف کاهش وزن و حفظ وزن مناسب محسوب مي شود.

اقدامات ساده اي مانند پرهيز از مصرف دسر يا محدود کردن آن به روزهاي خاص در هفته مي تواند کمک حال شما باشد. جايگزيني خوراکي هاي سالم به جاي محصولاتي با ارزش غذايي کم يا فاقد هيچ ماده مغذي نيز مي تواند به احساس سيري براي مدت زمان طولاني‌تر و پيشگيري از پرخوري کمک کند.

استفاده هرچه بيشتر از ميوه ها و سبزي ها

استفاده هرچه بيشتر از ميوه ها و سبزي ها در بشقاب غذا اقدامي بسيار مفيد است زيرا مي تواند به احساس سيري سريع‌تر و حفظ آن براي مدت زمان طولاني‌تر کمک کرده و از اين رو، در کاهش وزن نقش داشته باشد. اين اقدام مي تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را نيز کاهش دهد.

مصرف فراوان ميوه ها و سبزي هاي با کاهش خطر سرطان هاي روده بزرگ و مقعدي مرتبط است. فيبر و مواد مغذي ديگر در اين مواد غذايي به پيشگيري از اين نوع سرطان کمک مي کنند.

تحرک بيشتر

کم تحرکي يک عامل خطرآفرين ديگر براي سرطان کولورکتال محسوب مي شود و البته تماشاي تلويزيون مي تواند به معناي نشستن هاي طولاني مدت باشد. راه حل اين شرايط ساده است و بايد تحرک بيشتري داشته باشيد.

در ابتدا، شما مي توانيد فهرستي از فعاليت هايي که از آنها لذت مي بريد را تهيه کنيد. اين مي تواند از فعاليت ساده مانند پياده‌روي و دوچرخه سواري تا نمونه هاي حرفه اي‌تر مانند انجام يک ورزش يا تمرين در باشگاه را شامل شود.

نکته کليدي يافتن گزينه اي است که به طور منظم انجام شده و ميزان فعاليت جسماني شما را افزايش مي دهد. اگر مدتي از زمان تماشاي تلويزيون را به انجام ورزش اختصاص دهيد مي توانيد خطر سرطان روده بزرگ را تا 25 درصد کاهش دهيد.

همچنين، شما مي توانيد هنگام تماشاي تلويزيون فعاليت جسماني داشته باشيد. به عنوان مثال، برنامه هاي تلويزيون را هنگام استفاده از تردميل يا دوچرخه ثابت تماشا کنيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته