پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/06/22 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - پنجشنبه (حلول ماه رمضان ماه رحمت و بهار قرآن مبارك باد) نسخه شماره 2858

اسرار جديد سندروم ايکس شکننده کشف شد

گروهي از دانشمندان کانادايي با بررسي سلولهاي بنيادي کشف کردند آنزيمي که در سندروم "ايکس شکننده" حضور دارد تنها در نورون ها ديده نمي شود، بلکه در ديگر سلولهاي عصبي نيز وجود دارد. به گزارش  مهر، سندروم ايکس شکننده (Fxs) يکي از شايع ترين اختلالات ژنتيکي وابسته به جنس است که باعث عقب ماندگي هاي ذهني مي شود. اين سندروم به يک مرد در چهار هزار مرد و به يک زن در شش هزار زن آسيب مي رساند. علت اصلي بروز اين عارضه ژنتيکي غيرفعال شدن يک پروتئين آنزيمي ويژه است که تاکنون تصور مي شد تنها در نورون ها حضور دارد. اما اکنون دانشمندان دانشگاه مک مستر در اونتاريوي کانادا که نتايج بررسي هاي خود را در مجله علمي "گليا" منتشر کرده اند، با مطالعه روي سلولهاي بنيادي کشف کردند که اين آنزيم در ديگر سلولهاي عصبي نيز پيدا مي شود. سندروم ايکس شکننده در اثر عملکرد بد ژن Fmr1 روي کروموزم ايکس بروز مي يابد. در اثر عملکرد بد اين ژن، پروتئيني که پروتئين Fmrp (عقب ماندگي ذهني سندروم ايکس شکننده) نام دارد، غيرفعال مي شود. توسعه مغزي در حالت فقدان اين پروتئين منجر به ايجاد اختلالاتي در مناطق مغزي مربوط به يادگيري، توانايي هاي ادارکي و حافظه مي شود. تاکنون عملکرد دقيق Fmrp کشف نشده است اما بسياري از بررسي هاي علمي نشان مي دهد که غيرفعال شدن اين آنزيم ارتباط ميان نورون ها و واحدهاي سلولي را مختل مي کند. محققان دپارتمان پاتولوژي و پزشکي مولکولي دانشگاه مک مستر با بررسي توسعه سلولهاي بنيادي بزرگسال در مغز موش ها کشف کردند که برخي از اين سلولهاي بنيادي در حال توليد پروتئين Fmrp هستند. سپس اين محققان با نشانگرهاي خاصي وابستگي اين سلولهاي بنيادي را با يک گروه بزرگ سلولهاي عصبي که به آنها سلولهاي گليايي گفته مي شود، رديابي کردند. سلولهاي گليايي از نورون ها حمايت متابوليکي و ساختاري کرده و نقش مهمي در توسعه برقراري ارتباط ميان نورون هاي مغز و مغز نخاع ايفا مي کنند. بنابراين در بيماران متاثر از سندروم ايکس شکننده، فقدان پروتئين Fmrp در اين سلولها مي تواند به آسيب هاي مرتبط با آنها منجر شود. در اين خصوص اين دانشمندان اظهار داشتند: "اين سلولهاي بنيادي از زماني که توانايي توليد تمام انواع سلولهاي سيستم عصبي را پيدا مي کنند، مي توانند تبديل به انتخاب هاي خوبي براي سلول درماني آسيب هاي نورولوژيکي شوند."

نسخه چاپي ارسال به دوستان