جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/09/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5997

 واکنش وزير صنعت به افزايش قيمت خودرو 

 
وزير صنعت، معدن و تجارت ‌در پاسخ به سئوالي که آيا اين قيمت را غير‌قانوني مي‌دانيد، گفت: نمي‌شود اين قيمت‌گذاري را غيرقانوني دانست، اما بايد در اين باره سازمان حمايت اعلام نظر کند.به گزارش تسنيم ، رضا رحماني در حاشيه سفر به تبريز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در ارتباط با افزايش قيمت خودرو از سوي ايران‌خودرو اظهار داشت: در بحث خودرو، سازمان حمايت و خودروسازان مسئول هستند و قطعا در ارتباط با افزايش قيمت توضيح خواهند داد.

وي با بيان اينکه بخشي از خودروهاي مشمول قيمت گذاري از سوي شوراي رقابت هستند، افزود: در اين حوزه دولت ورود خواهد کرد و بخشي که خارج از مصوبات شوراي رقابت است دولت ورودي ندارد، اما سازمان حمايت آناليز قيمت را مي‌گيرد و آن را کارشناسي مي‌کند و قيمت‌هايي که ا‌خيرا اعلام شده جزو همين مصوبات خارج تصميم شوراي رقابت بوده است.

جزئيات جلسه خودروسازان و قطعه‌سازان با لاريجاني

در جلسه‌اي که از سوي خودروسازان و قطعه‌سازان با رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شده است، مقرر گرديد تا خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان با رعايت کردن ضوابط قيمتگذاري، افزايش قيمت بدهند.با اعلام رسمي ايران خودرو براي افزايش قيمت برخي محصولات خود از جمله وانت آريسان، قيمت چهار محصول پژو پارس اتوماتيک 83 ميليون تومان، S30 اتوماتيک 141 ميليون تومان، رنو تندر 90 پيکاپ 77 ميليون تومان و وانت آريسان دو گانه سوز 36 ميليون تومان مشخص شده است. با اين اقدام ايران‌خودرو، عملا افزايش قيمت خودرو به صورت رسمي در بازار کليد خورد.

اين در حالي است که زمزمه‌هايي طي روزهاي گذشته مبني بر افزايش قيمت خودرو با فرمول 5 درصد کمتر از حاشيه بازار آزاد به گوش مي‌رسد که البته هنوز هيچ تائيد يا تکذيبي بر آن گذاشته نشده و کار به سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان احاله داده شده است. بر اين اساس، شهاب الدين بي‌مقدار، رئيس فراکسيون حمايت از صنعت قطعه‌سازي با اشاره به افزايش رسمي قيمت خودرو طي يکي دو روز گذشته گفت: جلسه‌اي ميان خودروسازان و قطعه‌سازان با رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شده و بر اين اساس با توجه به اينکه خودروسازان بر اين باورند که سود آنها بابت تغييرات قيمت خودرو در بازار صفر است و از تغييرات قيمتي حاشيه بازار، سودي نمي‌برند، تصميم بر اين گرفته شد که براي خودروهايي که تحت قيمتگذاري شوراي رقابت به شمار نمي‌روند، خودروسازان بر اساس سنجه بازار اقدام کرده و نرخ را تعيين کنند؛ بر اين اساس تغييرات قيمت 4 محصول ايران‌خودرو نيز در اين جهت انجام شده است.

وي افزود: بر اساس مصوبات شوراي رقابت، خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان عملا از شمول قيمتگذاري خارج بوده و قيمت آنها با توجه به شرايط بازار تعيين مي‌شد؛ بر اين اساس، قرار شد تا نرخ اين خودروها با در نظر گرفتن ضوابط مربوطه و نظارت‌هايي که از سوي دستگاههاي ذيربط انجام مي‌شود، در بازار افزايش يابد.

بي‌مقدار گفت: بر اساس تصميماتي که در اين جلسه لحاظ شد، قرار بر اين است که در مورد خودروهاي کمتر از 45 ميليون تومان نيز، کارگروه تنظيم بازار با همکاري سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، به يک تصميم مشترک برسند و قيمت اين خودروها را به صورت رسمي تغيير دهند. البته پيشنهادات مطرح شده در آن جلسه اين بود که خودروسازان تمهيداتي بيانديشند که خودرو به خريداران واقعي اختصاص يافته و پول آن به صورت اقساطي از مردم دريافت شود؛ اگر اين اتفاق رخ دهد، دست دلالان قطع خواهد شد.

وي به اشتغال 550 هزار نفري در صنعت قطعه‌سازي اشاره و خاطرنشان کرد: هم رئيس مجلس و هم نمايندگان و اعضاي کميسيون حمايت از توليد داخلي، تاکيد دارند که مجموعه تصميمات خودروسازان به نفع خريداران واقعي و مصرف‌کنندگان خودرو باشد، تا دست دلالان هم قطع شود؛ همچنين در اين جلسه تصميم گرفته شد تا ابتدا خودروهايي که مشمول قيمتگذاري شوراي رقابت نبودند، اصلاح قيمت داده شوند و در مرحله بعد، خودروهاي کمتر از 45 ميليون تومان با مکانيزم تعيين شده که از سوي کارگروه کنترل بازار و سازمان حمايت اعلام خواهد شد، قيمتگذاري شوند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته