جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/10/20 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6025

 خبر 

 تأثير نور خورشيد بر سلامت روان

پزشکان و متخصصان سلامت در پاسخ به اين پرسش که "آيا نور طبيعي بر سلامت روان تاثير دارد؟" متذکر شده‌اند که ميزان مشخصي از نور خورشيد مي‌تواند اين اثربخشي را داشته باشد.به گزارش ايسنا، متخصصان ابتدا از محيط‌هاي کار شروع کرده‌اند چرا که افراد بيشتر زمان خود را در اين مکان‌هاي بسته و سرپوشيده سپري مي‌کنند. در مطالعه‌اي که سال 2014 انجام شد وضعيت سلامت دو گروه از کارمندان مورد بررسي قرار گرفت. گروهي که در دفتر کارشان پنجره وجود داشت و گروهي که در محيط‌هاي بدون پنجره فعاليت داشتند.

آنها مشاهده کردند گروه نخست در مقايسه با افرادي که در محيط کارشان پنجره وجود ندارد الگوي خواب بهتر و آرامش بيشتري دارند. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در طول روز و نور کمتر در شب به تنظيم ساعت زيستي کمک مي‌کند.متخصصان آمريکايي اظهار داشتند: شواهد متعددي در مورد فوائد قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به ويژه در طول روز و بهبود خلق و خو، افزايش سطح هوشياري و متابوليسم وجود دارد.

کارمندان از جمله گروه‌هايي هستند که بيشتر در معرض خطر قرار دارند زيرا معمولا مدت زمان بيشتري را در فضاي بسته و بدون دسترسي به نور طبيعي يا حتي نور مصنوعي مي‌گذرانند. نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که قرار گرفتن در معرض نور در طول روز تاثير بيشتري بر سلامتي دارد.به گزارش مديکال ديلي، همچنين نور طبيعي در مقايسه با نور مصنوعي فوائد بيشتري به همراه دارد که يکي از معمول‌ترين آن‌ها تامين ويتامين D از طريق قرار گرفتن در معرض آفتاب است. علاوه بر اين، بسياري از افراد احساس مي‌کنند ساعاتي را که در فضاهاي باز مي‌گذارنند آرامش بيشتر و خلق و خوي بهتري دارند.

فوايد مصرف اسيد فوليک براي حفظ سلامت زنان

اسيد فوليک شکلي از ويتامين B است که براي زنان، بخصوص در زمان بارداري يا در سنين باروري، مهم است.

به گزارش مهر، مصرف اسيد فوليک به پيشگيري از نقايص مادرزادي هنگام تولد در مورد مغز و نخاع موسوم به نقايص لوله عصبي کمک مي کند. اين ويتامين به شکل مکمل موجود است و به طورطبيعي در سبزيجات برگدار سبز، پرتقال و لوبيا يافت مي شود. همچنين در مواد خوراکي تصفيه شده نظير نان ها، پاستا و غلات هم يافت مي شود.

طبق اعلام اداره سلامت زنان، مصرف حدود 400 ميکروگرم اسيد فوليک در روز به زنان توصيه مي شود و زنان باردار بايد روزانه بين 400 تا 800 ميکروگرم مصرف کنند.

علاوه بر حفاظت در مقابل نقايص هنگام تولد، اسيد فوليک از آنمي يا کم خوني که در زنان در سن باروري بسيار شايع است، نيز پيشگيري مي کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته