جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/10/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 6027

 سرمقاله 

جست‌وجوي منابع کسري بودجه در تونل‌هاي تهران!

آذر فخري 

به نظر مي‌رسد با ادامه‌دار شدن بحران اقتصادي و نيز بار مالي بسياري که بر دوش دولت قرار دارد و نيز با پيش‌بيني کارشناسان اقتصادي که معتقدند سال آينده، سال پرتنش و سخت و پرفشاري از نظر اقتصادي هم براي مردم و هم براي دولت خواهد بود، برخي نهادها با اتخاذ تدابير خاصي قصد دارند از طريق مردم، کمي از اين بار و فشار بکاهند. مردمي که خود تحت شرايط به‌شدت پرفشار و پرتنشي از نظر اقتصادي، معيشتي و نيز بيکاري فزاينده قراردارند و اين روند هم‌چنان ادامه دارد.

در هفته‌هاي گذشته شنيديم و خوانديم که دولت در رديف تامين بودجه براي خود، نه نيم‌نگاه که حساب مفصلي بر روي جرايم راهنمايي و رانندگي باز کرده و به اين ترتيب مي‌رود که از راه جرايم مردمي! کسب درآمد کند.

خبر تازه در رابطه با شيوه درآمدزايي و رفع کسر بودجه شهرداري، گذاشتن عوارض بر پنج تونل شهري در تهران است. آن‌چنان که در خبرها آمده لايحه اخذ عوارض از تونل‌هاي شهري در شهرداري تهران تهيه شده است.

معاونت حمل و نقل و ترافيک اين هفته پيش‌نويس لايحه‌اي را به معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران ارائه کرده است که بر اساس آن 5 تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دريافت عوارض عبور و مرور مي‌شود. پيش‌نويس اين لايحه در اداره تدوين قوانين و مقررات شهرداري تهران مورد بررسي قرارگرفته و اين لايحه از لحاظ کارشناسي و حقوقي بررسي شده که در نهايت لايحه به تاييد رسيده و به‌زودي به شوراي شهر ارسال مي‌شود. بر اساس اين لايحه، تونل‌هاي نيايش، رسالت، توحيد، شهداي غزه و اميرکبير و اتوبان صدر مشمول دريافت عوارض شده و خودروهاي عبوري براي هر بار عبور بايد رقمي را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته مي‌شود حداقل عوارض پيش‌بيني شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود.

اين تونل‌ها با اخذ ماليات از مردم و براي آسايش آنان و نه از سوي سرمايه گذاري هاي خصوصي، ساخته شده است و همه مي‌دانيم که محل درآمد مالياتي نه از جيب ثروتمندان جامعه و صاحبان مشاغل آزاد که معمولا فرار مالياتي دارند، بلکه از فيش حقوقي کارمندان و کارگران است.

اگر قرار باشد براي ورود به اين تونل‌ها، عوارضي دريافت شود، طبعا بر کرايه تاکسي‌ها و اتوبوس‌ها و در نتيجه بار مالي و مشکلات اقتصادي مردم افزوده خواهد شد. با اين حساب، مردمي که با گران شدن کرايه‌هاي تاکسي و سواري‌هاي شخصي‌ نتوانند از اين وسائط نقليه استفاده کنند، به سمت وسايل نقليه عمومي هجوم مي‌آورند، آن‌هم در حالي‌که از اين نظر هم‌چنان دچار کمبودهاي فراوان هستيم و امکانات موجود جواب‌گوي مسافران نيست.

پرسش اساسي اين است که چرا شهرداري براي تامين کسر بودجه خود، به‌جاي کاهش هزينه‌هاي سرسام‌آور سازمان عريض و طويل خودش، به‌دنبال افزايش هزينه‌هاي مردم است. انواع ماليات و عوارضي که شهرداري از مردم اخذ مي‌کند کجا مي‌رود و در چه زمينه‌هايي هزينه مي‌شود که حالا به‌فکر اخذ عوارض از تردد شهري مردم افتاده‌است؟

اگر اين روند تامين و جبران کسري بودجه که دولت دچار آن شده و لاجرم بر نهادهاي گوناگون فشار مي‌آورد از جيب مردم و به همين شکل و سياق از سوي نهادهايي چون شهرداري، ادامه پيدا کند بايد هم‌چنان منتظر شگردها و روش‌هاي نوين دست در جيب مردم کردن باشيم و اين اين امر، نه فقط موجب از ميان رفتن بيش از پيش اعتماد مردم مي‌شود که از سويي موجب نااميدي و آينده‌هراسي آنان نيز مي‌گردد و البته که دود اين آينده‌هراسي پيش از همه به چشم دولت و بدنه آن ونهادهاي مختلف خواهد رفت. اميد که دولت اميد بيش از اين از خود تدبير نشان دهد و اجازه ندهد نهادهاي ذيربط به هر بهانه‌اي زمينه‌هايي براي درآمدزايي بتراشند و کورسوهاي اميد مردم را اين‌چنين در درازناي تونل‌هاي بن‌بست اقتصادي، مسدود و تاريک نکنند.

a.f.far99@gmail.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته