جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/10/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 6027

 يادداشت 

 دانش؛ يگانه راه براي نگاه به آينده

نقش منفعل زبان انگليسي در ايران؛ از مدارس تا دانشگاه

The passive role of English language in Iran؛ From Schools to University

فاطمه اميدي ن‍ژاد

idimoomidi@yahoo.com

پيش از ظهور و گسترش آموزشگاه هاي خصوصي زبان انگليسي در ايران، تنها منبع يادگيري زبان به مدارس و کتب درسي محدود مي‎شد. از اين رو توجه به جنبه تعاملي زبان تقريبا ناديده گرفته شده و به تقويت دستور زبان، واژگان محدود، تست و بطور کلي کنکور معطوف بود. آمارهايي همچون ضريب پايين و بعضا صفر کنکورهاي زبان عمومي نظام قديم و ضعف چشم‎گير زبان عمومي دانش آموختگان همان دوران که اکنون براي ورودي آزمون‎هاي دکتري، استخدامي، مصاحبه‎هاي استخدامي و نظير آن همچون سدي با آن مواجه‎اند، گواه بر ناکارآمدي کتب و نظام آموزش زبان نظام قديم است.

در اين ميان با نگاهي بر وضعيت امروز زبان مدارس کشور مي‏توان چنين بيان كرد؛ محتواي کتب زبان با يک رويکرد سطحي به بومي‏سازي مطالب تغيير کرده، دستور زبان به همان شکل سابق تدريس و تدوين مي‎شود و دانش آموزان، دانشجويان به منظور تقويت مهارتهاي ارتباطي و کنکوري زبان انگليسي خود تماما به آموزشگاه‎ها و مراکز خصوصي وابسته هستند. آن عده اندک نيز که به هر دليلي عضو اين مراکز نيستند بعد از ورود به دانشگاه در ساده‏ترين مکالمات زباني و تست‏ها عاجز مانده و ناگزير واحدهاي پيش نياز زبان عمومي را که تکرار مکررات است مي‏گذرانند. تمامي اين موارد در حالي است که زبان انگليسي به مدت هفت سال متوالي (از اول راهنمايي تا پايان متوسطه) که زمان بسيار قابل توجهي است در مدارس تدريس مي‎‏شود. چنانچه برنامه‎ريزي کتب، معلمين و سياست هاي آموزش زبان بطور کلي صحيح و مدبرانه باشد در همين مدت مي‎تواند دانش آموزان را به مطلوب ترين سطح زباني برساند. به گونه‎اي که ادامه مسير زباني خود را مستقل و بدون وابستگي به مراکز خصوصي با هزينه هاي هنگفت طي نمايند. درست مانند نظام‏هاي آموزشي موفق و صدر اول دنيا نظير ژاپن که سياست هايشان بر مبناي تقويت بخش عمومي آموزشي، تحصيل رايگان و با کيفيت و در راستاي منافع مردم است. سوال اينجاست که نقش زبان انگليسي مدارس چه مي‏شود؟!

حال که سوالات کنکور بسيار گسترده و مفهومي و فراتر از سطح واژگان و محتواي کتب زبان مدارس است و مهارتهاي زباني دانش‎آموزان و دانشجويان نيز در مراکز خصوصي و با کتب جذاب و متنوع تقويت مي‎شود، آيا جاي آن نيست که برنامه ريزان و سياست‎گذاران آموزشي تدابير
اساسي تر و رقابتي‎تري بينديشند؟

يا برنامه زبان انگليسي مدارس و دانشگاه‏ها بايد همانگونه که طي اين چند دهه بوده منفعل بماند!


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته