جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/11/08 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 6040

 لاريجاني:
 مجلس تصميمي براي بنزين نگرفته است 

 
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت که مجلس شوراي اسلامي درباره بنزين تصميمي نگرفته است.

به‌ گزارش ‌ايسنا، نادر قاضي پور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي، گفت: چند روزي است شايعاتي مطرح است که مي‌خواهند هر روز يک ليتر بنزين به هر ايراني بدهند.

علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به وي گفت‌: ما در مجلس شوراي اسلامي راجع به بنزين تصميمي نگرفته‌ايم و اين نقل قول‌ها درست نيست.

در روزهاي گذشته طرح‌ها و سناريوهاي مختلفي از سوي نمايندگان درباره نحوه سهميه بندي بنزين در سال آينده مطرح شده است که هيچ کدام به تصويب نرسيده است.

طرح‌هاي مجلس در يک نگاه

بر اين اساس آخرين روز دي‌ماه بود که طرح سهميه بندي بنزين در مجلس اعلام وصول شد و از آن روز تاکنون مجلس نشينان طرح‌هاي مختلف خود را براي بنزين ارائه مي‌کنند. در اين راستا، يک عضو کميسيون تلفيق لايحه بودجه کل کشور سال 1398 از تشکيل کميته‌اي در اين کميسيون براي بررسي موضوع سهميه بندي بنزين خبر داد و تاکيد کرد: هنوز تصميمي در اين رابطه گرفته نشده است. همچنين حسينعلي حاجي دليگاني، طراح طرح سهميه بندي بنزين با تشريح جزئيات اين طرح گفت که در صورت تصويب نهايي اين طرح يک ليتر بنزين به هر ايراني در روز تعلق مي‌گيرد.

از سوي ديگر احمد اميرآبادي فراهاني، عضو کميسيون تلفيق لايحه بودجه کل کشور سال 1398 از پيشنهاد خود براي اختصاص ماهانه 24 ليتر بنزين به هر ايراني داراي کد ملي در سال آينده خبر داد و گفت که بر اساس اين طرح افراد در صورت عدم مصرف سهميه سوخت، مي‌توانند اعتبار خود را به ديگران واگذار کنند. همچنين محمدرضا پور ابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شواري اسلامي پيشنهاد اين کميسيون را براي وضع عوارض بر مصرف سوخت به صورت پلکاني در بودجه سال آينده تشريح کرد و گفت: در اين روش قيمت سوخت براي حمل و نقل عمومي افزايش پيدا نمي‌کند. بنابراين اجراي اين روش اثر تورمي نخواهد داشت.

کارشناسان چه مي‌گويند؟

عباس کاظمي - مديرعامل سابق شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي - با تاکيد بر اينکه واقعي کردن نرخ بنزين بهترين راهکار است، به ايسنا گفت: 40 سال است گفته مي‌شود جامعه کشش قيمت واقعي را ندارد و اين کار انجام نشده است. درحال حاضر همه کالاها با قيمت بين‌المللي خريداري مي‌شود. البته من هيچ نظر خاصي در اين مورد ندارم.

حسن ضياء‌کاشاني - مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش - نيز با اشاره به تاريخچه کارت سوخت گفت: کارتي به نام کارت هوشمند سوخت طراحي و اجرا شد که نرم‌افزاري دارد که مي‌تواند به عنوان کارت خودرو مورد استفاده قرار بگيرد و همه مسائل از جمله سرقت ماشين تحت کنترل گرفته شود. قرار بود با اين کارت هر کسي با وسيله نقليه خودش سوخت‌گيري کند از سوي ديگر قرار شد تجهيزاتي داخل جايگاه‌ها نصب شود تا کارت سوخت با خودرو تطبيق داده شود. اين کارت مي‌توانست از قاچاق سوخت هم جلوگيري کند.

افزايش قيمت سوخت منطقي نيست

مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش با تاکيد بر اين‌که در شرايط کنوني کشور افزايش قيمت سوخت منطقي نيست، اظهار کرد: افزايش قيمت سوخت با اين قدرت خريد فعلي مردم منطقي نيست و بهترين راهکار عملياتي کردن کارت هوشمند سوخت است.

وي با بيان اين‌که با به کارگيري کارت هوشمند سوخت مصرف بنزين در کشور 20 تا 25 درصد کاهش پيدا خواهد کرد، گفت: کشور بايد به ناچار به سمت دو نرخي شدن نرخ سوخت حرکت کند. البته راهکار منطقي اين است که قيمت انرژي در کشور را با سبد انرژي منطقه تطبيق دهد. اين‌که نرخ بنزين در ترکيه 10 هزار تومان و در ايران 1,000 تومان است مهم‌ترين عامل قاچاق سوخت است و عده زيادي که در شرايط فقر به سر مي‌برند از اين طريق درآمدزايي مي‌کنند.

اين تحليلگر حوزه انرژي با تاکيد بر اين‌که راهکار عاقلانه اين است که نرخ بنزين در کشور با کشورهاي پيرامون مطابقت داشته باشد، اظهار کرد: اما نمي‌توان در اين شرايط قيمت بنزين را از هزار به 9, 000 تومان افزايش داد. البته بايد به اين توجه داشت بنزين دونرخي تبعات و فساد دارد و در نهايت بعد از اين‌که بنزين دو نرخي شد مانند نرخ ارز تک‌نرخي خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به طرح مجلس شوراي اسلامي در مورد اختصاص يک ميليون ليتر به هر ايراني، گفت: ظاهر اين طرح حاکي از عدالت محوري است. هر فردي سرانه توليد بنزين را مي‌گيرد و افرادي که بنزين مصرف نمي‌کنند غرامت مي‌پردازند. اما اين‌که سازوکار اين طرح چگونه عملياتي خواهد شد را متوجه نشدند.

مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش ادامه داد: بهتر است به مردم اعلام شود نرخ واقعي بنزين ليتري 4,500 تومان است و يارانه و نرخ کنوني بنزين به افرادي که بايد پرداخت شود. در اين شرايط يک خانواده با هشت فرزند هشت سهميه بنزين دريافت مي‌کند که عاقلانه و عالمانه نيست.

ضياء‌کاشاني اين سوال را مطرح کرد که هدف از افزايش نرخ بنزين چيست و افزود: بايد بررسي شود هدف افزايش درآمد براي دولت است يا کاهش يارانه‌هاي پرداختي.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته