جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/12/27 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 6079

 قندي ها اين خوردني هاي مفيد را فراموش نكنند 

 اگر به ديابت مبتلا هستيد، مي‌توانيد گزينه‌هاي خوشمزه و غافلگير کننده‌اي در آشپزخانه خود بيابيد که به تنظيم قند خون‌تان کمک مي‌کنند.

کليد تنظيم قند خون در افراد مبتلا به پيش‌ديابت يا ديابت، داشتن برنامه غذايي مناسب اين بيماري است.

فهرستي از انتخاب‌هاي مناسبِ افراد مبتلا به ديابت براي افزودن به رژيم‌ غذايي‌شان آورده شده است:

1) انواع حبوبات: همه انواع حبوبات اعم از عدس، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي، لوبيا سياه يا نخود، شاخص گلوکز (شاخص گليسمي) پاييني دارند و اين بدان معناست که کربوهيدرات موجود در خود را به تدريج آزاد مي‌کنند. از همين رو احتمال افزايش قند خون پس از مصرف آن‌ها بسيار پايين است. بر اساس يک مطالعه اخير، مصرف روزانه يک فنجان حبوبات به مدت سه ماه به عنوان بخشي از رژيم غذايي کم گليسمي، سطوح هموگلوبين گليکوزيله را تا 50 درصد کاهش مي‌دهد.

2) سيب: بسياري از افراد تصور مي‌کنند هيچ ميوه‌اي در رژيم غذايي افراد ديابتي وجود ندارد اما اين تصور اشتباه است. ميوه‌هايي هم‌چون سيب که شاخص گليسمي پاييني دارند را مي‌توان در رژيم غذايي ديابتي مصرف کرد. خوردن روزانه يک سيب مزاياي ديگري نيز دارد چرا که سيب حاوي فيبر بالا و ويتامين C بوده و فاقد چربي است. هم‌چنين نياز به گفتن اين نکته نيست که ميان‌وعده‌اي راحت و قابل حمل محسوب مي‌شود. مي‌توانيد سيب را به صورت خام بخوريد يا با دارچين پخته و ميان‌وعده‌اي گرم تهيه کنيد.

3) پودرهاي مخصوص ديابت: بعضي روزها تصميم‌گيري براي انتخاب يک خوردني‌ مناسب مي‌تواند کار دشواري باشد. اما برخي پودرهاي آماده در بازار وجود دارد که حاوي کربوهيدرات‌هايي است که به آرامي هضم و جذب مي‌شوند تا به کاهش قند خون کمک کنند و از اين رو براي ديابت مناسب هستند. اين پودرها معمولا در هر وعده کمتر از 230 کالري دارند. در صورتي که اين پودرها را هميشه به همراه داشته باشيد، مي‌توانيد در هر زمان آن را با آب مخلوط کرده و ميان‌وعده‌اي سالم و ايمن داشته باشيد.

4) بادام: اين نوع از آجيل سرشار از منيزيم است که مي‌تواند به بدن شما کمک کند تا انسولين خود را به طور موثرتري مصرف نمايد. در صورت امکان روزانه حدود 23 دانه بادام کامل را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد که حدود 20 درصد از نياز شما به ماده معدني منيزيم که متعادل‌کننده قند خون است را تامين مي‌کند. علاوه بر اين آجيل‌هايي مانند بادام سرشار از اسيدهاي چرب تک زنجيره‌اي اشباع نشده، پروتئين و فيبر زياد هستند که آنها را به ميان‌وعده‌اي مناسب براي افراد ديابتي تبديل مي‌کند. مي‌توانيد بسته‌هاي کوچک 30 گرمي بادام آماده کنيد تا روزانه يکي از آن‌ها را مصرف کنيد.

5) اسفناج: هر فنجان از اين برگ سبز پخته شده 21 واحد کالري دارد و سرشار از منيزيم مفيد براي قند خون و فيبر است. مي‌توانيد اسفناج را به صورت خام، تفت داده با روغن زيتون يا پخته يا مخلوط با ديگر سبزيجات مصرف کنيد. ‌هم‌چنين مي‌توانيد مشتي از برگ‌هاي کوچک اسفناج را به اسموتي خود اضافه کرده يا از آن به جاي کاهو در سالاد استفاده کنيد.

6) دانه چيا: ممکن است شنيده باشيد که کنترل يا کاهش وزن يکي از بهترين راه‌هايي است که مي‌توانيد براي بهبود سطح قند خون خود انجام هيد. دانه‌ چيا از خوردني‌هايي است که در اين زمينه به شما کمک مي‌کند. در يک مطالعه اخير مشخص شد افراد ديابتي که براي شش ماه روزانه حدود 30 گرم از دانه چيا را به رژيم غذايي با محدوديت کالري خود اضافه مي‌کنند پس از مدتي با کاهش حدود دو کيلوگرميِ وزن و حدود چهار سانتي‌متري از دور کمر خود روبه‌رو مي‌شوند. علاوه بر آن اين دانه‌ها سرشار از فيبر بوده و حاوي پروتئين و 18 درصد از ميزان مورد نياز کلسيم مصرفي فرد است. براي مصرف اين دانه‌ها مي‌توانيد يک چهارم از يک فنجان دانه‌ چيا را با يک فنجان شير يک درصد چربي يا فاقد چربي و نيمي از يک فنجان از ميوه‌هاي برش‌زده مخلوط کرده و آن را شب در فريزر قرار داده و صبح براي صبحانه ميل کنيد.

7) بلوبري: بلوبري حاوي ترکيباتي است که ثابت شده به کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و بهبود چگونگي استفاده بدن از انسولين کمک مي‌کند. يک مطالعه اخير نشان داد مصرف روزانه حدود دو فنجان بلوبري، حساسيت به انسولين را در افراد مقاوم به انسولين و با اضافه وزن بهبود مي‌بخشد. بلوبري هم‌چنين يک منبع عالي فيبر و ساير مواد مغذي مانند ويتامين C و آنتي اکسيدان ها است. مي‌توانيد يک فنجان بلوبري به اسموتي خود اضافه کنيد يا نيمي از يک فنجان بلوبري تازه يا منجمد را با يک قاشق سر صاف از ماست بدون شيريني مخلوط کرده و ميل کنيد.

8) بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر تنها براي قلب شما مفيد نيست بلکه غذايي است که به کنترل قند خون نيز کمک مي‌کند. بلغور جو دوسر و جوي پرک نيز مانند سيب شاخص گليسمي پاييني دارند. اما بايد توجه کرد که اگرچه بلغور جو دوسر و جوي پرک به دليل فرآوري شدن شاخص گليسمي پاييني دارند اما جوهاي فرآوري نشده شاخص گليسمي بالايي داشته و براي قند خون مناسب نيستند. مي‌توانيد بلغور جو دوسر يا جوي پرک را با ادويه ماسالا پخته يا همراه با بلوبري طبخ کرده و به عنوان صبحانه‌اي گرم ميل کنيد.

9) زردچوبه: اين ادويه طلايي حاوي کورکومين است. اين ماده مي‌تواند به حفظ سلامت پانکراس کمک کرده و از تبديل پيش‌ديابت به ديابت نوع 2 جلوگيري کند. محققان طي يک مطالعه به مدت 9 ماه به برخي از شرکت‌کنندگان مطالعه روزانه 1500 ميلي‌گرم مکمل کورکومين و برخي ديگر از دارونماها را دادند. در نهايت 16 درصد از افرادي که دارونما استفاده ‌مي‌کردند به ديابت مبتلا شدند، اين در حالي است که هيچ يک از افرادي که مکمل کورکومين مصرف مي‌کردند به اين بيماري مبتلا نشدند. اين مطالعه چگونگي تاثير ادويه‌اي قديمي مانند زردچوبه را بر بهبود حساسيت افراد به انسولين مشخص کرد.

isna.ir


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته