جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/01/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 6082

 مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت؛
 معرفي رژيم غذايي مناسب براي كاهش استرس 

 
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، گفت: يک رژيم غذايي متعادل در طول زمان، به افزايش تمرکز، هوشياري، انرژي بالا و کاهش استرس کمک مي کند.

زهرا عبداللهي درخصوص نقش تغذيه در کاهش استرس، اظهار کرد: تغذيه سالم نقش حياتي در افزايش توانايي بدن براي مقابله با بار استرس اضافي دارد.

وي با بيان اينکه کربوهيدرات‌ها، پروتئين، چربي، ويتامين‌ها و مواد معدني براي توليد انرژي، تمرکز ذهني و ثبات عاطفي نقش مهمي دارند، افزود: استرس و اضطراب يکي از مواردي است که اگر کنترل نشود، سلامت روان را به خطر مي‌اندازد. زيرا استرس و اضطراب مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تضعيف و نياز بدن به مواد مغذي خاص را افزايش دهد. يک رژيم غذايي متعادل در طول زمان، به افزايش تمرکز، هوشياري، انرژي بالا و کاهش استرس کمک مي‌کند.

مصرف فست فود و تضعيف سيستم ايمني بدن

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بيان کرد: با مصرف زياد و بي رويه فست فودها و يا تنقلات تجارتي که معمولاً ارزش غذايي کمي داشته و جايگزين شدن آنها با وعده‌هاي اصلي غذايي، احتمال بروز سو تغذيه و کمبود ريزمغذي‌هايي مانند آهن، روي و ويتامين‌ها، افزايش پيدا کرده است و به علت کاهش اين ريزمغذي‌ها، سيستم ايمني بدن انسان تضعيف شده و بيشتر در معرض ابتلاء به بيماري‌ها و مخاطرات رواني قرار مي‌گيرد. تغييرات خلق وخو نيز تا حد زيادي به کمبودهاي تغذيه‌اي مربوط مي‌شود.

وي در خصوص مصرف مکمل‌هاي مولتي ويتامين گفت: مصرف مواد معدني مي‌تواند مفيد باشد، اما بايد توجه شود که ويتامين‌ها و مواد معدني، از طريق رعايت يک برنامه غذايي مناسب تأمين شود. همچنين، مواد غذايي که حاوي موادي مانند فيتوکميکال ها و فيبر هستند، در تقويت سيستم ايمني و حفظ سلامت بدن نقش دارند.

عبداللهي اظهار کرد: بسياري از مردم در مواقع بروز استرس و خستگي، از کافئين و مواد قندي زياد استفاده مي‌کنند، مصرف زياد کافئين، موجب بروز اختلال در خواب و تشديد اثرات منفي استرس بر بدن مي‌شود.

وي ادامه داد: رعايت نکردن وعده‌هاي غذايي و عدم تأمين انرژي لازم براي کار و فعاليت هاي روزانه کاهش قند خون را به دنبال دارد، ثابت ماندن قند خون در حد معيني براي عملکرد طبيعي مغز لازم است.

مواد غذايي ضد استرس

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در خصوص گروه‌هاي غذايي ضد استرس، گفت: تحقيقات ثابت کرده است که فشار عصبي نه تنها باعث تغييرات خلقي مي‌شود، بلکه باعث افزايش احتمال ابتلاء به بيماري‌ها، از سرماخوردگي ساده تا بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شود. روش‌هاي زيادي براي مقابله با استرس و فشار عصبي وجود دارد، يکي از اين روش‌ها، استفاده از مواد غذايي است که در کنترل استرس نقش مهمي به عهده دارند.

وي افزود: غذاها مي‌توانند از طرق مختلف بر ميزان استرس در بدن انسان تأثير بگذارند. مثلاً بعضي غذاها باعث کاهش سطح سروتونين (ماده شيميايي که در مغز باعث ايجاد آرامش مي‌شود) در خون مي‌شوند. بعضي غذاهاي نيز باعث کاهش سطح هورمون‌هاي کورتيزول و آدرنالين (هورمون‌هايي که در بدن باعث ايجاد استرس مي‌شوند) مي‌شوند. همچنين بعضي غذاها نيز با تقويت سيستم ايمني و کاهش فشار خون، بدن را ازعوارض استرس در امان نگه مي‌دارند.

غذاهاي ضد استرس کدامند

عبداللهي در خصوص نقش کربوهيدرات‌هاي پيچيده يا غلات کامل در کاهش استرس، بيان کرد: تمام کربوهيدرات‌ها در مغز باعث افزايش ترشح ماده شيميايي سروتونين (Serotonin) مي‌شوند. براي اينکه ميزان سروتونين در خون بالا بماند، بهتر است از مواد غذايي داراي کربوهيدرات‌هاي کمپلکس که به کندي هضم مي‌شوند، استفاده شود. حبوبات، نان، ماکاراني و جو دوسر مثال‌هايي از اين مواد غذايي است.وي به نقش مؤثر مرکبات در کاهش استرس در بدن اشاره کرد و افزود: ويتامين C موجود در مرکبات از جمله پرتقال، ليمو، نارنگي و نارنج، مي‌تواند سطح هورمون ايجاد کننده استرس را پايين آورده و همچنين باعث تقويت سيستم ايمني بدن شود.

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينکه اسفناج، ماهي، کلم بروکلي، چاي، شير، طالبي، پنير، پسته و بادام از جمله مواد غذايي هستند که در کاهش استرس نقش دارند، خاطرنشان کرد: اسفناج، داراي مقادير قابل توجهي منيزيم است که در تعديل کردن سطح کورتيزول (Cortisol) خون بسيار مؤثر است. سطوح پايين منيزيم در خون باعث افزايش سردرد و خستگي ناشي از استرس مي‌شود.

وي درخصوص ارزش غذايي ماهي در کاهش استرس گفت: انواع ماهي‌ها مملو از ويتامين‌هاي B، به خصوص مبارزان استرس مشهور يعني B6 و B12، هستند. در واقع ،B12 يکي از مهم‌ترين ويتامين‌هاي درگير در سنتز سروتونين شيميايي مغز است و حتي کمبود ويتامين B12 مي‌تواند به افسردگي منجر شود.وي گفت: اسيد چرب امگا 3 موجود در روغن ماهي باعث جلوگيري از افزايش زياد هورمون‌هاي ايجاد کننده استرس و همچنين محافظت در برابر بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شود.

تأثير مصرف کلم بروکلي در کاهش استرس

عبداللهي درخصوص تأثير مصرف کلم بروکلي در کاهش استرس بيان کرد: يکي ديگر از مواد غذايي است که مملو از ويتامين B بوده و براي کاهش استرس مؤثر است، کلم بروکلي است. اين ماده غذايي داراي اسيد فوليک فراوان، (که بخشي از خانواده ويتامين B است) است. اسيد فوليک به از بين بردن استرس، اضطراب، وحشت، و حتي افسردگي کمک مي‌کند. کلم بروکلي را مي‌توان به صورت بخارپز همراه با وعده‌هاي غذايي استفاده کرد. همچنين، مي‌توان کلم بروکلي را به عنوان يک همراه ساده به ماهي يا مرغ، اضافه کرد.

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت درخصوص خواص مصرف چاي در کاهش استرس در بدن انسان، اظهار کرد: تحقيقات ثابت کرده است که افرادي که روزانه چاي مي‌نوشند، نسبت به افرادي که چاي نمي‌نوشند، به مراتب احساس آرامش بيشتري داشته و سطح هورمون کورتيزول آنها در شرايط استرس زا پايين‌تر است. در مقابل، قهوه بر عکس عمل مي‌کند و باعث افزايش سطح هورمون کورتيزول در خون مي‌شود. بنابراين نوشيدن 2 تا 3 فنجان چاي در روز براي رفع خستگي و حفظ آرامش سيستم عصبي مناسب است.

mehrnews.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته