جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/01/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 6089

 يادداشت 

 رويكرد آموزش مشاركتي؛ فرصت ها و تهديها

Participatory Training Approach Opportunities Threats

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

در بسيارى از کشورهاى پيشرفته، رويکرد آموزش مشاركتي از همان دوره ابتدايي با تعيين عوامل انگيزشي و اجتماعي در كنار ساير برنامه‌هاي آموزشي آغاز مي‏شود. مطالعات نشان مي‌دهد، عامل اجتماعي آموزشي، انگيزشي و مديريتي تأثير معنادار بر وضعيت آموزش با رويكرد مشاركتي در دانشگاه‌ها را دارد و رويکرد آموزش مشارکتى بر هميارى علمي دانشجويان و اساتيد استوار است. اين در حالي است كه ساختار آموزشي كشور ما بر اساس شيوه سنتي و دستوري، از بالا به پايين طراحي شده است و به مسئله رويكرد آموزش مشاركتي بر مبناي رغبت و گرايش دانشجويان به درس و هم‌چنين حضور علمي اساتيد در كلاس كمتر موردتوجه قرار گرفته است.

در آموزش مشارکتى، ديدگاه‌ها و گرايش‌هاى ياد‌گيرندگان، موجب مى‌شود، اساتيد و مربيان سازگار با استعدادهاي هر دانشجو به جريان آموزش و يادگيرى جهت دهند. تركيب خلاقيت با مديريت ايده، ايده‌هاي عملي و مفيد و مناسب را به وجود مي‌آورد. در اين ميان عليرغم تأکيدات وزير محترم علوم، همواره نقش محوري ساختار آموزشي بسياري از دانشگاه‌ها در تحقق اين امر كمرنگ به نظر مي‏رسد و متأسفانه برخي از اساتيد نيز با اين موضوع يا بيگانه‏اند يا در عمل بكار نمي‏برند!

شايسته است ملاك اداره و تدريس كلاس درس صرفاً بر مبناي حضور فيزيكي دانشجويان و اساتيد برنامه‌ريزي نشود. همواره حضور علمي و ابتكارات اساتيد، كارهاي پژوهشي نيز موردسنجش قرار گيرد و امتيازاتي براين مهم در نظر گرفته شود. به‌طور نمونه هنوز در بسياري از دانشگاه‌ها حضوروغياب اساتيد به‌صورت سنتي انجام مي‌گيرد و كمتر به حضور علمي اساتيد و دانشجويان توجه مي‌شود.

نكته دوم اينكه ايده‌هاي مفيد و عملي به‌وسيله نوآوري به خدمات و محصولات تبديل خواهد شد. بااين‌وجود خلاقيت، راه را به‌سوي نوآوري هموار كرده و ضمن ايجاد تحول در سازمان‏ها با تأسيس شرکت‏هاي نوآور اين امر را محقق مي‏سازند. دانشجويان بايد بدانند چگونه دست به کارهاي خلاق زده و تکنيک‌هاي خلاقيت را در خود به کار ببرند؟ چگونه ايده‎ها و نظرات بديع و خلاقانه‌شان را به مرحله عمل برسانند؟ چگونه با ديگران ارتباط برقرار کنند؟

همان‌گونه كه مطرح شد نقش كليدي اساتيد دانشگاه‎ها و مربيان در اين زمينه بيشتر احساس مي‎شود و هرگونه تعلل در اين اتفاق علاوه بر ضرر اقتصادي، ضرر مهم ديگر علمي و اشتغال را نيز به دنبال دارد. هرچند تلاش‏هاي در اين زمينه صورت گرفته است اما بر اساس تحقيقات و مشاهدات در عمل نتيجه ملموسي تاكنون مشاهده نشده است.

اهميت و نقش خلاقيت، نوآوري و کارآفريني به صورتي است که زندگي و تمدن انسان بدون آن‌ امکان‌پذير نيست. با اين وجود در بسياري از کشورهاي جهان، خلاقيت و کارآفريني در جهت توسعه علمي و حل مشكلات اقتصادي آن‌ها بسيار مؤثر بوده است. در اين ميان به نظر مي‏رسد، توجه به نقش خلاقيت و نوآوري و مهم‏تر از همه تربيت افراد نو‏آور و خلاق كه بيشتر به عهده دانشگاه‏هاي كشور است، مي‎تواند جهت حل مشکلات اقتصادي كشور و نيز اشتغال دانشجويان نيز نقش اساسي داشته باشد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته