جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/01/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 6089

 3 ماده غذايي براي پاکسازي سرخرگ‌ها و کاهش کلسترول 

 پژوهش ها نشان داده اند که سير از چسبيدن کلسترول به ديواره سرخرگ ها پيشگيري کرده و مي تواند به کاهش سطوح کلسترول بد کمک کند.

سرخرگ ها خون و اکسيژن را به قسمت هاي مختلف بدن انتقال مي دهند. از اين رو، سلامت آنها براي ارائه عملکرد درست اندام هاي مختلف اهميت ويژه اي دارد. با اين وجود، برخي افراد با بروز انسداد در سرخرگ هاي خود مواجه مي شوند که اين شرايط مي تواند با پيامدهاي جدي، مانند حمله قلبي يا سکته مغزي همراه باشد.

انسداد در سرخرگ ها به واسطه تشکيل پلاک در ديواره داخلي سرخرگ ها شکل مي گيرد که جريان خون را مسدود ساخته و ميزان خون و اکسيژني که در سراسر بدن جريان دارد را کاهش مي دهد. بر همين اساس، بخش هايي از بدن نمي توانند عملکرد درست خود را ارائه کرده و اندام ها نيز در نتيجه اين شرايط آسيب مي بينند.

کلسترول خوب (HDL) به کنترل سطوح کلسترول بد (LDL) که از عوامل اصلي در بروز انسداد در رگ هاي خوني محسوب مي شود، کمک کرده و حفظ اين سطوح متعادل اهميت دارد. در حقيقت، سطوح بالاي کلسترول بد به عنوان يک قاتل خاموش شناخته مي شود زيرا اغلب تا زماني که ديگر بسيار دير شده است، بروز مشکل تشخيص داده نمي شود.

طي مطالعه اي در يک بازه زماني 27 ساله داده هاي مربوط به 36,375 بزرگسال بدون سابقه ابتلا به بيماري قلبي يا ديابت و خطر کم براي رويدادهايي مانند حملات قلبي يا سکته مغزي را مورد بررسي قرار گرفت. بيشتر شرکت کنندگان داراي سطوحي از کلسترول بد بودند، اما سطوح آن به اندازه اي بالا نبود تا داروي کاهنده کلسترول تجويز شود. پس از 27 سال، 1,086 نفر جان خود را به واسطه بيماري قلبي عروقي و 598 نفر به واسطه بيماري سرخرگ کرونر قلب از دست دادند. بر همين اساس، پژوهشگران اين گونه نتيجه گيري کردند که سطوح کلسترول بد، حتي اگر کم باشد، داراي تاثيري پايدار بر سلامت قلب اين افراد بوده است.

گزينه هايي مختلفي براي مقابله با سطوح بالاي کلسترول بد و پاکسازي سرخرگ ها وجود دارند. يک گزينه طبيعي، ساده و سالم در اين زمينه استفاده از سه ماده غذايي زردچوبه، سير، و جو دوسر است.

سير از چسبيدن کلسترول به ديواره سرخرگ ها پيشگيري مي كند

پژوهش ها نشان داده اند که سير از چسبيدن کلسترول به ديواره سرخرگ ها پيشگيري کرده و مي تواند به کاهش سطوح کلسترول بد کمک کند. بر همين اساس، احتمال بروز انسداد در سرخرگ ها، تشکيل لخته هاي خون و همچنين فشار خون کاهش مي يابد.

مصرف دو تا چهار حبه سير خام در روز براي بهره‌مندي از فوايد اين ماده غذايي کفايت مي کند. مصرف سير خام تازه بهترين گزينه است، اما اگر نمي توانيد عطر و طعم آن را تحمل کنيد، مي توانيد پنج تا هفت حبه سير را در وعده هاي غذايي روزانه خود استفاده کنيد. سير به صورت قرص، کپسول، عصاره و پودر نيز در دسترس است.

زردچوبه و پاکسازي سرخرگ هاي دچار گرفتگي

زردچوبه ادويه اي پر مصرف در جهان است که مي تواند به پاکسازي سرخرگ هاي دچار گرفتگي، کاهش کلسترول بد و عملکرد بهتر قلب کمک کند. کورکومين، ماده فعال موجود در زردچوبه از خواص ضد التهاب و آنتي اکسيداني سود مي برد که از تشکيل لخته هاي خون به واسطه فعاليت پلاکت ها پيشگيري مي کند. همچنين، زردچوبه مي تواند به آرامش رگ هاي خوني و کاهش خطر حمله قلبي يا سکته مغزي کمک کند.

يکي از ساده‌ترين روش ها براي افزودن زردچوبه به رژيم غذايي روزانه ترکيب يک قاشق چايخوري پودر زردچوبه و اندکي عسل در يک ليوان شير گرم است. يک يا دو بار در روز اين نوشيدني را مصرف کنيد. همچنين، شما مي توانيد از پودر زردچوبه در پخت و پز استفاده کنيد. افزون بر اين، مکمل هاي زردچوبه نيز در دسترس هستند. البته پيش از استفاده از هر مکملي با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد.

جود دوسر و کاهش سطوح کلسترول بد در خون

جود دوسر به واسطه محتواي فيبر محلول قابل توجه خود يکي ديگر از مواد غذايي دوستدار قلب است. انجمن قلب آمريکا مصرف 25 تا 30 گرم فيبر غذايي در روز را براي بزرگسالان توصيه کرده است که همان گونه که مشخص است بايد از مواد غذايي و نه مکمل ها تامين شود. بر همين اساس است که جو دوسر يک انتخاب عالي محسوب مي شود.

سه چهارم فنجان جو دوسر داراي 3 گرم فيبر محلول است که اين نوع فيبر نسبت به فيبر نامحلول راحت‌تر گوارش مي شود. فيبر محلول در بدن با کلسترول پيوند تشکيل داده و به گوارش آن کمک مي کند که از جذب آن در جريان خون پيشگيري مي کند. اين شرايط به کاهش سطوح کلسترول بد در خون کمک مي کند.

براي کسب بيشترين فوايد سلامت از جو دوسر، مصرف يک تا دو کاسه از اين ماده غذايي در روز را مد نظر قرار دهيد. همچنين، شما مي توانيد با افزودن ميوه هاي تازه، مغزدانه ها و حتي عسل به بهبود عطر و طعم آن کمک کرده و از فوايد بيشتري نيز بهره‌مند شويد.

از ديگر نکته هاي کليدي براي کاهش خطر بروز انسداد در سرخرگ ها و سطوح بالاي کلسترول مي توان به موارد زير اشاره کرد:

- پرهيز از سيگار

- پرهيز از نوشيدني هاي الکلي

- حفظ وزن سالم

- پرهيز از استرس و اضطراب

- انجام يوگا و مديتيشن به صورت منظم

- خنديدن يا شرکت در جلسات خنده درماني

- انجام منظم آزمايش خون

منبع:asriran.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته