جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/07/01 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - يكشنبه نسخه شماره 2866

  تاخير در واگذاري تندر90; چه کسي بايد پاسخگو باشد؟ 

 چند سال پيش زماني که بحث ورود لوگان (ال90) به کشور مطرح شد، همه فکر مي کردند با قيمتي که براي اين خودرو پيش بيني شده (6750 يورو) و با آمدن آن به بازار ديگر کسي به سراغ پيکان نخواهد رفت. پيکان هم به موزه رفت، اما خبري از توليد انبوه اين خودرو نشد. اين در حالي است که اسفند سال گذشته بالاخره پس از کش و قوس هاي فراوان بر سر اصلاح قرارداد، ثبت نام از متقاضيان اين خودرو آغاز و قرار شد با توجه به تکميل نشدن ظرفيت آن در سال نخست، اين خودرو به صورت قرعه کشي واگذار شود، ولي پس از راه اندازي خط توليد آن در ايران خودرو و پارس خودرو در سال گذشته، زمزمه هاي نرسيدن قطعه به خطوط و مشکل قطعه سازان ايراني که پيش از اين از سوي رنو تاييد شده بودند به گوش مي رسيد، به طوري که عنوان شده بود سال گذشته ايران خودرو قادر به توليد هفت هزار دستگاه تندر بوده که با توجه به مشکل تامين قطعه از سوي رنو به 3500 دستگاه کاهش يافت. در اسفند سال گذشته که طي يک هفته 100 هزار دستگاه تندر90 در شرکت هاي ايران خودرو و سايپا پيش فروش شد و بيش از 70 درصد آن مدل فول (E2) بود، حال واگذاري آن ها با اما و اگر روبه رو و موجب سرگرداني ثبت نام کنندگان شده است; به طوري که با شدت گرفتن احتمال تامين نشدن قطعه، موضوع واگذاري خودروهاي ديگر به جاي تندر90 به متقاضيان ثبت نامي به ميان آمد که آن هم با حرف و حديث هاي فراواني همراه است.
مشکل تامين قطعه براي توليد تندر90
توليد تندر90 ابتدا قرار بود از خرداد سال گذشته آغاز شود; اما پس از تاخيرهاي انجام شده براي اصلاح قرارداد، اين زمان به آذرماه موکول شد; پس از آن رنو اعلام کرد که اين خودرو در ابتداي دي ماه وارد بازار ايران خواهد شد که با تاخير مجدد، در نهايت مفيدي رييس شرکت سهامي سازمان گسترش و نوسازي صنايع اعلام کرد که اين خودرو اسفند سال 85 به توليد مي رسد. سرانجام بهمن سال گذشته خط توليد تندر90 در پارس خودرو و ايران خودرو افتتاح شد. پس از آن که اولين پيش فروش تندر ايران خودرو و پارس خودرو (زير مجموعه سايپا) در اسفندماه گذشته انجام شد، فروردين ماه امسال از سوي مديرعامل سايپا اعلام شد که تا 17 فروردين به دليل عدم تامين قطعه از سوي رنو پارس تاکنون فقط حدود 400 دستگاه آن در سايپا توليد شده است. اما تا تاريخ 21 ارديبهشت ماه در ايران خودرو حدود 170 دستگاه تندر90 توليد شده بود و گفته مي شد که توليد اصلي از نيمه دوم خرداد آغاز خواهد  شد. منطقي مديرعامل ايران خودرو چهارم خرداد امسال عنوان کرد که ايران خودرو با دريافت تمامي  استاندارد هاي سخت گيرانه شرکت رنو فرانسه، توليد انبوه تندر90 را آغاز کرده و به مرحله اي از توانايي رسيده که قادر است روزانه بين 500 تا 600 دستگاه از اين خودرو توليد کند.
مشکلات مالي و گمرکي رنو براي واردات قطعه به ايران
ولي در همين اثنا بود که از طرف مسوولان رنو مشکل مالي و گمرکي براي واردات قطعه به ايران عنوان شد.
در همين حال يکي از مديران عالي رتبه صنعت خودرو که در پروژه تندر90 فعال است، مي گويد: شرکت رنو مشکلاتي براي ترخيص قطعات از گمرک دارد که به تدريج برطرف خواهد شد. البته هنوز تعدادي از قطعه سازان داخلي به استانداردهاي رنو نرسيده اند. اما ميرخاني رشتي دبير سابق انجمن خودروسازان نوک پيکان را به سمت مسوولان وزارت صنايع نشانه گرفته و معتقد است، برخورد وزارت صنايع با شرکت رنو زياد جالب نبوده، به طوري که سه ماه قطعات وارداتي شرکت رنو را در گمرک نگه داشت و عنوان مي کرد که به دليل اين که شما خودروساز نيستيد، حق واردکردن قطعات به صورت CKD را نداريد، در حالي که همين کار توسط شرکت ساپکو انجام شده است. البته پس از مشکلي که براي واردات قطعات يدکي تندر90 پيش آمد و زمزمه هايي مبني بر نا آشنا بودن قطعه سازان داخلي با استانداردهاي رنو، رييس شرکت گسترش و نوسازي صنايع ايران با بيان اين که تاکنون مشکلات مربوط به واردات قطعات يدکي تندر90 حل شده است و فقط مقدار کمي از قطعات که تعداد آنها به 40 عدد هم نمي رسد، مشکلاتي دارد، اظهار اميدواري کرد که به زودي مشکلات گمرکي مربوط به قطعات وارداتي نيز حل شود. وي در آن زمان اظهار کرد که در زمينه قطعات توليد داخل به دليل اين که قطعه سازان داخلي با استانداردهاي رنو آشنايي کامل ندارند، با مشکلاتي مواجه هستيم. اين قضايا ادامه يافت، به طوري که تا به امروز فقط چيزي حدود 2 تا 3 هزار دستگاه تندر90 از طريق قرعه کشي به ثبت نام کنندگان داده شده است.
مقصر کيست؟ رنو يا قطعه سازان داخلي؟
از سوي ديگر درباره تاخير در پروژه تندر90 اظهارنظرهاي کمابيش متفاوتي عنوان مي شود. در اين ميان عده اي شرکت رنو را عامل تاخير در رساندن قطعه به خودروسازان مي دانند و عده اي ديگر مشکل را بر گردن خودروسازان داخلي مي اندازند.
غير از مدير عامل سايپا که رنو را در خصوص تاخير در توليد تندر90 به دليل عدم تامين قطعه مقصر مي شناسد، نجفي منش دبير انجمن قطعه سازان خودرو دليل تاخير پروژه را وجود مشکلات فني سه قطعه ساز داخلي اين خودرو عنوان کرد.
وي مشکل اصلي قطعه سازان تندر90 را مسائل مالي دانسته و يادآور شده که در حال حاضر مشکلات مالي آن ها بسيار حاد شده است; به طوري که سال گذشته قرار بود 1135 ميليارد تومان از طريق طرح هاي زودبازده به شرکت هاي ساپکو، سازه گستر و مگاموتور وام داده شود که در اين ميان آن ها هم تعهد کردند که پول قطعه سازان را 15 روزه تحويل دهند، اما اين طرح عملياتي نشد.
البته عده اي نيز تاخير در سرمايه گذاري به موقع در پروژه را دليل تاخير آن عنوان کرده اند; به طوري که کاتوزيان نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس يکي از دلايل متوقف شدن توليد تندر90 را به موقع انجام نشدن سرمايه گذاري در بخش قطعه سازي دانسته که به محدوديت هاي سيستم بانکي کشور بر مي گردد.  اما گروهي ديگر اعتراضات به اصلاح قرارداد را موجب ترس سرمايه گذاران و عدم سرمايه گذاري به موقع در اين پروژه مي دانند که در اين ميان دبيرسابق انجمن خودروسازان در خصوص تاخيرهاي به وجود آمده در پروژه تندر90 مي گويد: بعد از تفاهم نامه اي که در مجلس به امضا رسيد و قرارداد با شرکت رنو اصلاح شد، باز هم تا مدتي نايب رييس کميسيون صنايع و وزير سابق صنايع و معادن روي اين مساله اعتراض داشتند و همين اعتراضات باعث شد که سرمايه گذاران داخلي و خارجي دچار ترس شوند. البته تبعات تاخير در سرمايه گذاري هم اين بود که پروژه سر موقع به انجام نرسد. البته برخي مسوولان که رنو را عامل تاخير مي دانند، در اين ميان خواستار پاسخ گويي اين شرکت درباره جريانات تاخير پروژه تندر90 شده اند، ولي به گفته بعضي خودروسازان داخلي، مشکل در تامين قطعات خارجي تندر90 نيست. اين در حالي است که به گفته کاتوزيان، ايراد ديگر به پروژه تندر90 برآورد اشتباهي بود که شرکت رنوپارس از موضوع تامين قطعات داشت، به اين صورت که خودش وارد بحث تامين قطعات شد و به دليل برآورد اشتباه نتوانست بخشي از قطعاتي را که بايد از خارج وارد مي کرد، تامين کند. احمد بزرگيان عضو کميسيون صنايع مجلس نيز در اين باره اظهار کرده که با توجه به وضعيتي که رنوپارس و به خصوص شرکت رنو ايجاد کرده است، يعني اقلام مورد نياز را به موقع ارسال نکرده و هم چنين از توليدکنندگان داخلي استفاده نمي کند، معتقديم که در جريان توليد اين خودرو کوتاهي هايي صورت گرفته است.
تاثير اعلام کاهش همکاري رنو با ايران بر پروژه
البته در خصوص تاخير پروژه با اعلام کاهش همکاري رنو با ايران که چندي پيش از سوي دولت فرانسه عنوان شد، موضوع توليد تندر90 بيشتر مورد توجه قرار گرفت.
در اين باره منطقي در خصوص تاثير اين ادعا بر روابط اخير رنو با ايران بر روي پروژه تندر به ايسنا گفت: مشکل تندر 90 ربطي به اين مساله ندارد و در واقع يک سري قطعه بايد از خارج وارد مي شد که انجام شده است، ولي در خصوص سهم 47 درصدي که قطعه سازان داخلي بايد آن را توليد مي کردند، بعضي از آنها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند که به زودي اين مشکل حل مي شود.
ادعاي انتخاب سفارشي قطعه سازان از سوي رنو
اما اين ادعا که انتخاب بعضي از قطعه سازان تندر90 بر اساس فشارهاي بيروني صورت گرفته نيز با توجه به اين که انتخاب قطعه سازان بر عهده شرکت رنو پارس بوده، مطرح شد.
در اين راستا نايب رييس کميسيون صنايع درباره توقف خط توليد تندر90، مدعي شده که انتخاب قطعه سازان در شرکت رنوپارس در بيش تر موارد بر اساس لابي ها و موضوعات سياسي پيرامون قرارداد و توصيه هاي برخي جريانات صورت گرفت و اين امر از موارد اشکال آن بود. اما وي در خصوص توليد قطعات بي کيفيت، رنو را در اين ميان مقصر مي داند و معتقد است که "در انتخاب قطعه سازان، شرکت رنو پارس و بيش تر شرکت رنو بر مبناي استانداردهاي موجود در صنعت خودرو عمل نکردند و انتخاب قطعه سازان بيش تر بر اساس لابي ها و برخي جريانات موثر صورت مي گرفت; بنابراين بعضي از قطعه سازاني که انتخاب کردند قطعه سازان با کيفيتي نبودند. گفتني است، سال گذشته قرار بود 30 هزار دستگاه تندر90 در داخل توليد شود و طي سه سال به 250هزار دستگاه برسد. امسال نيز پيش بيني شده بود که 150هزار دستگاه تندر در ايران خودرو و سايپا به توليد برسد، ولي با روند موجود محقق شدن چنين رقمي بعيد به نظر مي رسد، به طوري که به گفته دبير انجمن قطعه سازان خودرو هفته گذشته برنامه ريزي براي توليد 600 دستگاه تندر90 شده بود که با توجه به مسائل ياد شده حدود 400 خودرو به توليد رسيد و پيش بيني توليد براي پايان سال حدود 64 هزار دستگاه تندر90 است.
مصرف کننده; خسران ديده واقعي
به هر حال در داستان دنباله دار تندر90 با توجه به فضاي تبليغاتي ايجاد شده در کشور در سال هاي گذشته درخصوص اين خودرو و به عبارت ديگر تشنه نگه داشتن بازار براي جلب هرچه بيشتر مشتري ايراني، اکنون خسران ديده واقعي ثبت نام کنندگاني هستند که بيش از شش ماه سرمايه چند ميليوني خود را براي تصاحب اين خودرو خوابانده اند. به عقيده کارشناسان بروز چنين اتفاقاتي نمي تواند براي شرکتي همانند رنو که داعيه جهاني بودن دارد، کارنامه قابل قبولي باشد و هر چند که مشکل به وجود آمده به چند قطعه ساز داخلي منتسب شده است، ولي بايد توجه داشت که اين قطعه سازان از سوي رنو با حساسيت و وسواس خاصي براي پيوستن به زنجيره جهاني اين شرکت انتخاب شده بودند و بنابراين رنو نيز بايد جوابگوي اتفاق به وجود آمده باشد.  موضوع تاخير در اجراي تندر90 و پيش کشيده شدن خودرو جايگزين در اين روزها آن چنان داغ است که به گفته فعالان صنعت خودرو که مشخص نيست کي مشکل توليد انبوه اين خودرو حل شود بهتر است که فعلا خودروسازان به متقاضياني که ثبت نام کرده اند خودرو جايگزين تحويل دهند!


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته