جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/03/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 6133

 يادداشت 

 والدين ناشنوا و ارتباط زباني با فرزند

ابراهيم علي آبادي

با پيشرفت پزشکي و رواج روش‌هاي بسيار مهم و مفيد غربالگري، معمولا نوزادان کم ياناشنوا خيلي زود مورد شناسايي قرارگرفته و براي آنان روش‌هاي درماني مانند جراحي و يا روش‌هاي ديگري چون استفاده از سمعک توصيه مي‌شود تا در بهترين و مناسب‌ترين زمان بتوانند از موهبت زبان برخوردار شوند.

اما در اين ميان موردي که کمتر به آن توجه مي‌شود،والدين ناشنوايي است که صاحب فرزند مي‌شوند و البته که اين والدين در ارتباط گرفتن با فرزندان‌شان و نيز سخن گفتن با آنان دچار مشکلات ويژه‌اي هستند. چنين والديني در صورتي‌که شناسايي شوند و خود يا اطرافيان‌شان از اين آگاهي برخوردار باشند که از مشاوره‌هاي مرتبط کمک بگيرند، مي‌توانند به کمک زبان اشاره با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند، ارتباطي که البته دير اتفاق مي‌افتد، چون بايد در کنار اين والدين افرادي باشند تا به فرزندان آن‌ها زبان سخن گفتن با کلمات را بياموزند و لاجرم اين فرزندان معمولا دوزبانه هستند؛ هم زبان معمول و سخن گفتن با کلمات را مي‌آموزند و هم زبان اشاره را براي ارتباط گرفتن با والدين خود.

اما اخيرا کارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند که حتي همين والدين نيز با استفاده از زبان اشاره مي‌توانند براي کودکان خود داستان بگويند و ترجيحا کتاب بخوانند. استفاده از اين روش به ارتباط عاطفي اين والدين و فرزندان‌شان کمک بسياري مي‌کند و موجب مي‌شود آنان راحت‌تر مسائل خود را با يکديگر در ميان بگذارند، ضمن اين‌که کودک مي‌تواند از نعمت همراهي با والدين خود رد مطالعه کتاب نيز برخوردارشود.

البته کتاب‌خواني توسط والدين براي فرزندان، رفتاري است که هر خانواده‌اي بايد آن‌را درپيش گيرد و امر کتابخواني توسط والدين موجب مي‌شود فرزندان در آينده به افرادي کتاب خوان و صاحب دانش و آگاهي بدل شوند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته