جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/05/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 6185

 باز هم اين دولت است كه پاي در ميدان مي‌گذارد! 

 قيمت‌گذاري يك استراتژي موثردر بازار است. چرا كه بر بسياري از عوامل همچون بازاريابي، كانال‌هاي توزيع و ... تاثير مي‌گذارد. براي قيمت‌گذاري به اعتقاد كارشناسان نمي‌توان يك دستو‌العمل واحد و مشخص ارائه كرد. اما البته ميان هزينه تمام شده توليد يا ورود كالا و عرضه و تقاضا هميشه رابطه مستقيم وجود داشته است. مدتي است جامعه ما درگيرنوعي سردرگمي، نابساماني و رفتارهاي به‌شدت غير منطقي در قيمت‌گذاري است؛ كه موجب افزايش بي‌رويه و نامتناسب قيمت انواع كالاها شده است. به همين دليل و با قصد كنترل قيمت‌گذاري بازهم دولت وارد ميدان شده و سامانه‌اي در اين زمينه تدارك ديده است. سامانه جديد اعلام قيمت، سه قيمت به نمايش مي‌گذارد: ارزان‌ترين و گران‌ترين قيمت کالا که از سطح کشور جمع‌آوري مي‌شود و قيمت عرف که بر اساس هزينه‌هاي توليد يا قيمت مصوب اعلام مي‌شود. در اين سامانه علاوه بر اطلاع از قيمت‌ها، مي‌توان موارد گران‌فروشي را گزارش داد.

هدف دولت اين است كه از طريق وزرات صمت و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، وارد عمل شود تا قيمت‌ 100 قلم کالاي اساسي را از طريق سامانه اطلاع‌رساني قيمت کالا و خدمات، شفاف کند. ورود دولت در چنين مسائلي معمولا و صرفا تنبيه متخلفان را درپي داشته است و به همين دليل به جز در مواردي خاص كه با حيات و ممات مردم درارتباط مستقيم است، كارشناسان معتقدند دولت به‌جاي ورود در بحث قيمت‌گذاري بهتر است شرايط و اتمسفر مناسبي براي توليد و کسب‌وکار ايجاد كند. دركنار ايجاد اين شرايط البته حفظ ارزش پول ملي و تلاش در جهت ارتقاي قدرت خريد مصرف‌کنندگان از اهم وظايف دولت است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته