جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1387/10/23 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 3229

 مقاله 

 شگفتي هاي معماري هند;
 سبک منطقه گرايي انتقادي 
مژده صفر پور
تاج محل که يکي از شاهکارهاي معماري دنيا محسوب مي شود، سبک معماري مغولي را دارد که تلفيقي از معماري و هنر ايراني است . يکي از مظاهر تمدن ، ميراث معماري آن است . هندوستان از اين نظر در جايگاه پيشکسوتان قرار دارد، معماري هند در واقع پاسخگوي شرايط محيطي کشور و در تطابق با فرهنگ و سنن آن است . معماري سبک بودايي در طول سلطنت امپراتور آشوکا اهميت و رونق بسيار زيادي پيدا کرد. معرف اين سبک معماري سه بناي مشهور چايتاهال (مکان عبادت )، ويهارا (دير) و استوپا (مکان زيارتي ) هستند که غارهاي شگفت انگيز آجانتا و الورا و بناي تاريخي سانچي استوپا نمايانگر آنها هستند. با نفوذ سبک معماري يوناني ، سبک معماري هند دوگونه متمايز پيدا کرد. مکتب هنري مت هورا که کاملا هندي بود و مکتب هنري گاندهاروا که متاثر از سبک معماري و هنري يونانيان بود. تفکيک سبک بودايي به هينايانا و ماهايانا بر ماهيت هنر مردمي تاثير گذاشت .
  تاريخ معابد هند به معابد پانيني و پاتانجاسي که پراساداس ناميده مي شدند، برمي گردد. نخستين نشانه هاي معماري معابد هندو به آثار به جامانده در آيهوله و پاتاداکال در عصر حاضر اطلاق مي شود. بعدها با وقوع اختلافات ، دراويدين ، سبک جنوبي و هندو آريايي ، شمالي ، سبک ناگارا معماري معابد به عنوان سبک هاي قالب ظهور پيدا کردند که معابد بريها ديسوارا، تهانجاور وسان نمونه هاي بارز اين سبک معماري هستند.
  شکل هرمي معابد از اصول طراحي در سبک معماري دراويدين محسوب مي شد و از مصالح اصلي که معماران هندي در اين سبک به کار مي بردند، سنگ بود و تزيينات آن کاملا هندي بود.
  معماري راجپوت تا حدودي متاثر از سبک هاي هندي موجود در آن زمان و معماري ايراني و اسلامي بود که تاق ، گنبد و مظاهر و نمادهاي مسلمانان در آن به کار گرفته مي شد. نفوذ معماري اسلامي و مغول نيز تاثير زيادي در سبک معماري در هند داشت . در واقع بعد از پيدايش اسلام تاق و گنبد در معماري بناها بسيار به کار گرفته شده و ساخت مسجد رونق پيدا کرد.
  يکي از مشهورترين بناهاي هند در دوران مغول ساخته شد، معماري مغولي تلفيقي از معماري سنتي هندو و ايراني بود که در نهايت منجر به خلق يکي از شاهکارهاي معماري دنيا يعني تاج محل شد. اين بنا به دليل سنگ هاي مرمر سفيد رنگش ، حکاکي هاي ظريف و مناره هايش غالب اوقات نماد کشور هند محسوب مي شود.
  با ورود استعمار فصل جديدي در تاريخ معماري هند آغاز شد. با وجود آنکه هلندي ها، پرتغالي و فرانسوي ها در طول حضور خود تاثير زيادي بر همه ابعاد هنر اين کشور داشتند، ولي اين انگليسي ها بودند که بيشترين تغيير را در دوران استعمار خود در اين کشور ايجاد کردند. در واقع سبک معماري اين دوران هندي اسلامي بود که ترکيبي از سبک هندو، اسلامي و غربي بود. سازمان ها و ساختمان هاي شهري همچون دفاتر پست ، ايستگاه هاي خط آهن و ... در سراسر هند ساخته شدند. نمونه بارز اين سبک معماري ساختمان چهاتراپاتي شيواجي ترمينوس (خح ي) در بمبئي است که به احترام ملکه ويکتوريا نامگذاري شده است .
  ساخت دهلي نو در اوايل قرن بيستم با جاده هاي عريض و ساختمان هاي شگفت آور اين بحث را به وجود مي آورد که در واقع چه نوع سبکي متناسب با فرهنگ و تمدن مردم هند است .
  با آغاز فصل معماري نوين و استقلال هند، ديدگاه هاي نهرو تاثير زيادي در تغيير سبک معماري موجود داشت . با طراحي چانديگار توسط لي کربوسير، شهري که مورد علاقه و تنفر بسياري از معماران است حرکت به اين سمت آغاز شد. با نفوذ معماري غربي هم تلاش ها در راستاي شکل دادن سبک خاصي از معماري که ريشه در بافت سنتي هند داشت ، جهت داده شد و سبک منطقه گرايي انتقادي را به وجود آورد که معماراني همچون بي .وي دشي و چارلز کرا معرف اين سبک هستند.
  امروزه معماري هند در واقع تلفيقي از سبک هاي گوناگون است که متاثر از گذشت زمان و حضور فرهنگ ها و تمدن هاي مختلف در اين کشور است .


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
خبر و دانشگاه
آزمون و سنجش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته