جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/04/14 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (يكشنبه)(ولادت مولاي متقيان حضرت علي (ع) مبارك باد) نسخه شماره 3357

  با دانشجويان  

رشد نوجواني
استاد:   دکتر حسن  احدي
 دانشجو: مهسا محمداسماعيل ، سکينه خليلي
قسمت اول:
تعريف نوجواني :
نوجواني يک سازه زيستي - اجتماعي يعني با بلوغ آغاز و به تعريف فرهنگي استقلال ختم مي شود. نوجواني دوره ي پيچيده اي از رشد انسان است که دامنه ي آن از 13 تا 18 سالگي امتداد دارد. در واقع صرف نظر از دوره ي نوزادي در هيچ دوره اي از زندگي تغييراتي به اندازه دوره نوجواني در فرد روي نمي دهد در طي اين دوره نوجوانان بلوغ را تجربه مي کنند که به رشد جسماني و فيزيولوژيکي و روان شناختي تاثير مي گذارد تغييرات قابل ملاحظه اي در مفهوم خود صورت مي گيرد نوجوان بحران هويت را تجربه مي کنند. مسائل و مشکلات عاطفي آنها افزايش مي يابد از نظر هوشي به مرحله ي تفکر انتزاعي مي رسند ارتباط آنها با گروههاي همسان افزايش مي يابد براي پذيرش مسئوليتهاي بزرگسالانه و ورود به صحنه ي سياسي و اجتماعي جامعه آماده مي شوند و نسبت به انتخاب يک شغل در آينده و تشکيل زندگي خانوادگي مشغله ي ذهني پيدا مي کنند دوران نوجواني دوران بروز مجموعه اي از تحولات روان شناختي که بطور کلي با رشد جسماني با بلوغ رابطه دارند.
تعريف روان شناسي نوجواني :
روان شناسي نوجواني عبارت است از مطالعه رشد و تحول جسماني، شناختي، شخصيتي و اجتماعي در آدمي با آغاز بلوغ تا هنگام پذيرش مسئوليتهاي بزرگسالانه در جامعه اين تغييرات اغلب بين سنين 13تا پايان 23 سالگي روي مي دهند.
از آنجا که مدت اين دوره سالهاي زيادي را در بر مي گيرد اغلب به راحلي تقسيم مي شود اصطلاح اوئل نوجواني، براي گروه سني 12 تا 14 سالگي است اواسط نوجواني براي گروه سني 14 تا 17 سالگي است اواخز نوجواني نيز براي 17 تا پايان 23 سالگي است .
چرا نوجواني را از بقيه مراحل رشد جدا مي کنند و تا اين حد بدنام است؟
هال يکي از طرفداران اين ديدگاه بود به نظر هال دوران نوجواني، دوران آشفتگي هيجاني و اختلال رواني عميق است. متخصصان ديگري که ديدگاه بدبينانه اي در مورد نوجواني داشته اند ويژگي هاي روان رنجورانه و روان پريشانه اي در اين مرحله از رشد را ديده اند ويژگي هاي همچون هسيتري - واپس روي - نوسان خلق و نا به ساماني و در هم ريختگي .
هاتر در دهه ي 1930 براي تعريف نوجواني از اصطلاح " آليس در سرزمين عجايب" استفاده مي کرد چون معتقد بود در اين دوران ناهنجاري هاي به قدري زيادند که وقوع هر امر بهنجاري، ناهنجار به نظر مي رسد آنا فرويد در مورد نوجواني در کتاب " مطالعه روانکاوانه کودک " مي نويسند اگر کودکي در دوران نوجواني متعادل بماند ناهنجار است چون تظاهرات دوران نوجواني شبيه نشانه هاي روان رنجوانه روانپريشانه يا غير اجتماعي است و نمي توان آنها را از بيماري هاي رواني متمايز ساخت.
گيليسي در دهه ي 1960 در کتاب مباني روانپزشکي کودک نوشت : تناقض ها و ناهماهنگي هاي حيرت آور دوران نوجواني که حاکي از بي ثباتي شديد نوجوان اند که گاه ما را وادار مي کنند آن را با بيماري اسکيزوفرني اشتباه بگيريم.
ديدگاه پزشکي که در مورد نوجواني و تلقي آن بعنوان آسيب اظهار نظر کرده است ديدگاه وان کرولين است که بود در دهه ي 1970 مي نويسد:
نوجواني يکي از مقاطع زندگي است که بواسطه ي ناهماهنگي ها و در هم ريختگي هايش شبيه روانپريشي است و به سختي مي توان گفت که آيا دوران نوجواني فرايندي آسيب شناختي است يا يک مرحله ي رشدي هنجار.
اگر تلقي نوجواني بعنوان دوران طوفان و فشار رواني را در نظر بگيريم مي بينيم اگر چه در اين مرحله شاهد بروز درد و رنج هايي هستيم و اما اين رنج ها و اختلال هيجاني حاکم بر اين دوران آنقدر شديد نيستند که ان را از ساير دوره هاي رشد مجزا سازند.
گروه نوجوانان با مشکلاتي روبرو هستند ولي در مورد اهميت و شدت مشکلات اغراق شده است شايد مشکلات رواني دوران نوجواني کمي بيش از مشکلات رواني اواسط کودکي باشد اما اين تفاوت چندان زياد نيست.
ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مزر پرگهر
دريچه هنر
آموزش و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته