جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/07/08 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 3426

 مقاله
  مديريت زمان چيست؟ 
 احمد ابراهيمي - مدير دفتر برنامه ريزي ، آموزش و تحقيقات بيمه آسيا قسمت اول

  مقدمه:
 جوامع امروزي جوامعي هستند که در آنها تعداد ساعات کافي در طول روز وجود ندارد.    فناوريهاي نو محيطي فراهم آورده اند که تقريبا در مدت زمان کم مي توان به خيلي از اطلاعات دسترسي پيدا کرد و خيلي کارها را سريعتر و آسانتر انجام داد اما تمايل به سريعتر انجام دادن کارها و بيشتر کار انجام دادن روز  به  روز بيشتر مي شود.اين رويکرد که همواره با بشر همراه بوده  است اين احساس را براي او به وجود آورده  است که از زمان عقب مي ماند و نمي تواند از آن به صورت موثر بهره گيرد. تاريخ به ما مي گويد که مديريت ضعيف زمان يک مسئله قديمي است، مسئله اي است که فناوري آن را به وجود نياورده  است و آن را نمي تواند حل کند.
   در شرايطي که ابزار بيشتري براي مديريت زمان در اختيار داريم و فرايند هاي اداري، کمتر درپيچ و تاب تشريفات اداري و کاغذ بازي گم مي شوند، مديريت ضعيف زمان را کمتر مي توان مخفي کرد.     مديريت زمان موضوعي است که همه ما، چه در زندگي شخصي و چه در زندگي حرفه اي، نياز داريم با آن روبرو شويم تا در زندگي موفق شويم.
    راه هاي مختلفي براي بيان درک ما از زمان وجود دارد.   حرکت ماه،   ساعت آفتابي،    اذان،    عباراتي مانند "وقت طلاست" گوياي اين توجه است.
مديريت زمان چيست؟
     زمان تنها منبعي که قابل جايگزيني و بازيابي نيست.
 مديريت زمان به عنوان سيستمي کارا و موثر براي کنترل و استفاده ي زمان تعريف مي شود.    در واقع اگر بدانيم براي انجام فعاليت هاي رسمي و غير رسمي ، اداري و غير اداري ، زمان محدودي در اختيار ما قرار مي گيرد و يا خود آن را تعيين مي کنيم ، بيشترين تمرکز خود را بر چگونگي استفاده بهينه از زمان صرف خواهيم نمود تا هم زمان مورد نظر ، هدر نرفته،و هم بتوان براي نيل به اهداف از آن بهره مند شد.    در اين خصوص لازم است به يک سيستم مناسب و موثر دراستفاده از مديريت زمان بيانديشيم.
مديريت زمان به مديران امکان مي دهد تا :
- از زمان بهتر استفاده کنند
- از اتلاف انرژي در سازمان جلوگيري به عمل آورند.
-   براي تحقق اين امر، شناخت صحيح روش هاي کاربردي آن بسيار اهميت دارد. يکي از ارزشهاي مهم در اين زمينه ، شناخت اهداف و به روز نگه داشتن آنهاست. چرا که، با گم کردن اهداف ، تلاش هاي خود را چند برابر خواهيم کرد!
  در اين خصوص رعايت موارد ذيل به مديران کمک خواهد کرد تا بتوانند از مديريت زمان استفاده ي لازم را ببرند;
* روش و مشخص کردن اهداف
* در نظر گرفتن اهداف بلند مدت و ميان مدت سيستم يا سازمان خود
* مرور ، بررسي و دسته بندي مداوم اهداف
  اصولا در فرايند مديريت، مفهومي به نام خود تربيتي يا خود سازي   (bevelopment - Self)   وجود دارد. براي دست يابي به اين مفهوم مهارت هايي نظير:
- مديريت بر خود
-   مديريت تعارضي و ... ضروري است تا از اين طريق بتوان بر خود و ديگران مديريت کرد. هم چنين شواهد نشان مي دهد که توجه به خرده مهارتهاي زير و تمرين آنها به بهبود مديريت زمان کمک خواهد کرد;
* تنظيم برنامه خود در ابتداي هر هفته
* تحت کنترل در آوردن ضرورت ها و خواسته ها در برنامه هاي خود
* توجه به بهينه سازي فضا و محل کار خود 
* ياد گيري استفاده  بهينه وبهنگام از فن آوري روز  و رايانه ها 
* انعطاف در تصميم گيري ها و  واگذار بخشي از کارها
* انعطاف پذيري در زمان فعاليتها  
* برنامه ريزي براي خانه ، خانواده و اوقات فراغت از کار. 
* استفاده بهينه از  مکالمات  و پرداختن به مطالب اصلي مخاطب 
* پرهيز از اتلاف وقت و بيان "من چه کار مي توانم براي شما انجام دهم؟ " به مخاطب
ادامه دارد


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته