جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/09/23 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 3485

  سرپرست ارتقاي آزمون شوراي آموزش پزشکي:
 کنکور فعلي بر مبناي سطوح اوليه دانش بوده است  

  گروه آزمون وسنجش : سرپرست ارتقاي آزمون شوراي آموزش پزشکي وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت اصلاح نحوه پذيرش دانشجوي پزشکي و با اشاره به پيامدهاي حذف ناگهاني کنکور گفت:  حذف يکدفعه کنکور صدمات جبران ناپذيري ايجاد مي کند بر اين اساس بايد به صورت مقطعي نحوه پذيرش دانشجو را اصلاح کرد، البته بايد به اين موضوع هم توجه شود که در رشته هاي پزشکي به دليل ارتباط مستقيم آن با سلامت مردم نيازمند دقت بيشتر در نحوه سنجش هستيم.
دکتر وحيد شاهي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه پذيرش دانشجو از جمله مقولات مهم مورد بحث در سالهاي اخير بوده است، اظهار کرد: اگر بحث آموزش عالي را به عنوان فرايندي براي آشنايي فارغ التحصيلان به مهارتهاي کافي در زمينه هايي که موجب توسعه جامعه مي شود، در نظر بگيريم، طبيعا گزينش اوليه دانشجويان اهميت مي يابد بنابراين آزمون پذيرش دانشجو مثل هر آزموني بايد داراي اجزا» روايي، پايايي و قابليت اجرا باشد.
وي با تاکيد بر اينکه آزمون فعلي از برخي جنبه ها و نظريات با اين اجزا فاصله دارد، خاطر نشان کرد: به گونه ايي که آزمون فعلي توانمندي داوطلب را فقط از يک جنبه بررسي مي کند و از روايي کافي برخوردار نيست. بنابراين  بايد به سمت ارزيابي مستمر پيش رفت که اينکار نيازمند بررسي بيشتر و کار کارشناسي است. وي با بيان اينکه تاثير سوابق تحصيلي داوطلب درپذيرش يکي از راهکارهاست، گفت: البته اين مساله نيز در شرايط فعلي داراي مشکلاتي است، چراکه آزمون هاي مدارس استاندارد نيستند و بر اين اساس در اين زمينه هم با چالش روبرو مي شويم.
وي با بيان اينکه محتواي آزمون فعلي عمدتا بر مبناي سطوح اوليه دانش است، اظهار کرد: هرچند اين آزمون پايايي را افزايش مي دهد اما از روايي کافي برخوردار نيست.
وحيدشاهي با بيان اينکه در همه جاي دنيا فرد نه فقط بر اساس دانش بلکه از ساير جنبه ها نيز مورد سنجش قرار مي گيرد، خاطر نشان کرد: در واقع ارزشيابي به جاي تک بعدي چند بعدي است، بنابراين مشکل ما اينجاست که ارزشيابي ما تک بعدي است.
وي با اشاره به ضرورت تغيير در نحوه پذيرش دانشجوي پزشکي با توجه به نوع نگرش به مقولات انساني، گفت: عدم تناسب ميان شخصيت فرد با عرصه اي که وارد کار مي شود يکي از چالشهاي  پذيرش به روش فعلي است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مازندران با تاکيد بر اينکه ايرادات زيادي به روش کنوني وارد است، اظهار کرد: اگر بخواهيم با روشهايي چون مصاحبه يا آزمون شفاهي شخصيت افراد را بسنجيم با مشکلاتي در بحث پايايي روبرو مي شويم بر اين اساس بايد صاحبنظران در اين زمينه کار کارشناسي کنند.
وي در پايان افزود: يک آزمون بايد ضمن داشتن روايي داراي پايايي هم باشد چرا که در غير اين صورت موجب تضييع حق داوطلبان مي شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر و دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته