جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/03/05 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 3605

  لوبيا سبز سرشار از ويتامين هاي A، B، C و مواد معدني آهن، فسفر، کلسيم و پتاسيم  

 فصل گرما، فصل وفور لوبيا سبز است و تا زماني که لوبيا، سبز و تازه است بيشتر خانم هاي ايراني از آن کوکو يا خوراک تهيه کرده يا آن را با برنج مخلوط مي کنند البته برخي خانم هاي باسليقه نيز حجم زيادي از اين سبزي را تهيه کرده و براي زمستان آنها را در فريزر ذخيره مي کنند.
به گزارش جام جم آنلاين به طور کلي لوبيا داراي انواع سفيد، قرمز، چشم بلبلي و چيتي است و تا وقتي که لوبيا، سبز و تازه است از دار و دسته سبزيجات به شمار مي رود، ولي وقتي غلاف و دانه هاي آن خشک شود از گروه حبوبات يا بهتر بگوييم جزو بنشن ها محسوب مي شود.
در کل لوبيا سرشار از ويتامين هاي A، B، C و مواد معدني آهن، فسفر، کلسيم و پتاسيم است. البته بد نيست بدانيد لوبيا خشک فاقد ويتامين C بوده اما از نظر پروتئين و ويتامين E غني تر است.
لوبيا سبز خنک است
لوبيا سبز طبع خنکي دارد. بنابراين از گرمازدگي جلوگيري مي کند و به جهت مدر بودن به دفع سموم بدن کمک مي نمايد. اين سبزي ارزشمند به دليل دارا بودن مقدار زياد اسيدفوليک و آهن قادر است تا حدودي در رفع کم خوني و پيشگيري از بروز حملات قلبي موثر باشد. همچنين لوبيا سبز به جهت مواد فيبري از افزايش قند و کلسترول بد خون جلوگيري مي کند.
يبوست و بواسير را درمان مي کند. فشار خون را کاهش مي دهد و به دليل غني بودن از ويتامين هاي گروه B تقويت کننده فوق العاده سيستم اعصاب به شمار مي آيد. به طور کلي لوبيا از باقالي بهتر و نفخ آن کمتر بوده ولي از نخود نفاخ تر است. لوبيا سبز را همه سنين مي توانند بخورند، اما کساني که معده هاي ضعيف دارند يا بچه هاي کوچک به علت نفاخ بودن بايد آن را کمتر مصرف کنند.
خوب است بدانيد لوبيا سبز در مقايسه با لوبيا خشک بسيار کالري دارد به طوري که در 100 گرم آن تنها 30 کالري انرژي نهفته است، در حالي که در 100 گرم لوبيا قرمز و سفيد خشک 340 کالري و لوبيا چشم بلبلي 130 کالري انرژي نهفته است. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار کالري انواع لوبيا اندکي کاسته مي شود.
توصيه  ها
1- مدت نگهداري لوبيا سبز در يخچال در صورتي که آن را در کيسه محبوس نکنيم 3 تا 4 روز است و در فريزر به صورت وکيوم 1 تا 6 ماه است. البته انجماد طولاني مي  تواند تا حدودي از ويتامين C و اسيدفوليک اين سبزي بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. لذا بهتر است در هر فصلي از سبزي هاي تازه آن فصل استفاده کنيم و مصرف سبزي  هاي منجمد را به حداقل برسانيم.
2- بهترين روش طبخ لوبيا سبز، بخارپز کردن آن است و لذيذترين غذايي هم که مي توانيد از آن تهيه کنيد، لوبيا پلو است. در اثر مخلوط کردن لوبيا با برنج پروتئين آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا مي رود. از سوي ديگر افزودن دارچين و گوجه فرنگي تازه را به اين غذا توصيه مي کنيم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته