جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/08/09 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران نسخه شماره 2614

  چگونگي دستيابي به شيوه هاي نوين آموزشي  

آموزش الکترونيکي يک نظام آموزشي هنرمندانه و راه حل جامع مي باشد که براي موسساتي که خواهان حرکت در مسير فناوري روز و تغيير روش ها و محيط هاي آموزشي خود هستند، امکان دستيابي به شيوه هاي نوين آموزشي را فراهم مي نمايد .  در آموزش الکترونيکي، ارائه مطالب براساس نيازهاي فراگيران تغيير مي يابد و در آن، فضايي ايجاد مي شود تا فراگير با فراغ بال و به دور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس، به فعاليت هاي مورد نظر خود بپردازد. آموزش الکترونيکي يک سيستم آموزشي واحد را براي تعدادي از فراگيران فراهم مي سازد که منجر به ايجاد فرصت هاي آموزشي مختلف مي شود .
به طورکلي مي توان مزاياي آموزش الکترونيکي را در چند محور به شرح زير برشمرد:

الف) شيوه ارائه دروس به دانشجو
عدم وابستگي کلاس درس به زمان خاص;                           
 جامعيت، فراگيري، پويايي، روزآمدي و رفع نياز آموزشي در زمان دلخواه
افزايش کيفيت ارائه دروس (به دليل ارائه دروس به صورت چندرسانه اي)
 افزايش ميزان اثربخشي و بازدهي آموزشي (به دليل حذف محدوديتهاي زماني و مکاني)                       

ب) تعامل بين استاد و دانشجو
عدم نياز به حضور فيزيکي استاد و دانشجو در کلاس درس;           
کاهش زمان و هزينه رفت و آمد براي دانشجويان;
پشتيباني تعداد زيادي دانشجو در يک کلاس;                            
امکان ثبت فعاليت ها و پيشرفت دانشجويان توسط استاد;
امکان تهيه مدل هاي مختلف آموزش توسط استادان;
ارتباطات آسان و فراگير آموزشي;                

ج)  دسترسي به منابع اطلاعاتي
دسترسي پيوسته به کتابخانه مجازي             
جستجوي هوشمندانه;                                                             
انعطاف پذيري، دردسترس بودن، و سهولت دسترسي به منابع آموزشي;                                      
افزايش حق انتخاب دانشجو در تعيين دوره هاي آموزشي;                  
تغيير محتواي تدريس (از "محدود و انتخابي" به "نامحدود و متنوع");
 
د) تغيير نگرش و دانش کاربران
تغيير سطح سواد دانش آموختگان (از سواد کلاسيک به خلاقيت و توليد دانش);
تغيير نگرش به آموزش و يادگيري (از فردي به اجتماعي);
تغيير نگرش به فراگيران (از "ايجاد رقابت" به "همکاري و مشارکت");
تغيير وظيفه فراگيران (از "ذخيره سازي اطلاعات و افزايش محفوظات" به  "مديريت اطلاعات و توليد دانش");
افزايش سرعت درآموزش و يادگيري;
افزايش سطح علمي جامعه;
قابليت تنظيم آهنگ يادگيري فراگيران;
محوريت کاربران;                                                                
                       
ه) مديريت
 - مديريت آسان و کارآمد;                                                       
نظارت و کنترل دقيق بر نظام آموزشي و اطلاعات;
جمع آوري سريع بازخوردها و تجزيه و تحليل آنها;
کاهش هزينه و زمان;
فراهم نمودن فرصت هاي آموزشي يکسان براي عموم;
افزايش سرعت در توسعه و پيشرفت.
.7 زيرساخت هاي ضروري براي آموزش الکترونيکي
 آموزش الکترونيکي مستلزم زيرساخت هاي فراواني است که عبارت اند از :
.1توسعه مهارت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در تمام سطوح جامعه براي عموم مردم;
.2ترغيب و ترويج پژوهش هاي آموزشي در زمينه فناوري اطلاعات;
.3گسترش کمي و کيفي در توليد نرم افزارهاي آموزشي;
.4تجهيز مدارس و دانشگاه ها به رايانه و دسترسي به شبکه جهاني;
.5توسعه مراکز آموزش مهارت هاي اطلاعات و ارتباطات;
.6تقويت زيرساخت هاي شبکه اينترنت در کشور;
.7گسترش سطح دسترسي عموم به رايانه و شبکه جهاني;
.8توسعه فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات در امور روزمره.
 روش ها و انواع آموزش الکترونيکي
انواع آموزش الکترونيکي عبارت اند از:
آموزش مبتني بر رايانه: در اين شيوه آموزش، منابع آموزشي از قبيل ديسک نوري يا فلاپي به فراگير داده مي شود و فراگير به صورت انفرادي در زمان و مکان معين، مي تواند به آموزش در زمينه هاي مورد علاقه خود بپردازد.
آموزش مبتني بر وب: دراين روش منابع آموزشي از طريق اينترنت و در محيط وب، در اختيار فراگير قرار مي گيرد. در اين روش از سرويس هاي پست الکترونيکي، تابلوهاي اعلانات، و چت براي برقراري ارتباط فراگير با منابع آموزشي استفاده مي شود.
ويديو کنفرانس اين روش قابل يتهايي مثل استفاده از وسايل کمک آموزشي نظير رايانه، دوربين، پروژکتور، ميکروفون، و  برقراري ارتباط زنده بين فراگير  و متخصصين و معلمان را فراهم  ميسازد.
سيستم ماهواره اي: اين سيستم از يک هاب (فرستنده) و يک ايستگاه زميني (گيرنده) تشکيل شده است. در اين روش براي آموزش از راه دور، از يک پروژکتور، يک صفحه نمايش و رايانهاي که از طريق ماهواره به يک شبکه متصل شده، استفاده مي شود.
در آموزش مبتني بر وب يا آموزش مجازي،  فراگيران مي توانند از طريق اينترنت در مرکز ثبت نام کنند، از دروس ارائه شده انتخاب واحد نمايند، جزوه درسي موردنظر را مطالعه کنند، از جلسات درس استاد استفاده نمايند و در پايان دوره نيز امتحان دهند. در اين سيستم آموزشي فراگيران مي توانند هر روز و هر لحظه که مايل باشند با استاد و همکلاسي هاي خود ارتباط برقرار کنند و با تشکيل گروه هاي مباحثه، به تبادل نظر درباره مفاد درسي و تمرينات خود با استفاده از اينترنت بپردازند. محتويات دروس ممکن است از طريق اينترنت، يا با استفاده از ويديو و تصاوير دوطرفه (تعاملي) انتقال يابند. ممکن است تلويزيون هاي کابلي يا ماهواره اي، رسانه هاي انتقال دهنده اين مواد درسي باشند; يا منابع درسي بر روي لوح فشرده يا نوار ويديويي يا  ديويدي يا ترکيبي از اين روش ها، در اختيار فراگير قرارگيرند.
در اين سيستم آموزشي قسمت اعظم آموزش، مبتني بر دروسي است که هر زمان که فراگير اراده کند مي تواند به سايت مرکز متصل شود و آن دروس را دريافت کند. فراگير مي تواند چندين بار، مطالب ارائه شده را مشاهده کند. در اين سيستم ممکن است افراد ثبت نام شده براي يک درس، هزاران نفر باشند. آموزش در اين سيستم کاملا فعال است. آموزش الکترونيکي ثابت کرده که 20 تا 25 درصد ميزان يادگيري را نسبت به روش هاي سنتي آموزش، افزايش مي دهد .
ir.ac.iranboc.www


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري
استانها و شهرستانها ويژه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته