جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/07/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 3719

 خبرها از عالم علم 

 رابطه خطر ابتلا به بيماري قلبي و اندازه دور كمر

محققان مي گويند: اندازه دور كمر بهترين پيش بيني كننده خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي يك كودك در آينده است.

به گزارش ايرنا و به نقل از يونايتدپرس، محققان مي گويند: اندازه دور كمر بهترين پيش بيني كننده باليني خطر ابتلاي يك كودك به بيماري قلبي عروقي و ديابت در آينده است.

اين مطالعه كه در مجله بين المللي Obesity منتشر شده است نشان
مي‌دهد احتمال ابتلاي كودكاني كه اندازه دور كمرشان آنها را در رده 25 درصد بالاي گروه سني شان قرار مي دهد در سال هاي بعدي زندگي، پنج تا شش برابر بيشتر از كودكاني است كه اندازه دور كمرشان آنها را در رده 25 درصد پايين هم سن و سالان خود قرار مي دهد.

سندرم متابوليك مجموعه اي از عوامل مهم خطر ساز براي ابتلا به بيماري قلبي و عروقي با افزايش خطر بيماري شريان كرونر، سكته مغزي و ديابت نوع دو ارتباط دارد.

تغذيه و سلامت چشم‌ها

وقتي درباره خوردني‌هايي صحبت مي‌كنيم كه براي سلامت چشم‌ها مفيد هستند، «هويج» در راس فرصت اين خوردني‌ها قرار مي‌گيرد، اما اين منبع گياهي غني از ويتامين «A» تنها خوردني مفيد براي سلامت چشم‌ها نيست.

به گزارش ايسنا، ويتامين «A» از ضعف ديد شبانه و خشك شدن چشم‌ها جلوگيري مي‌كند و همچنين پيشرفت بيماري آب مرواريد يا تغييرات منطقه ماكولار چشم ناشي از افزايش سن را به تاخير مي‌اندازد.

به گزارش شبكه خبري تورنتو نيوز، شما مي‌توانيد ويتامين «A» را از دو نوع منبع غذايي دريافت كنيد كه يكي فرآورده‌هاي ميداني حاوي اين ويتامين مثل جگر يا كره حيواني و ديگر محصولات گياهي حاوي كاروتن هستند كه اين ماده در بدن به ويتامين «A» تبديل مي‌شود. گياهان حاوي كاروتن معمولا به رنگ زرد يا نارنجي هستند يا برگ سبز رنگ دارند. لوتئين و زئاكسانتين هم براي حفظ سلامت شبكيه چشم بسيار مفيد هستند كه بهترين منبع حاوي آن‌ها، سبزيجات برگ دار به رنگ سبز تيره به ويژه‌ «اسفناج» است. اين دو ماده هم چنين در سبزي‌ها و ميوه‌هاي زرد و نارنجي مثل ذرت يافت مي‌شوند. ويتامين «C» هم آنتي اكسيداني است كه براي شبكيه مفيد بوده و چشم را تقويت مي‌كند. در افراد سيگاري، الكلي و ديابتي مقدار ويتامين «C» بدن به طور متوسط كمتر مي‌شود و اين افراد بايد بيشتر ويتامين C مصرف كنند. برخي از املاح معدني مثل سلنيوم و روي هم براي سلامت چشم ضروري و سودمند هستند. خشكبار، مخمر و غذاهاي دريايي منبع غني از سلنيوم هستند. سلنيوم به جذب ويتامين «E » كمك مي‌كند و به بدن در توليد آنتي اكسيدان‌ها نيز ياري مي‌رساند. عنصر روي هم جذب ويتامين «A» را در بدن افزايش مي‌دهد. روي هم در مغز خشكبار و گندم به ميزان قابل توجه دريافت مي‌شود.

يكي ديگر از مواد غذايي مهم براي سلامت چشم‌ها اسيدهاي چرب امگا ـ 3 هستند كه در ماهي آب‌هاي سرد به وفور يافت مي‌شوند و اين ماهي حاوي مقادير زيادي EPA و DHA است كه براي سلامت چشم‌ها بسيار سودمند هستند. تغذيه مناسب و غني و نيز چكاپ و كنترل منظم بهترين راهكارها براي حفظ توانايي و قدرت بينايي چشم‌ها تا مدت طولاني است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش وپژوهش
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته