جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/07/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 3719

 سرمقاله 

رييس دانشگاه زنجان گفت :

آموزش محور بودن، از مشکلات و نقاط ضعف دانشگاه‌هاست

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه زنجان گفت: آموزش محور بودن، از جمله مشکلات و نقاط ضعف موجود در دانشگاه هاست. به گزارش ايسنا - منطقه زنجان، محسن افشارچي در گردهمايي رؤساي دانشگاه‌هاي استان در دانشگاه‌هاي زنجان با بيان اينکه دانشگاه‌ها در حال حاضر از حالت آموزشي به سمت پژوهشي در حال گرايش هستند، اظهارکرد: به طور کلي و براساس شواهد و آمارهاي موجود، حرکت علمي در نظام جمهوري اسلامي مدتي است شتاب گرفته و دوران گذري که در انقلاب به وجود آمد، منجر به توسعه کمي آموزش و مسائل علمي در کشور شد. وي با يادآوري اينکه تدوين برنامه استراتژيک توسعه عالي دانشگاه‌هاي استان سالهاست که برعهده دانشگاه زنجان گذاشته شده است، ابراز تأسف کرد: بسياري از مکاتبات در خصوص گرفتن آمار از مراکز آموزشي مختلف استان، بدون پاسخ مي ماند و آمارهاي کلي و دقيق در اين زمينه مشخص نمي شود. رييس دانشگاه زنجان عدم استقلال دانشگاه و فقدان طرح جامع نيازسنجي اولويت‌هاي پژوهشي بخش صنعت را که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و همچنين ظهور کميت گرايي در سطح آموزش عالي را از جمله تهديدهاي ناشي از عوامل بيروني در حوزه دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: در مورد مسائل دروني مرتبط با دانشگاه‌ها، سهم استان از دانشجويان کل کشور بيشتر از سهم جمعيت استان از کل کشور است که اين امر، يک نقطه قوت محسوب مي شود. افشارچي با بيان اينکه سهم استان از اساتيد نسبت به ميانگين کشور بيشتر و برابر با 89/3 در برابر 64/1 مي باشد، تصريح کرد: سهم استان از تعداد مقالات ISI بيشتر از ميانگين کشوري است، البته اين عوامل آنچنان مهم نيستند و به طور کلي نبايد خود را با ميانگين کشوري مقايسه کنيم؛ بلکه بايد با همسايه اي نظير استان تهران مقايسه كرد و براي دستيابي به نقاط بالاتر تلاش بيشتري داشت. رييس دانشگاه زنجان سرانه فضاي آموزشي و کمک آموزشي استان را 56/4 متر مربع و ميانگين کشوري اين پارامتر را 25 متر مربع عنوان کرد و گفت: سهم استان از تحصيلات تکميلي نيز پايين تر از ميانگين کشوري است که اين امر، فاجعه بوده و پايين بودن سطح تحصيلات تکميلي موجب کاهش ميزان ارتقاي اساتيد، انجام تحقيقات بنيادين و مختل شدن امر پژوهش مي شود. افشارچي ناهماهنگي پژوهش‌هاي دانشگاهي با نيازهاي تحقيق و توسعه کشور را از ديگر نقاط منفي مورد توجه در حوزه فعاليت دانشگاه‌ها برشمرد و يادآور شد: مشکل اساسي شايد عدم اعتماد به دانشگاه باشد که بدون شک دلايل متعددي دارد. وي از فقدان زير ساخت‌هاي اطلاع رساني و فناوري‌هاي نوين در شيوه‌هاي آموزشي و کم بودن اعتبار متوسط پروژه‌هاي پژوهشي نيز ابراز تأسف کرد و افزود: بايد پژوهانه‌ها در چارچوب مناسب دانشگاه‌ها بيش از پيش مورد توجه و اهميت قرار گيرد.

رييس دانشگاه زنجان با بيان اينکه براي کليه نقاط ضعف‌ها و مشکلات موجود چاره انديشي و برنامه ريزي شده است، ابراز اميدواري کرد كه اين برنامه‌ها فقط روي کاغذ منحصر نشود و به صورت قابل اجرا طراحي شود. افشارچي با اشاره به اهميت وجود يک نظارت درون سيستمي و برون سيستمي در مجموعه دانشگاه‌ها، تأکيد کرد: بايد در مجموعه آموزش عالي استان به گونه‌اي رفتار شود تا در10 سال آينده، شرمنده جمعيت استان نشويم. وي با يادآوري اهميت هيات نظارت و ارزيابي آموزش عالي استان، خاطرنشان کرد: بايد کليه مراکز آموزش عالي کشور، همکاري‌هاي جدي را براي بازديدها و مکاتبات و هماهنگي‌هاي لازم با اين هيات داشته باشند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش وپژوهش
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته