جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/09/12 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - يكشنبه نسخه شماره 2642

 کوتاه و خواندني 


معرفي رشته هاي دانشگاهي گروه آزمايشي هنر

تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي 
عده اي معتقدند که "مخرب ارتباط" خاموش کننده تخيل و تلف کننده وقت است; چيزي که مانع از رشد شخصيت مي شود و عده اي آن را يک وسيله ارتباط جمعي قوي، سريع و پرگيرنده، سرگرمي مناسب براي اوقات فراغت، تمايل به کسب تجربه اي عميق در مسائل مختلف و راهي براي افزايش دانش و عضويت در خانواده جهاني مي دانند.
سخن از تلويزيون، اعجوبه قرن بيستم است و ديدگاه هاي متفاوت و متناقضي که نسبت به آن وجود دارد; ديدگاه هايي که هر يک از جنبه اي درست هستند. زيرا اين رسانه مي تواند از يک سو اعتيادي مخرب و از سوي ديگر شيوه اي نوين و فراگير براي آموزش و اطلاع رساني باشد. در واقع اين گردانندگان و برنامه سازان آن هستند که سمت و سويش را تعيين مي کنند. از همينرو تربيت و آموزش برنامه سازان و متخصصان اين رسانه اهميت بسياري دارد; بويژه در کشور ما که اين رسانه بسيار فراگير است و اوقات فراغت قشر عظيمي از نيروي جوان کشور ما را به خود اختصاص مي دهد.
به همين دليل هر ساله دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از طريق آزمون سراسري عده اي از داوطلبان علاقه مند را براي تحصيل در اين دانشکده گزينش مي کند.
گفتني است که دانشکده صدا و سيما تا سال گذشته دانشجويان خود را در رشته "توليد سيما" مي پذيرفت، اما از آزمون سراسري سال 1383 دانشجويان در دو رشته جديد "کارشناسي تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي" و "کارگرداني تلويزيون" پذيرفته مي شوند.
رشته کارشناسي تلويزيوني و هنرهاي ديجيتالي داراي دو گرايش گرافيک رايانه اي و انيميشن رايانه اي است/.
گرايش گرافيک رايانه اي:
گرافيک يک هنر کاربردي است که به تبليغ، ارائه، اشاعه و بيان تصويري کالاهاي تبليغاتي و فرهنگي مي پردازد. دانشجوي گرافيک رايانه اي در صدا و سيما طراحي صحنه، دکور، لباس، تيتراژ و موارد مشابه براي برنامه هاي تلويزيوني را آموزش مي بيند.
براي مثال اعلام وضعيت هوا در شبکه خبر به صورت گرافيکي انجام مي گيرد يا زيرنويس، حاشيه و تيتراژ در هر برنامه اي که وجود دارد، به گرافيک رايانه اي مربوط مي شود. در واقع کارشناس گرافيک رايانه اي فرد خلاق و هنرمندي است که در کنار کارگردان مي نشيند و ذهنيت کارگردان را پياده مي کند و درباره رنگ، شکل و دکور نظر مي دهد تا مخاطب با يک برنامه تلويزيوني ارتباط بهتري برقرار کند.

درسهاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس مشترک در هر دو گرايش
مباني ارتباطات، مردم شناسي و رسانه هاي تصويري، آشنايي با هنر در تاريخ، عکاسي، تاريخ تلويزيون  و فناوري رسانه هاي جديد، حکمت هنر اسلامي، ارتباطات بصري، آشنايي با فلسفه ، تلويزيون ، زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلويزيون، قصه در اديان، درک و بيان بصري، مخاطب شناسي تلويزيون، فلسفه هنر، تاريخ انيميشن، طراحي ، عکاسي و هنرهاي ديجيتالي، سير تحولات گرافيک، مباني سايبرمديا، کاربرد رايانه در فيلم و تلويزيون، طراحي و گرافيک، گونه شناسي برنامه هاي تلويزيوني، مباني انيميشن ديجيتالي، نرم افزارهاي گرافيکي، مباني گرافيک، تدوين ديجيتالي، مباني تبليغات تلويزيوني، جلوه هاي بصري ديجيتالي، زيباشناسي هنرهاي ديجيتالي، تلويزيون آموزشي، انيميشن تعاملي.

دروس تخصصي گرايش گرافيک رايانه اي:

گرايش انيميشن رايانه اي:
چند سال پيش هيات مديره يکي از مدارس ايالت ايندياناي آمريکا مجبور شد،اعلاميه هشدار دهنده اي را منتشر کند، مبني بر اينکه: "تين موتانت نينجا ترتلز(1) وجود خارجي ندارد" تا بچه ها براي پيدا کردن آن به درون دريچه فاضلاب ها نخزند. اين اعلاميه بيانگر تاثير انيميشن هاي تلويزيوني بر روي کودکان است. البته انيميشن تنها بري کودکان جالب نيست، بلکه بزرگسالان نيز به انيميشن علاقه مند هستند. از همينرو سال ميلادي گذشته، پرفروشترين فيلم سينمايي سال،يک انيميشن بود.
امروزه به دليل افزايش سرعت کار، ديجيتال به کمک انيميشن آمده است و بسياري از کارهاي تبليغاتي، آموزشي و کارتون ها به صورت ديجيتالي است. البته انيميشن سنتي هنوز رايج است و بحث نقاشي کردن و فريم به فريم فيلمبرداري کردن که اصطلاحا به آن نقاشي "تک فريم" گفته مي شود، هنوز مرسوم است و کارآيي دارد، اما انيميشن رايانه اي در سطح بسيار وسيعتري استفاده مي شود.

دروس تخصصي گرايش انيميشن رايانه اي :
کارگاه انيميشن ديجيتالي ، انيميشن دو بعدي، موسيقي و انيميشن، انيميشن سه بعدي، نويسندگي براي انيميشن، پروژه نهايي

تواناييهاي لازم :
رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي يکي از رشته هاي نيمه متمرکز آزمون سراسري است که از بين داوطلبان گروه آزمايشي هنر دانشجو مي پذيرد. اين داوطلبان پس از شرکت در آزمون سراسري بايد در آزمون تخصصي دانشکده صدا و سيما نيز شرکت کنند. سپس از ميان نفرات برتر اين دو آزمون تا 4 برابر ظرفيت رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي معرفي مي شوند تا در مصاحبه هنري شرکت کرده و به طور مستقيم مورد ارزيابي قرار بگيرند و در نهايت از بين اين 4 برابر ظرفيت، علاقه مندترين و آماده ترين داوطلبان پذيرفته خواهند شد.
در اين ميان دانشجوي انيميشن بايد طراحي را بخوبي بشناسد و با قوانين حرکتي و ترکيبب ندي تصاوير آشنا باشد. چون عامل اصلي ضعف انيميشن هاي ايراني، طراحي ضعيف و عدم آشنايي با فيزيولوژي حرکت است همچنين دانشجوي اين گرايش بايد به سينما، عکاسي و موسيقي علاقه مند بوده و اهل مسافرت و تماشاي فضاهاي تازه و جديد باشد. در اصل دانشجوي اين گرايش مثل ساير رشته هاي هنري بايد خوب ببيند و نگاهي عميق و هنرمندانه نسبت به هر چيزي که در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.
در کار رسانه، داشتن سواد بصري نيز خيلي مهم است; يعني چشم دانشجوي اين رشته بايد باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگ ها، فرمها و خطوط را از يکديگر بخوبي تشخيص دهد. اين کار به ياري زياد ديدن و خوب ديدن حاصل مي شود.
از همين رو سعي مي شود در مصاحبه حضوري، سواد بصري داوطلب را سنجيده شود; کاري مهم و پيچيده که زمان زيادي را به خود اختصاص مي دهد.در مصاحبه حضوري، داوطلبان نمونه کارهاي قبلي خود اعم از طراحي، تابلوهاي نقاشي و ساير هنرهاي مرتبط را نيز به همراه مي آورند; چون هدف اين است که توانمندترين و آماده ترين دانشجويان در اين دانشکده پذيرفته شوند.
 
موقعيت شغلي در ايران:
تا چند سال پيش تمامي دانشجويان دانشکده صدا و سيما در بدو ورود به اين دانشکده، بورسيه صدا و سيما مي شدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سيما تعهدي براي استخدام و به کارگيري فارغ التحصيلان دانشکده ندارد و فقط تعهد يک جانبه گرفته مي شود، مبني بر اينکه در صورت نياز سازمان صدا و سيما، هر فارغ التحصيل متعهد به انجام خدمت به ميزان دو برابر مدت تحصيل در دانشکده خواهد بود و محل خدمت فارغ التحصيلان را نيز سازمان براساس نياز مراکز خود، در سطح ايران تعيين خواهد کرد. از همين رو تنها فارغ التحصيلاني که در طي تحصيل دانشجوي موفقي بود ه اند، جذب سازمان مي شوند; يعني اگر دانشجويي در دوران تحصيل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نياورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد، بلکه پس از فارغ التحصيلي، هزينه تحصيل در اين دانشکده را نيز بايد بپردازد.درباره بازار کار آزاد فارغ التحصيل  انيميشن رايانه اي بايد گفت که بازار کار انيميشن دو شاخه دارد; يکي شاخه هنري است و ديگر شاخه تجاري و تبليغاتي مي باشد. در شاخه هنري فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند جذب مراکز هنري و آموزشي; مثل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان،آموزش و پرورش و يا سازمان تبليغات اسلامي بشوند و در شاخه تجاري و تبليغاتي مي توانند کارهاي مختلفي انجام دهند که از آن جمله مي توان به تهيه CDهاي تبليغاتي براي شرکت ها و کارخانه ها اشاره کرد.

چاپ
چاپ; يعني تمدن; يعني پيشرفت; يعني عامل رشد و شکوفايي و گسترش و حفظ علم و فرهنگ و ادب; صنعتي که گذشته رابه حال و حال را به آينده پيوند داده است. صنعت چاپ در طي دهه هاي اخير با رشد و گسترش روزافزوني روبرو بوده است; بويژه در طول دهه 80 که انقلاب چاپ الکترونيک، موج شديدي در ديجيتالي کردن فرآيندهاي صنعت چاپ ايجاد کرد.
در واقع ديجيتالي شدن هنرهاي گرافيکي، پتانسيل هاي بيشتري را در صنعت چاپ نمايان ساخته است. نوآوري هاي جديد و مهم در عرصه فنآوري ديجيتال، باعث کوتاه شدن مسير انتقال و تکامل صنعت چاپ از مهارت هاي اوليه و فعلي آن به سوي فنآوريهاي جديد شده است. سيستم هاي چاپ ديجيتالي، دستگاه هاي چاپ با قابليت چاپ مستقيم تصاوير، فنآوري چاپ غيرضربه اي، چاپ در زمان نياز و ...، همگي نشان دهنده تجهيزات و امکانات جديد و بازارهاي جديد صنعت چاپ است. از همينرو امروزه صنعت چاپ را نمي توان همچون گذشته به روش استاد و شاگردي فرا گرفت و لازم است مدير يک چاپخانه يا ناظر چاپ، اين صنعت مهم و حياتي را که هم جنبه فني و هم جنبه هنري دارد، به صورت آکادميک بياموزد.


رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي خبر داد:
تاريخ برگزاري آزمون هاي دستياري
و بورسيه خارج از کشور

رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جزييات تقويم آزمون هاي علوم پزشکي کشور را تشريح کرد.
کيقباد طاهرنژاد در گفت وگو با ايسنا، گفت: مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت علوم ساليانه 14 آزمون در مقاطع مختلف برگزار مي کند.
وي اظهار کرد: آزمون دوره دکتري تخصصي (.D.Ph) و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشکي و بهداشت سال تحصيلي 85-86 در روز جمعه سوم آذر ماه در دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد و نتايج نهايي آن در اواخر دي ماه منتشر مي شود. 
وي با بيان اينکه آزمون جايابي دانش آموختگان دندانپزشکي روز پنجشنبه 23 آذر برگزار مي شود، تصريح کرد: هر سال حدود 150 الي200 نفر از فارغ التحصيلان دندانپزشکي کشورهاي مختلف که محل تحصيلشان را ايران تاييد نمي کند، در اين آزمون شرکت مي کنند که اين فارغ التحصيلان براساس نمره دريافتي براي گذراندن 30 واحد تکميلي در دانشگاه هاي مختلف جاي داده مي شوند.
رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت همچنين از برگزاري آزمون دوره هاي تخصصي بورسيه خارج کليه رشته هاي علوم پزشکي در 19 بهمن ماه خبر داد.
وي گفت: آزمون دستيار فوق تخصصي 26 کليه رشته هاي علوم پزشکي بهمن ماه به صورت متمرکز برگزار مي شود.
طاهر نژاد درعين حال از برگزاري آزمون دستيار تخصصي 30 رشته علوم پزشکي به صورت متمرکز در سوم اسفند ماه خبر داد و افزود: آزمون علوم پايه پزشکي - داروسازي و دندانپزشکي نيز روز چهارشنبه 16 اسفند ماه و پيش کارورزي در 17 اسفند ماه برگزار مي شود.
به گفته وي، آزمون بهداشت کاران دهان و دندان نيز روز 22 تير ماه برگزار مي شود.
رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت افزود: آزمون دستياري داروسازي همه ساله در مرداد ماه و گواهينامه و دانشنامه تخصصي و بورد فوق تخصصي در شهريور ماه برگزار مي شود.  طاهرنژاد در خاتمه زمان برگزاري آزمون هاي علوم پايه پزشکي، داروسازي و دندانپزشکي، پيش کارورزي و بورد تخصصي دندانپزشکي را شهريور ماه بيان کرد.
 
راه اندازي رشته هاي IT و مديريت در دانشگاه مجازي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام تصويب شد

با هماهنگي معاونت بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي، نخستين جلسه اعضاي کميته اجرايي و راه اندازي دانشگاه مجازي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام (FUIW) با حضور دکتر جاسبي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين اجلاس که با حضور دکتر زباخ رييس دبيرخانه اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام، دکتر الخلف نماينده دانشگاه شارجه، دکتر سينگن رييس دانشگاه اوگاندا و مهندس شاهرخي مسوول راه اندازي و پيگيري دانشگاه مجازي تشکيل شد، قوانين و مقررات پيشنهادي از سوي اعضا براي تاسيس دانشگاه مجازي FUIW مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دکتر جاسبي رييس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگا ه هاي جهان اسلام در سخناني راه اندازي رشته هاي مهندسي IT ،مديريت و علوم پايه را به عنوان پايلوت و نمونه در مقطع کارشناسي ارشد پيشنهاد داد که در صورت موفقيت به ساير رشته ها نيز تعميم داده شود و اين مساله با موافقت اعضا تاييد شد.
همچنين موضوعاتي نظير مقررات ساختاري و سازماني و اداري و مالي دانشگاه مجازي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام مطرح شد.  بر مبناي اين گزارش، با بررسي قوانين و مقررات پيشنهادي از سوي اعضا موارد تصويب شده در اجلاس عمومي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام در کويت مطرح مي شود.  در ادامه اين جلسه اعضاي کميته اجرايي از مجتمع دانشگاهي و آزمايشگاه هاي واحد علوم و تحقيقات بازديد کردند.
 
رييس دانشگاه آزاد اسلا مي  مشهد:
کنکور يکي از مشکلات نظام آموزشي کشور است

رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد گفت: کنکور يکي از مشکلات نظام آموزشي کشور است.
به گزارش ايسنا ، دکتر عبدالمجيد حلمي در گردهمايي معاونان دانشگاه و مديران مدارس سماي منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي کشور در مرکز رفاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد افزود: با آنکه عده اي در گذشته حذف کنکور را غيرممکن مي دانستند اما اکنون مسوولان به دنبال راهکارهايي براي حذف آن هستند.
وي با اشاره به اين موضوع که تاکيد بر مفروضات به جاي تعقل و تفکر کار درستي نيست، بر اهميت پرسش و پاسخ در نظام آموزش تاکيد کرد و اظهار داشت: نظام آموزشي بايد به گونه اي باشد که سوال ايجاد کنيم.  رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد خاطرنشان ساخت: وقتي شاگرد آماده باشد، معلم هم رغبت پيدا خواهد کرد.
 
شعبه بين المللي کيش دانشگاه علوم پزشکي تهران در دو رشته کارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرد

مسوول واحد بين المللي کيش دانشگاه علوم پزشکي تهران از پذيرش دانشجوي کارشناسي ارشد در رشته هاي آموزش بهداشت و تغذيه در واحد بين المللي کيش خبر داد.
دکتر داود شجاعي زاده در گفت وگو با ايسنا، گفت: در هر رشته 15 دانشجوي کارشناسي ارشد براي ترم بهمن در واحد کيش پذيرش مي شود.
وي درخصوص ميزان شهريه دانشجويان واحد بين المللي کيش، اظهار کرد: تمام تلاش ما اين است که شهريه دانشجويان واحد کيش با شهريه ديگر دانشجوياني که در دانشگاه هاي مناطق آزاد تحصيل مي کنند تفاوت نداشته باشد.
دکتر شجاعي زاده با تاکيد بر اينکه کلاس  هاي شعبه کيش تا قبل از 22 بهمن تشکيل مي شود خاطر نشان کرد: جزئيات، نحوه پذيرش و شهريه دانشجويان در دست تدوين است.
گفتني است، دکتر لاريجاني يکي از محورهاي همکاري هاي دانشگاه با منطقه آزاد کيش را احداث واحد بين المللي کيش بر شمرد و گفت: موافقت اصولي احداث اين واحد از وزارت بهداشت کسب شده و بنابر آن است که در فاز اول رشته هاي نظير MPH را در اين واحد راه اندازي نماييم.
وي برنامه اصلي دانشگاه را ايجاد دوره هاي اصلي دکتري در اين واحد دانست و گفت: ساماندهي درمان هاي تخصصي و فوق تخصصي در کيش نيز برنامه سوم دانشگاه در جزيره کيش خواهد بود.

معاون آموزشي دانشگاه آزاد شاهرود خبر داد:
پذيرش بدون کنکور دانشجو در هشت رشته دانشگاه آزاد اسلا مي شاهرود

به گزارش  مهر، محمد حسن بهشتي   افزود: تربيت بدني، کامپيوتر، حسابداري، عمران، معدن، صنايع شيميايي، الکترونيک و الکتروتکنيک ازجمله رشته هايي است که داوطلبان مي توانند در واحد شاهرود بدون کنکور در آن به تحصيل مشغول شوند.
وي اظهار داشت: داوطلبان پس از احراز شرايط قبولي به عنوان دانشجو پذيرفته مي شود و پس از پذيرش مي توانند مانند دانشجويان ديگر از تمامي تسهيلات موجود در دانشگاه به عنوان دانشجو استفاده کنند.
معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلا مي  شاهرود تاکيد کرد: شروع ترم جديد اين داشنجويان از بهمن ماه است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته