جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/04/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 3922

 سرمقاله 

« نگاه راهبردي به دريا»

امروزه تمامي کشورهاي قدرتمند نگاهي عميق و راهبردي به مرزهاي دريايي و آب هاي آزاد دارند. به گونه اي که در حال حاضر بيشترين هزينه هاي کشورهاي بزرگ براي ارتقاي موقعيت و حضور خود در سراسر جهان در بخش نيروي دريايي صورت مي گيرد. يکي از مولفه هايي که در ارتقاي قدرت و توانايي کشورها براي استفاده از ظرفيت هاي دريا ضروري تلقي مي شود داشتن سواحل مناسب است که از مولفه‌هاي پيشرفت يك كشور مي تواند باشد و ما با دارا بودن 3 هزار كيلومتر مرز دريايي كه هزار كيلومتر آن مشرف به دريا است، از اين نعمت برخوردار هستيم و به نوعي مي توان ادعا کرد که به عنوان يک کشور دريايي تلقي مي شويم. امروزه بيش از 90 درصد تجارت هاي جهان از طريق دريا انجام مي شود و با نگاهي گذرا مي بينيم که مهمترين قطب هاي اقتصادي جهان کشورهايي هستند که داراي مرزهاي دريايي هستند و از اين پتانسيل نهايت استفاده را مي برند.

در چند سال اخير حضور کشورمان در آب هاي داخلي و آب هاي آزاد پرنگ تر از گذشته گرديده است اما دستاوردهاي ما از اين آب ها به هيچ وجه قابل مقايسه با ديگر کشورها با شرايط مشابه ما همانند هند و چين و کره نيست. در طول اين دوره‌ها و حتي در قرون گذشته حقيقتاً يك رويكرد دريايي موثر نداشته‌ايم و عمدتاً رويكردهاي ما قاره‌اي، سرزمين محور و خشكي محور بوده است و متاسفانه هيچگاه نعمت دريا را به خوبي درك نكرده‌ايم.

جداي از اينکه ما نقاط فوق استراتژيک دريايي را در خليج فارس و درياي عمان و حتي درياي خزر در اختيار داريم اما هنوز به ايجاد زيرساخت هاي اصلي جهت استفاده از اين نقاط قوت اهتمام کامل نورزيده ايم. هيچ کشوري را در دنيا مشاهده نمي کنيم که رويکردي دريا محور داشته باشد و از سير توسعه اقتصادي عقب مانده باشد. اما با مشاهده وضعيت خود مي بينيم که دريا تاثير خاصي را در روند توسعه و پيشرفت اقتصاد ما نداشته است. شايد تنها بخشي که با استفاده از دريا بر اقتصاد ما تاثير گذار است صادرات نفت است که آن هم راه ديگري به جز دريا براي انتقال آن وجود ندارد.متاسفانه در حال حاضر به غير از چند استان جنوبي که همجوار دريا هستند ديگر استان هاي ما هيچ ارتباطي با درياهاي شمال وجنوب کشور ندارد و اصلا قابليت و پتانسيل هاي دريا به غير از مردم حاشيه نشين دريا براي ديگر مردم کشور ناشناخته است. و به همين علت که ديگر استان هاي کشور با دريا ارتباط ندارند بسياري از موقعيت ها و سرمايه گذاري هاي اقتصادي از بين مي روند و مردم حاشيه دريا هم چون پشتوانه مالي قوي ندارند نمي توانند در عرصه بهره برداري و توسعه قابليت هاي دريا نقش چنداني داشته باشند . همانطور که گفته شد استفاده از ظرفيت هاي دريا نياز به ايجاد زير ساخت هاي قوي دارد. ساخت اسکله هاي بزرگ و مجهز، ارتقاي صنايع دريايي وکشتي راني، افزايش قدرت و توانايي هاي نظامي دريايي در ايجاد ثبات و امنيت در مرزهاي آبي از نيازهايي است که جهت ايجاد زيرساخت هاي مناسب به آنها نيازداريم. البته با تاکيد مقام معظم رهبري بر نگاه راهبردي به دريا در چند سال گذشته اقدامات مهمي از سوي نيروي دريايي صورت گرفته است که از ميان آنها مي توان به عبور ايران از کانال سوئز ، حضور در آب هاي آزاد و نجات و اسکورت کشتي هاي تجاري از دست دزدان دريايي و بسياري از اقدامات و فناوري هاي دريايي که توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است اشاره داشت. اما با تمام اوصاف صرف توجه نظامي به مقوله دريا نمي توان انتظار داشت که در عرصه هاي اقتصادي نيز به پيشرفت هاي چشمگير برسيم.

حميدرضاعسگري


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرز پر گهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته