جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/04/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 3922

 خبرها از عالم علم 

 نشانه‌ها و روش درمان ضايعات دهاني

دهان هم مانند ديگر اعضاي بدن دچار بيماري‌هايي مي‌شود كه اغلب به دليل حساسيت اين عضو و ارتباط مستقيم آن با غذا خوردن، معمولا باعث درد شديد و در نتيجه رنج زياد بيمار مي‌شود. اين نوشتار به برخي ضايعات دهاني و نشانه‌ها و روش درمان آن مي‌پردازد.

كانديديازيس: يك عفونت قارچي است كه برفك هم ناميده مي‌شود. اين عفونت در كساني كه دندان مصنوعي دارند شايع است. كانديديازيس غالبا در افراد كم‌سن سال و افراد مسن، افراد ناتوان يا مبتلايان به ضعف سيستم ايمني ديده مي‌شود. كساني كه از خشكي دهان رنج مي‌برند نيز مستعد ابتلا به اين بيماري هستند. به گزارش جام جم آنلاين گاهي اوقات برفك به دنبال مصرف آنتي‌بيوتيك روي مي‌دهد، زيرا مصرف آنتي‌بيوتيك تعداد باكتري‌هاي طبيعي داخل دهان را كاهش مي‌دهد و تعادل ميكروارگانيسم‌هاي داخل دهان را به نفع قارچ رقم مي‌زند.

زبان مودار: اين وضعيت نسبتا نادر، ناشي از بزرگ و طويل بودن جوانه‌هاي چشايي است. ضعيف بودن بهداشت دهاني، تحريك مزمن دهان و كشيدن سيگار نيز از عوامل ايجاد آن هستند.

برجسته شدن كام سخت: گاهي در مركز سقف دهان يك برجستگي سفت و استخواني ظاهر مي‌شود. اين وضعيت در خانم‌هاي بالاي 30 سال شايع‌تر از مردان است و نيازي به درمان ندارد.

سرطان دهان: ممكن است به صورت زخم داخل دهاني ظاهر شود. ساير علائم شامل وجود برجستگي در داخل دهان يا گردن، بلع دردناك، مشكل شدن عمل بلع، اشكال در گفتار و وجود ضايعات زگيل مانند داخل دهان است. خشونت صدايي كه بيش از 2 هفته به طول بينجامد و هرگونه بي‌حسي ناحيه دهان و صورت نياز به بررسي دارد.

اگر زخم دهان در عرض 2 هفته بهبود نيابد توصيه مي‌كنيم، براي بررسي بيشتر به پزشك مراجعه كنيد. افراد سيگاري، الكلي، كساني كه تحت شيمي‌درماني يا راديوتراپي هستند يا مبتلايان به نقص ايمني نيز بايد به‌طور ادواري معاينه شوند. اولين نشانه سرطان دهان، زخمي است كه بهبود نمي‌يابد. در اين صورت ممكن است پزشك در خواست بيوپسي يا نمونه‌برداري كند.

چند توصيه:

- سيگار كشيدن را متوقف كنيد.

- سعي كنيد استرس‌هاي زندگي‌تان را كم كنيد.

- از اقداماتي كه باعث وارد شدن آسيب به مخاط دهان شما مي‌شود، مثل مسواك زدن شديد و گاز زدن مواد غذايي سفت اجتناب كنيد.

- مواد غذايي را به آرامي بجويد و به ميزان زياد آب بنوشيد.

كاهش اشتها با فلفل

متخصصان تغذيه در آمريكا ادعا كرده‌اند كه ادويه فلفل قرمز مي‌تواند اشتها را كاهش دهد. به گزارش ايسنا، اين متخصصان مي‌گويند مصرف حدود نصف قاشق چايخوري فلفل قرمز خشك شده مخصوصا براي كساني كه به طور معمول از اين ادويه استفاده نمي‌كنند مي‌تواند موجب كاهش اشتها شود. به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، ريچارد ماتز، استاد افتخاري تغذيه در دانشگاه آمريكايي پوردو و دستيار وي در اين باره اظهار داشتند: تركيب موجود در فلفل قرمز موسوم به «كاپسايسين» كه موجب تندي شديد فلفل قرمز مي‌شود، مي‌تواند در كاهش اشتها تاثير داشته باشد و در عين حال كالري‌هاي بدن را نيز بيشتر بسوزاند. اين مطالعه شش هفته‌اي روي 25 داوطلب كه دچار اضافه وزن نبودند، صورت گرفت. اين متخصصان دريافتند افرادي كه فلفل قرمز مصرف كرده بودند دماي داخلي بدنشان افزايش يافت و همين افزايش دما موجب سوختن بيشتر كالري در بدن آنها شد. اين مطالعه در نشريه فيزيولوژي و رفتار منتشر شده است. 

نمك زياد و پتاسيم كم

كارشناسان بهداشت عمومي و تغذيه در آمريكا اعلام كردند تركيب نمك زياد و پتاسيم كم در رژيم غذايي مي‌تواند عواقب جدي و حتي كشنده داشته باشد.

به گزارش ايسنا، اين كارشناسان معتقدند بزرگسالان آمريكايي كه رژيم غذايي آنها حاوي مقادير زيادي نمك و سطح پايين پتاسيم است دو برابر بيشتر در معرض خطر مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي قرار دارند. اين مطالعه كه در مجله آرشيو طب داخلي منتشر شده همچنين حاكيست افرادي كه در رژيم غذايي روزانه آنها سديم زياد و پتاسيم كم وجود دارد، 50 درصد بيشتر در معرض خطر مرگ ناشي از بيماريها و مشكلات مختلف قرار دارند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، براي دستيابي به اين نتايج كارشناسان مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا در آتلانتا، دانشگاه ايموري در آتلانتا و دانشگاه هاروارد در كمبريج، اطلاعات حاصل از مطالعه ملي سلامت و بررسي تغذيه را مورد استفاده و تجزيه و تحليل قرار داده‌اند.

به گفته اين كارشناسان، در حال حاضر مردم آمريكا دو برابر مصرف توصيه شده روزانه نمك را در رژيم غذايي خود استفاده مي‌كنند. مواد غذايي حاوي پتاسيم شامل ماست، شير، ميوه، و سبزي مثل سبزيجات برگ پهن، انگور، توت سياه و تمشك، هويج، سيب‌زميني و نيز مركبات هستند.

مقابله با ولع شيريني‌

همه ما مي‌دانيم كه مقادير زياد قند موجود در مواد غذايي فرآوري شده براي سلامتي مضر است و هرچند مدت كوتاهي به ما انرژي مي‌دهد اما موجب بروز سردردهاي مكرر مي‌شود و در ما نياز كاذبي به مصرف بيشتر اين مواد خوراكي ايجاد مي‌كند كه پيامد آن اعتياد به اين قبيل خوردني‌هاي شيرين است.

به گزارش ايسنا، نكته قابل توجه اين است كه آيا راهي وجود دارد كه بتوان اين ولع سيري ناپذير براي خوردن مواد قندي را كنترل كرد؟

به گزارش سايت اينترنتي ارگانيك، كارشناسان تغذيه مي‌گويند اگر شما هم به اين ولع شيريني خوري دچار مي‌شويد بهتر است به دنبال منابع قندي طبيعي باشيد تا ضمن ايجاد احساس رضايت از بروز آسيب‌هاي جدي در بدنتان جلوگيري كنيد.

در اين مقاله 3 راه طبيعي و بي‌ضرر براي مقابله با ولع خوردن مواد قندي ارائه شده است كه به قرار زير است:

-‌ به ميوه‌ها بيشتر اطمينان كنيد. هرچند ميوه‌ها هم حاوي قند بويژه فروكتوز هستند اما در عين حال منبع غني از فيبر خوراكي هستند كه به همين دليل زودتر احساس سيري ايجاد مي‌كنند و برخلاف ميان وعده‌هاي قندي مصنوعي، مدت طولاني‌تري شما را سير نگه مي‌دارند. البته برخي ازميوه‌ها هستند كه ذخيره قندي بسيار بالايي دارند بنابراين بيشتر مصرف سيب و توت‌ها توصيه مي‌شود كه هم شيرين هستند و هم به اندازه سيب و آناناس و ميوه‌هاي خشك شده مملو از قند نيستند. بعلاوه اگر همراه داشتن انواع ميوه‌ها در طول روز برايتان كار دشواري است مي‌توانيد دسرهاي مختلف ميوه از قبل را تهيه كرده تا در صورت نياز از اين دسرهاي طبيعي استفاده كنيد. - عسل ارگانيك هم يك گزينه مناسب قندي است. هرچند عسل ارگانيك نيز حاوي مقادير زيادي قند فروكتوز و گلوكز است و نبايد زياد مصرف شود اما به هر حال نسبت به عسل فرآوري شده و تصفيه شده گزينه سالمتري است و واقعا خواص مفيدي دارد بويژه عسل تيره كه سرشار از آنتي اكسيدانها است. براي اينكه با طعم خاص عسل ارگانيك مشكل نداشته باشيد مي‌توانيد آن را همراه با ماست كم چرب يا چاي مصرف كنيد. - «گياه برگ شيرين» موجود در عطاري‌ها نيز يك جايگزين قندي واقعا طبيعي و مناسب است. اين گياه حتي براي مبتلايان به ديابت هم قابل استفاده است. اين گياه خواص بسيار ديگري نيز دارد. براي مصرف اين گياه مي‌توانيد آن را در نوشيدني خنك خود ريخته و بدون نگراني از نوشيدن آن لذت ببريد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرز پر گهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته