جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1381/06/27 - روزنامه سراسري صبح ايران (يکشنبه) نسخه شماره 3973

  دوران شير خوارگي  
 استاد: دكتر احدي دانشجو: مهديه ساساني نزاد (قسمت چهارم)

در پايان نخستين سال زندگي، کودک به استقلال در غذا خوردن گرايش مي يابد . ابتدا در 8 ماهگي پس از آنکه شيشه شير در دهانش گذاشته مي شود خود مي تواند آن را نگه دارد در سال دوم در بکارگيري قاشق مهارت بيشتري مي يابد اما به غذا خوردن با دست تمايل بيشتري نشان مي دهد .

تکلم :

حرف زدن يکي از وسايل مهم جامعه پذيري کودکان مي باشد .

در بدو تولد نوزاد با صداهاي مختلفي گريه مي کند که هر کدام از اين گريه ها معناي خاص خودشان را دارند که در ادامه بحث به آن اشاره مي کنيم .

از 2 ماهگي نوباوگان صداهاي مصوت نما که cooing ناميده مي شود از خود در مي آورند .

از 4 ماهگي نوباوگان و والدين توجه مشترک برقرار مي کنند و الدين معمولا انچه را که نوباوگان مي بيند به صورت کلامي مي نامند و در اين دوره نوباوه غان و غون مي کند و به اصوات دوره cooing حروف بيصدا اضافه نموده هجاها را تکرار مي کند .

14-6ماهگي تعامل بين والدين و نوباوه بازيهاي ساده اي مانند دالي موشه را شامل مي شود نوباوگان در 12 ماهگي فعالانه در بازيها شرکت مي کنند بازيها تمريني براي مطالعه هستند و معني و وظيفه کلمه هاي گفتاري را روشن مي کنند .

8 تا 12 ماهگي غان و غون کردن صداها و حالت لهجه ارتباطي زبان نوباوه را در بردارد نوباوه براي تاثيرگذاشتن بر رفتار ديگران به کارگيري ژست هاي پيش کلامي مانند نشان دادن و اشاره کردن را آغاز مي کنند.

اولين کلمه قابل تشخيص در 12 ماهگي بيان مي شود و در 18 تا 24 ماهگي واژگان از 50 کلمه به 200 کلمه افزايش مي يابند .

20 تا 26 ماهگي کودکان نوپا دو کلمه را ترکيب مي کنند و اين کلمات بيشتر براي بيان خواسته ها و نيازهايشان بکار مي رود.

اکثر کودکان در سن 6 ماهگي اسم خودشان را تشخيص مي دهند و تا سن يکسال و نيمگي مي توانند معني جملات گرسنه اي ؟

خوابت مي آيد را بفهمند و تدريجا تا پايان دو سالگي معناي فرمانهاي ساده اي از قبيل بيا ناهار بخور يا توپ را بنداز درک مي کنند .

از انجا که سخن گفتن يک توانايي تکاملي است بنابراين کودکان قبل از به پايان رسيدن دوران کودکي تولد تا پايان دو سالگي نمي توانند در سخن گفتن بيش از حد کلمات روزمره مهارت پيدا کنند انها معمولا فرمهاي ساده زبان را بکار مي برند.

مورو معتقد است تقليد و همانند سازي در اکتساب قدرت تکلم نقش بسزايي دارند .

رواشناسان پيشرفت در تکلم را به اين صورت تقسيم مي کنند :

1- انعکاسهاي صوتي و حرکات خيلي ضعيف

2- به زبان اوردن کلمات جديد

3- بکار گيري کلمات ساده

4- بکارگيري جملات نسبتا قابل درک

5- ساخت و ترکيب جملات ساده

6- بدست آوردن تسلط در زبان

عوامل موثر در رشد تکلم :

1- رشد عمومي نوزاد

2- بهداشت و سلامت بودن يعني رشد ارگانيسم و هماهنگي لازم سيستمهاي حرکتي و حسي .

3- عوامل محيطي خانوادگي و وضع اقتصادي : مثلا کودکان پرورشگاهي که صحبت انها از طرف بزرگسالان با اهميت کمتري مواجه مي شود.

نسبت به ديگر کودکان عقب ماندگي قابل توجهي درتکلم دارند .

محيطي که در آن بزرگسالان با سواد و با حوصله وجود دارند و باعث ايجاد اعتماد به نفس در کودک براي تکلم مي شود .

4- جنسيت کودک : معمولا دختران زودتر صحبت مي کنند و جملات بلندتر کامل تر و دقيق تري را ادا مي کنند .

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
اجتماعي
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته