جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/08/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4014

 خبرها از عالم علم 

 کدام يک از ويتامين‌ها براي سلامتي مفيدترند؟

در بيشتر مواقع، تفاوت کمي بين ويتامين‌هاي طبيعي و مصنوعي وجود دارد. ويتامين‌ها به تنهائي و يا جدا از غذا وجود ندارند. مگر آنکه در آزمايشگاه درست شده باشند يا از غذا استخراج شده باشند ويتامين‌هائي که از طريق فعل و انفعالات شيميائي از غذا گرفته شده‌اند به صورت قرص در مي‌آيند. چيزي که در آغاز يک ماده طبيعي بوده به صورت يک محصول تصفيه شده و تغيير يافته در آمده است.به گزارش سلامت نيوز در بسياري از مواقع لغت طبيعي در مورد ويتاميني که حاوي مواد افزودني نيست به کار مي‌رود.در کل تحقيقات نشان داده‌اند که بدن فرقي بين ويتامين‌هاي طبيعي يا مصنوعي نمي‌شناسد و هر دو به يک اندازه در بدن جذب مي‌شوند. تنها استثناء در مورد ويتامين‌ E وجود دارد. تحقيقات نشان داده‌اند که نوع طبيعي ويتامين E عملکرد بيولوژيکي بالاتري در بدن نسبت به نوع مصنوعي آن دارد.

درمان خانگي بيماري‌هاي زمستاني

با فرا رسيدن فصل زمستان و سرد شدن هوا شما هم ممكن است مانند بسياري ديگر از مردم با انواعي از ناخوشي‌ها و بيماري‌هاي زمستاني مواجه شويد.به گزارش ايسنا، بدن انسان براي مطابقت و سازگار شدن با تغيير شرايط به ويژه تغييرات فصلي به زمان احتياج دارد و در طول اين مدت تا زماني كه بدن خود را سازگار كند عفونت‌ها فرصتي براي حمله كردن به آن پيدا مي‌كنند.سايت اينترنتي هوم رمديز دراين باره گزارش داد: در طول مدت اين سازگاري با تغييرات فصلي، فعاليت سيستم ايمني بدن افت مي‌كند و بنابراين بدن در برابر حملات ويروس‌ها و باكتري‌ها، آسيب‌پذيرتر و مستعدتر مي‌شود. اين دوره، زماني است كه اكثر افراد با علائم و مشكلاتي چون سرماخوردگي عادي، سرفه، گلودرد و يا آنفلوآنزا مواجه مي‌شوند.برخي ديگر از بيماري‌ها و امراض شايع زمستاني شامل خشكي و خارش پوست، حساسيت‌هاي فصلي، گرفتگي سينه و آبريزش بيني هستند. همچنين افراد مبتلا به آرتريت و آسم در اين فصل و با كاهش دماي هوا، شاهد تشديد علائم بيماري خود هستند. اما سوال اين است كه چگونه مي‌توانيم خود را براي اين شرايط و تغييرات آماده كنيم؟

در اين مقاله به چند راهكار ساده اما موثر در اين زمينه اشاره شده كه عبارتند از:

-‌ همانطور كه گفته شد اكثر بيماري‌هاي زمستاني به دليل ضعف سيستم ايمني بدن بروز مي‌كنند. به خاطر داشته باشيد كه مهمترين اقدام براي تقويت اين سيستم حياتي، تغذيه سالم و صحيح است. همچنين وعده‌هاي غذايي متعادل، استراحت كافي و تماس با نور خورشيد به مقدار كافي از فاكتورهاي حياتي براي قدرت بخشيدن به سيستم ايمني بدن و بهبود فعاليت آن هستند.

-‌ تغييرات و نوسانات دماي هوا در اين فصل از عوامل مهم ايجاد بيماري است كه شما بايد از قبل خود را براي اين تغييرات آماده كنيد. براي اين منظور مطمئن شويد كه وضعيت تهويه هوا در محل زندگي شما مناسب است و وسايل گرم كننده به درستي كار مي‌كنند. همچنين از قبل بايد لباس‌هاي گرم خود را آماده كنيد تا با سرد شدن ناگهاني هوا غافلگير نشويد.

-‌ هواي سرد و خشك موجب خشك شدن پوست شما مي‌شود. پوست خشك حتي ممكن است ترك خورده و زخم شود. بهترين راه‌كار براي پيشگيري از اين وضعيت، نوشيدن آب زياد و استفاده از كرم‌هاي مرطوب كننده براي خيس نگه داشتن و حفظ آب پوست است.

-‌ در پايان تاكيد مي‌شود كه مصرف ريزمغذي‌ها، سلامت بدن و پوست شما را تضمين مي‌كند. براي مثال ويتامين‌هايي مثل ويتامين ث سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و در پيشگيري از سرماخوردگي و آنفلوآنزا موثر هستند. 

روشهايي براي خوشحال‌تر زيستن

خـوشحالي يك وضعيت خاص ذهـنـي اسـت. هـر فـردي درزنـدگي خـود روزهـايي را تجربه نموده كه برايش خوشايند نبوده است. اما ناخرسندي مزمن ميتواند سلامتي، شغل و روابط شما را تحت تاثير قرار دهد. بجزهـرگونه مشكـلات پزشكي يا افسردگي هاي بلندمـدت كه نيازمند تجويزهاي طبي و مساعدت حرفه اي مي باشند، مي توانـيـد مـيزان خوشحالي خود را كنترل نماييد.به گزارش سلامت نيوز به نقل از مجله اينترنتي صبح بخير ايران بـه خـوشـحال بـودن فـكر كـنـيــد تا احساس و ظاهر بهتري بدست آوريد. دراين قسمت نكته‌هايي وجود دارند كه شما را در اين كار ياري مي نمايند:

1- خوش بين باشيد. بـه زنـدگي با ديـدي مثـبـت نگـاه كـنـيد تـا خـود را بـه دليل احساس انرژي و خوشحالي بسيار زيادي كـه نصيبتان خواهـد شد، متعجب سازيد. بـه ياد داشته باشيد كه افراد شاد و مثبت بيشتر مي توانند ديگران را مجذوب خود كنند.

2- ديد وسيعي داشته باشيد. اجازه ندهيد مسائل كوچك شما را آشفته نمايـد. بـراي رسيـدن بـه هـدف خـود پـايدار و مـقاوم باشيد، خـواه آن هـدف رياست، پرداخت رهن و يا يك ازدواج طولاني مدت باشد. در ايـن راه بـا موانـعي مواجه خواهيد شد؛ به سرانجام و پـاداش تلاشـتان فكر كـرده و از ناخرسندي بخاطر مسائل كم اهميت دوري نماييد.

3- سپاسگزار باشيد. از ديگران قدرداني كنيد. از همكار خود بخاطر كمكش بشما تشكر كرده و بدليل موفقيت در انـجـام كـارش بـه او تـبريك بـگوييد. بـه خدمتكاري كه صبحانه شما را برايتان مي آورد كـلمـه اي محـبت آميـز بيان كنيد. به شخص درمانده اي كـه در خـيـابان از مـقـابـلـش رد ميشويد، چند سكه كمك نموده و از اينكه زندگي مسرت بخشي داريد شكرگزار باشيد.

4- از زندگي لذت ببريد. به كارهايي مبادرت نماييد كه از انجام دادن آنها لذت ميبريد: اتومبيلتان را بـشوييـد، بـه برخي تعميرات جزئي در منزل بپردازيد، تلويزيون تماشا كنـيـد، خريد برويد. براي خود يك اولويت قائل شده و آنچه را كه دوست داريد انجام دهيد.

5- از جسم خود مراقبت نماييد. خوب بخوريد و ورزش كنيد. به باشگاه رفته و كمي بدويد يـا در يـك بازي ورزشي شركت كنيد. هـمراهي نمودن يـك تـيم به عنـوان يـك عضـو و بيرون رفتن با هم تيمي ها بعد از بازي، براي جسم و فكر شما مفيد خواهد بود.

6- برنامه هاي خود را تغيير دهيد. برنامه هاي روزانه خود را عوض نموده تا انرژي جـديدي پيدا كنيد. مرز مشخصي بين كار و تـفريح ايـجاد نـماييد. بـراي فـعاليتهاي ســرگرم كننده و يا تفكر در محيطي آرام از خانه خارج شويد.

7- با مردم در تماس باشيد. آيا بخاطر مي آوريد زمانـي كـه يك دوست قديمي بطور غير منتظره با شما تماس گرفت چه احساسي داشتيد؟ براي يكي از آشنايان ايميلي ارسال نمـوده يا با افراد فاميل و يا دوستان قديمي خود تماس گرفته و از حال آنها باخبر شويد.

8- خلاق باشيد. روزنه اي براي انرژي خلاق خود بيابيد. اين ممكن است شـامـل كـاردسـتـي، باز سازي، نقاشي، ترسيم كاريكاتور، نويسندگي و يا حتي باغداري باشد. مهم نيست كه چــقدر مشغله داشته باشيد و يا تا چه اندازه در آخر هفته احساس بي حالي مي كـنـيـد، اگـر زمـاني را براي انـجـام فـعـاليت هاي خلاق اختصاص دهيد، احساسي شادتر و سالم تر خواهيد نمود.

9- براي خود همدمي پيدا كنيد. تقسيم نمـودن تجربيات با كسي كه به او عشق مي ورزيد، خوشحالي شما را افزايش خـواهـد داد. عـشـق مـطلق باعث بوجود آمدن احـسـاس امنيت، رضايت و شادماني در شما مي گردد. روابط جنسي مشروع نيز ميتواند بـراي ذهـن و جسم شما اثرات بسيار مفيدي داشته باشد.

10- با كسي صحبت نماييد. يكي از دوستان خود را براي هم صحبتي و بيان احساسات و عقايد خود انتـخـاب كـنيد. او در مـورد شما قضاوت ننموده و مشكلات شما را حل نخـواهد كرد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته