جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/12/21 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4111

 خبرها از عالم علم 

 غني‌ترين منبع آنتي‌اكسيداني

خشكبار و مغزها، بسته‌هاي كامل حاوي آنتي‌اكسيدان‌ها در طبيعت هستند و در اين ميان گردو در برگيرنده بالاترين ميزان آنتي‌اكسيدان‌هاي مختلف در ميان خانواده خشكبار است و به همين خاطر يك منبع اصلي آنتي‌اكسيداني محسوب مي‌شود و بايد به عنوان بخشي از رژيم غذايي سلامتي در نظر گرفته شود. به گزارش ايسنا، دكتر جو وينسون متخصص تغذيه در دانشگاه اسكرانتون در پنسيلوانيا در يك تجزيه و تحليل تحقيقاتي به اين نتيجه رسيده است كه گردو به لحاظ محتواي آنتي‌اكسيداني در راس مغزهاي ديگر مثل بادام زميني، انواع بادام درختي، پسته و ساير مغزها قرار مي‌گيرد.

به گزارش سايت هلت دي نيوز، وينسون تاكيد دارد كه مصرف مغز گردو در روز مي‌تواند بسياري از مزاياي سلامتي آن را بر روي بدن برجاي بگذارد. مطالعات نشان مي‌دهد كه يك مشت گردو دو برابر بيشتر از هر مغز خشكبار ديگري حاوي آنتي اكسيدان است. همچنين آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در مغز گردو دو تا 15 برابر قوي‌تر از ويتامين «اي» هستند و خواص آنتي‌اكسيداني آنها براي حفاظت از بدن در برابر صدمات ناشي از مواد شيميايي طبيعي ناشي از بيماري‌ها خيلي قوي‌تر و شديدتر است. مغز گردو داراي چند اسيد آلي، مقدار كمي اسانس، اگزالات آهك و ويتامين‌هاي آ، ب، ث، د و اي است. همچنين مغز گردو داراي مقدر كمي آرسنيك است. بنا براين گزارش، چربي موجود در مغز گردو از نوع اسيد چرب غيراشباع است و به همين دليل از اسيدهاي چرب مفيد و مناسب گياهي است که مي‌تواند در تنظيم کلسترول بدن نقش داشته باشد. متخصصان تاكيد دارند كه گردو با دارا بودن حداقل 20 ميلي گرم ويتامين اي در هر يکصد گرم، نقش آنتي اکسيداني بسيار قوي در بدن ايفا مي‌کند.

سال‌ها تحقيق و بررسي از سوي دانشمندان سراسر جهان نشان داده است كه مصرف مقدار كمي از مغز گردو به طور منظم خطر ابتلا به بيماري‌هايي چون بيماري قلب، انواع خاصي از سرطان‌ها، ديابت نوع دوم و ساير مشكلات بهداشتي را كاهش مي‌دهد. گردو را به نام غذاي مغز نيز مي‌شناسند و اين نام‌گذاري فقط به دليل شباهت آن به مغز نيست، بلكه به خاطر وجود امگا 3 فراوان موجود در آن است. مغز براي فعاليت مناسب به امگا 3 نياز دارد. مصرف چهار عدد مغز گردو در روز موجب افزايش اسيد چرب ضروري امگا 3 در مغز مي‌شود.

مقدار فسفر موجود در مغز گردو با ماهي و برنج و حتي تخم مرغ نيز برابري مي‌كند. برگ و پوست گردو نيز مقوي و تصفيه كننده خون هستند. برگ‌ها و پوست آن نيز در مداواي بيماري‌هاي جلدي مفيد هستند.

اين يافته‌ها در دويست و چهل و يكمين نشست ملي و نمايشگاه آكادمي شيمي آمريكا ارائه شده‌اند. شناخته‌ شده‌ترين فوايد مصرف مغز گردو شامل کاهش کلسترول کلي بدن، کاهش کلسترول بد، افزايش کلسترول خوب، افزايش قابليت ارتجاعي رگ هاي بدن، محافظت در برابر بيماري قلبي، افزايش قدرت ذهن و هوش، بهبود و كاهش تنگي نفس، جلوگيري از ورم مفاصل، مقابله با بيماري‌هاي پوستي نظير اگزما و پسوريازيس، مقابله با سرطان‌ها، محافظت از سيستم ايمني، جلوگيري از لخته شدن خون، تنظيم سوخت و ساز در بدن، تنظيم فشار خون، تنظيم قند خون، جلوگيري از پارکينسون و آلزايمر، حفاظت از استخوان‌ها، و بالاخره درمان دردهاي مفصلي با كمك روغن گردو هستند. 

چگونگي پيشگيري از پوكي استخوان

يك جور در خويشتن شكستن است، يك جور خرد شدن كه صداي جرينگ ندارد، يك روز كه جواب آزمايشتان را ميگيريد و به دكتر مراجعه ميكنيد، ميگويد شما به پوكي استخوان مبتلا شدهايد و از آن وقت شما بايد منتظر شكستن هاي ناگهاني استخوانهاي پوكتان باشيد، منتظر آب رفتن قدتان، كج شدن ستون مهرههايتان در اثر شكستن و جوش خوردن و ناتوانيتان در قدم برداشتن، مگر آن كه به سرعت درمان را آغاز كنيد و راه پيشرفتش را ببنديد.

پوكي استخوان زماني رخ ميدهد كه ميزان تخريب استخوانهاي بدن از ساخته شدنشان بيشتر باشد؛ در اين شرايط فضاي ميان شبكههاي داخلي استخوانها، خالي ميماند و استخوانها شكننده و حساس ميشوند.

به گزارش جام جم آنلاين اين وضعيت معمولا در سنين سالمندي رخ ميدهد، اما اين روزها زنان ايراني در سنين پايينتري نيز به اين بيماري مبتلا ميشوند، اما با اقدامات سادهاي ميتوان آن را به تاخير انداخت يا شدت آن را كاهش داد؛ در اين زمينه ايسنا هم گزارشي منتشر كرده است كه ما آن را با تغييراتي براي شما در اين صفحه آوردهايم.

چرا پوك ميشويم؟

افزايش سن، سابقه فاميلي ابتلا به بيماري، نژاد و عوامل ارثي، جثه كوچك، مصرف برخي داروهاي خاص، رژيم غذايي نامناسب، مصرف دخانيات و الكل و بيتحركي ازجمله عوامل سببساز پوكي استخوان هستند. همچنين برخي بيماريهاي مزمن كبد و كليه، ديابت نوع يك، افزايش هورمون تيروئيد و پاراتيروئيد، اختلالات هورمونهاي جنسي، اسهال مزمن و اختلالات سوءجذب، بياشتهايي عصبي، پيوند اعضا و برخي سرطانها باعث افزايش احتمال ابتلا به پوكي استخوان ميشوند. اين بيماري در زنان بيشتر است.

شكستگي چه طور رخ ميدهد؟

حدود 5 درصد زمين خوردگيها منجر به شكستگي ميشوند. مسلما استخوانهايي كه استحكام كافي براي حفظ تعادل بدن را نداشته باشند، در پي فشار هاي جزئي مثل زمين خوردن يا سقوط از پله براحتي دچار شكستگي ميشوند. به همين دليل شايعترين علت شكستگيهاي ناشي از پوكي استخوان، سقوط و زمين خوردن است. عواملي مانند موانع محيطي، نور كم، اختلال بينايي، فراموشي و استفاده از داروهاي خوابآور نيز در افزايش احتمال سقوط و شكستگي نقش دا رند. براي پيشگيري از شكستگي ناشي از پوكي استخوان بهتر است با پيش بيني دستگيره و نرده در محل پله، آشپزخانه و حمام، كنترل مستمر موانع عبور و مرور و استفاده از صندلي يا چهارپايه در حمام و آشپزخانه از زمين خوردن جلوگيري كنيد و اگر از داروهاي آرام بخش استفاده ميكنيد، حتما محل رفت و آمد خود را در شب كنترل كنيد تا مانعي سر راه شما نباشد.

علائم يك بيماري بيرحم: پوكي استخوان علامتي ندارد، ولي اگر كاهش قدتان به ميزان حدود 3 سانتيمتر نسبت به دوران جواني برسد، قوزي در ستون فقرات ايجاد شود يا در اثر ضربهاي خفيف يا زمين خوردني جزئي دچار شكستگي استخوان شويد به پزشك مراجعه كنيد چون احتمالا به پوكي استخوان مبتلا شده ايد.

چگونگي پيشگيري از پوكي استخوان

ـ قرار گرفتن در معرض نور مستقيم آفتاب به دريافت ويتامين D كمك ميكند.

ـ از منابع كلسيم و ويتامين D به اندازه كافي در رژيم غذايي خود استفاده كنيد.

ـ از مصرف دخانيات به هر شكل (سيگار و قليان) خودداري كنيد.

ـ ورزش مستمر و مناسب را در برنامه زندگي خود بگنجانيد.

ـ غلات، لبنيات، حبوبات، سبزي، ماهي و ميوه را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. مصرف روزانه 3 ليوان شير يا ماست كمچرب (يا دو قطعه پنير به جاي هر ليوان شير) ميتواند كلسيم مورد نياز روزانه بدن را تامين كرده و به سلامت استخوانها كمك كند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته