جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/07/05 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران نسخه شماره 2590

 رصد ستارگان سپهر موسيقي ايران  

از برنامه هاي مرکز موسيقي و سرود در دوره جديد برگزاري برنامه هايي براي تجليل از چهره هاي فعال و برجسته عرصه شعر و موسيقي بوده است . اين روند همواره از سوي دلسوزان و بزرگان اين عرصه مورد تحسين قرار داشته است. برآنيم درادامه به معرفي چهره هاي تجليل شده و آثار و تاليفات ايشان بپردازيم.

حسام الدين سراج
متولد 1337 اصفهان است ، پدرش اهل علم و هنر بود و صداي خوشي داشت و با استادان ادب و هنر مثل استاد جلال الدين همائي ، استاد تاج اصفهاني ، استاد حسن کسائي و ... نشست و برخاست مي کرد.
حسام الدين از نوجواني ، تنبک و سنتور مي زد و آواز را نزد استاد محمود کريمي و استاد محمدرضا شجريان شاگردي کرد.
نينوا ، باغ ارغوان ، وصل مستان ، شمس الضحي ،ياد يار، آفاق عشق (خسرو و شيرين ،ليلي و مجنون ) ، طريقت عشق ، شرح فراق، آئينه رو، دل آرا، بي نشان، نگاه آسماني ، نرگس مست ، بوي بهشت، شهر آشنايي ، روياي وصل و آئينه آه از آثار اوست که در بعضي از آنها آهنگسازي هم کرده است.
وي در دانشگاه تهران تدريس مبحث "شناخت هنر" را نيز به عده دارد.
وي داراي مدرک فوق ليسانس معماري از دانشگاه شهيد بهشتي است.

ساعد باقري
وي در سال 1339 در محله نازي آباد درجنوب شهر تهران به دنيا آمد و تا 35 سالگي در همان محله زندگي کرد.
ساعد باقري در سال 1361 به جلسات شعر حوزه هنري وارد شد و در سال 1363 مجموعه شعر نجواي جنون را به چاپ رساند.
سال 1362 آغاز همکاري ساعد باقري با راديو بود.وي در آن سال نويسندگي برنامه ادبي و هنري راه شب را به عهده گرفت و در سال 1371 به همراه شاعر گرانقدر محمدرضا محمدي نيکو کتاب "شعر امروز" را که متضمن جستجوي تحولات هر يک از قالبهاي شعري طي سالهاي 57 تا 70 بود ، تاليف کرد.
باقري در سال 1368 در حاليکه مديريت گروه کودک و نوجوان راديو را به عهده داشت به عرصه ترانه سرايي وارد شد و آثار ارزنده اي را از جمله آلبوم "شبانگاهان" با صداي عبدالحسين مختاباد ، تصنيف سريال آواي فاخته با صداي محمد اصفهاني و کاستهاي ساقي سرمستان و هنگامه و چند اثر ديگر با عليرضا افتخاري را پديد آورد و همچنين تصنيفهاي بسيار زيبايي سرود که علاقه مندان به موسيقي ، آنها را با صداي روح نواز حسام الدين سراج شنيده اند.
ساعد باقري در سال 1372 تحقيق و پژوهش در سبک هندي را طي 120 برنامه تلويزيوني با نام "تماشاگه راز" به بينندگان سيما تقديم کرد و در جشنواره دوم سيما جايزه برترين تحقيق و پژوهش را به خود اختصاص داد.
ساعد باقري طي سالهاي 1372 تا 1374 مديريت اداره کل موسيقي و سرود صدا وسيما را نيز به عهده گرفت.
مجموعه اي از ترانه هاي اين شاعر در مجموعه شماره 30 انتشارات نيستان به چاپ رسيده است.
ساعد باقري در سال 1383 مجددا همکاري خود را با مرکز موسيقي و سرود صدا وسيما آغاز کرد و به عنوان رئيس شوراي شعر و عضو شوراي عالي شعر و موسيقي سازمان صدا و سيما مشغول به کار شد.
از سالها پيش تا کنون علاقه مندان به آثار و صداي دلنشين او هر دوشنبه شب شنونده صداي دلنشين او در بخش شامگاهي راديو پيام هستند و او از اين بابت در سالهاي 1382 و 1384 به عنوان برترين مجري کارشناس راديو معرفي شده است.
لازم به ذکر است سرود ملي جمهوري اسلامي ايران که در سال 1370 و با نام شوراي شعر صدا و سيما توليد و ضبط شد نيز حاصل تلاش و تجربه اين شاعر در حيطه آفرينش اثر بر اساس ملودي بوده است.

محمد گلريز
محمد گلريز در سال 1325 در يک خانواده ي مذهبي به دنيا آمد .وي ابتدا رديف هاي آواز ايراني را نزد پدر و سپس نزد استاد مرحوم اديب خوانساري فرا گرفت.
گلريز وارد راديو شد و در حضور محمدرضا شجريان تحصيل آواز را ادامه داد. در سال 1355 فعاليت جدي خود را با گروه شيدا به سرپرستي محمدرضا لطفي ، گروه عارف و ارکستر مفتاح در واحد موسيقي دنبال کرد.
هم زمان با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران، محمد گلريز نزديک به 20 ترانه از عارف ، شيدا و آهنگ هاي عرفاني اجرا کرد .
در دوران 8 سال دفاع مقدس ، لوح زرين برترين خواننده را از دست مقام معظم رهبري دريافت کرد و در سال 1374 ، به عنوان هنرمند شاخص در جامعه ، ديپلم افتخار گرفت.
وي در حال حاضر مشغول تدريس آواز ايراني به هنرجويان اين رشته است.
از سرود هاي ماندگار گلريز مي توان به : اين بانگ آزادي ، شهيد مطهري ، خجسته باد اين پيروزي، نيايش شقايق هاي پرپر(شهيد بهشتي ) ، راه رجايي (شهيد رجايي و باهنر) ، امداد(کميته امداد)، بيا و بنشين کنار گل، دريغا(رحلت حضرت امام (ره)) اشاره کرد.
سرود شهيد مطهري از جمله آثار اوست که مورد توجه قرار گرفته است.

حميد سبزواري
حسين ممتحني، مشهور به حميد سبزواري سال 1304 در سبزوار و در خانواده اي متدين متولد شد.
پدرش عبدالوهاب ، پيشه ور ساده اي بود که قريحه ي شعر داشت . او از نوادگان ملا محمدصادق ممتحني ، شاعري مردمي است که مجرم تخلص مي کرد و آثارش در سفري به مشهد در حمله ي راهزنان به يغما رفت.
سبزواري 14 ساله بود که سرودن شعر را آغاز کرد و فرياد ناله عنوان نخستين دفتر شعر اوست که در آن با طنزي تلخ ، دردهاي مشترک مردم ميهن اش را به تصوير کشيده است.
سرود درد حميد سبزواري يادگار و بازتابي از درد او و درد ملت بزرگي است که 25 سال به اسارت فرهنگي سياسي آمريکا درآمده بود.
شعر سبزواري ، شناسنامه ي زمانمند انقلاب است ، زيرا کمتر حادثه يا رويدادي است که انعکاسي در شعر او نداشته باشد.
از آثار او مي توان به سرود درد، سرود سپيد ، کاروان سپيده ، ياد ياران، به رنگ آمده دشمن...، گزيده ي ادبيات معاصر و سرودي ديگر اشاره کرد.
حميد سبزواري ، در سال هاي اخير به خاطر تلاش هاي بسيارش در عرصه ي شعر از سوي ستاد همايش چهره هاي ماندگار به عنوان چهره ي ماندگار در رشته ي شعر برگزيده شد.
محبوب من از راه به در برد مرا
در مسلخ عشق بي خبر برد مرا
در خويش فنا کرد و رهاند از خويشم
معبود ازل سوخته پر بود مرا

احمد علي راغب
احمد علي راغب ، روز دوازدهم ارديبهشت سال 1323 در بندر انزلي به دنيا آمد. فرزند دوم خانواده بود.تشويق خانواده به خصوص مادرش تاثير بسزايي در او داشت.ناظم دوران دبيرستانش ، آقاي پرهيخته که با ويولن و تار آشنايي داشت و از موسيقي علمي هم آگاهي داشت قبول کرد که موسيقي علمي به او بياموزد او اولين استادش بود.براي گرفتن ديپلم به شهرستان رشت رفت و پس از قبولي در آن جا به دليل مشکلات مالي خانواده که با مرگ پدر گريبان گير او شده بود به استخدام فرهنگ درآمد و به عنوان معلم روستاهاي رشت مشغول به کار شد .ولي نوازندگي تار و ساخت ملودي و آهنگ و نوشتن آن ها همچنان ادامه داشت.پس از چند جلسه نوازندگي در راديو رشت، جاي خودش را پيدا کرد.البته هنوز اجازه ي ساخت آهنگ را نداشت.در سال 1344 پس از آزمون نوازندگي ، به عنوان نوازنده ي تار در ارکستر بزرگ مداس روستاي اداره ي فرهنگ و هنر گيلان مشغول به کار شد و فعاليت هنري اش به طور جدي از همان زمان آغاز شد.چند قطعه از آهنگ هاي محلي که ساخت مورد استقبال جامعه قرار گرفت تا آن جا که همان قطعات را براي راديو و تلويزيون هم اجرا کرد.از همان سال بود که با ارکستر راديو گيلان هم به عنوان نوازنده وآهنگساز همکاري مي کرد.در اين زمان احساس کرد که لازم است در رشته ي موسيقي از محضر اساتيد بزرگ استفاده کند و يا به نحوي در همين رشته ادامه ي تحصيل دهد و لازم بود که به تهران مهاجرت کند.در آزمون موسيق جهت ادامه ي تحصيل، به صورت مامور به تحصيل در تهران قبول شد ودر سال 1349 رسما مقيم تهران ودر دانشکده ي هنرهاي زيبا در رشته ي مربوط به موسيقي مشغول تحصيل شد.در راديو تهران نيز استاد هوشنگ ابتهاج دستور داد تا شوراي موسيقي از او امتحان بگيرد و در صورت قبولي در ارکستر سازهاي ملي به نام ارکستر مفتاح مشغول به کار شود.پس از امتحان دادن در محضر اساتيد بزرگ موسيقي ايران ، متوجه شد که شوراي موسيقي با همکاري اش در ارکستر مفتاح موافقت کرده البته به شرط اين که عود بنوازد.از سال 1352 تا سال 1356 طي چهار سال با بعضي خوانندگان به اکثر کشورهاي اروپايي و امريکا مسافرت کرده بود;امريکا،ژاپن،فرانسه،انگليس،آلمان،چين، شوروي،مصر،کشورهاي عربي حاشيه ي خليج فارس از جمله ي اين کشورها بود.البته در کنسرت هاي داخلي که در شهرهاي مختلف برگزار مي شد هم حضور داشت.
به دليل مخالفت با اقدامات نظاميان شاه، از اواسط سال 1356 فعاليتهاي هنري اش را قطع کرد.هميشه دلش مي خواست اثري مردمي خلق کند که حرف ها و شعارهاي مردم را مطرح کند و او نيز با آن ها هم صدا شود.ولي نمي دانست از کجا و چگونه شروع کند.يک باره تصميم گرفت از شعارهاي مردم که در کوچه و بازار و در راهپيمائي ها و شب ها روي پشت بامها سر مي دادند و از ريتم و ملودي جوششي هم برخوردار بود استفاده کند.قبلا سرودي با عنوان معلم شهيد که براي دکتر علي شريعتي ساخته بود قدري مورد توجه قرار گرفته بود و مي گفتند قدري به سرود نزديک است.دومين سرودي که ساخت با نغمه اتحاد نام داشت.شعر آن از حميد سبزواري بود و از پيام حضرت امام (ره) که مردم را به اتحاد و يکپارچگي و همبستگي فرا مي خواند استفاده کرد.اين نغمه را در چهارگاه ساخت و احساس کرد اين راه درست است.سرود بانگ آزادي (الله اکبر- خميني رهبر) را با کمک حميد سبزواري ،اجرا و ضبط کرد.اين سرود اولين بار پس از پيام حضرت امام خميني (ره) در فروردين ماه سال 58 پخش شد و مورد توجه قرار گرفت.
ترور حضرت آيت الله دکترمفتح و آيت الله مطهري عاملي شد که وارد موسيقي آيين و سوگ شود.اين دو سرود جزو بهترين ها بود و حتي مورد توجه حضرت امام هم قرار گرفت.ايشان پديدآورندگان آن را به حضور پذيرفتند و مورد تفقد قرار دادند و فرمودند که راهتان درست است و آن را ادامه دهيد.پس از يک هفته با کمک هاي حميد سبزواري سرود آمريکا آمريکا ننگ به نيرنگ تو/ خون جوانان ما مي چکد از چنگ تو را با ارکستر سمفونيک اجرا کرد که مورد توجه همه قرار گرفت و مردم در کوچه و بازار آن را مي خواندند.احمدعلي راغب در زمان جنگ نيز سرودهاي زيادي در اين رابطه ساخت که سرود اين پيروزي خجسته باد با ارکستر مفتاح و شعر هاي حميد سبزواري و خوانندگي محمد گلريز اجرا و پخش شد و بسيار مورد توجه مسئولين و رزمندگان قرار گرفت و در تهييج روحيه آنان بسيار موثر بود.تمام سرودهايش از ابتداي پيروزي انقلاب تا کنون بالغ بر 2000 قطعه مي شود و به نوعي رکورددار ملودي سازي است.کارهايش تماما در چارچوب رديف و دستگاههاي موسيقي اصيل ايراني ساخته شده و سعي کرده است از آن جدا نشود.
در سال 1365 که توليد موسيقي مراکز و استان ها در صدا و سيما راه اندازي شد،مسئوليت نظارت و راهنمايي هنرمندان موسيقي در شهرستان ها به او واگذار شد.
در ارديبهشت ماه سال 82 کميته ارزيابي هنرمندان کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مدرک درجه يک آهنگ سازي معادل دکترا را به احمدعلي راغب اهدا کرد و بدينوسيله به فعاليت چهل ساله هنري اش ارج نهاد.

محمد بيگلري پور
دکتر محمد بيگلري پور در سال 1324 در تهران و در خانواده اي هنرمند به دنيا آمد پدر او حسين بيگلري پور از نوازندگان موسيقي کلاسيک يکي از برجسته ترين موزيسين هاي سازمان بود .برادرش علي بيگلري پور (منوچهر) يکي از نادرترين ترومپت نوازان ايران و جهان است وي در چهار سالگي ويلن را نزد پدر آموخت و از 6 سالگي وارد هنرستان عالي موسيقي شد و نزد استاد خادم ميثاق ويلن را ادامه داد و در دوره اول متوسطه ساز ويلن التو را نزد استاد صفاريان شروع کرد و هم زمان ساز ترومپت را نزد استاد هندسي شروع کرد و سال سوم دبيرستان ساز فرنچ هورن را نزد يک استاد آلماني به اسم اشميدل شروع کرد و با درجه عالي نوازندگي ليسانس موسيقي گرفت و به انگلستان رفت و در رشته آهنگسازي و رهبري ارکستر بعد از چهار سال فارغ التحصيل شد و به ايران بازگشت و به عنوان تک نواز در چهار ساز ويلن ، ويلن التو، ترومپت و فرنچ هورن با ارکسترهاي مجلسي راديو و تلويزيون با رهبران بزرگي که از خارج از کشور دعوت مي شدند به عنوان تک نواز به اجراي کنسرت پرداخت و در خارج از کشور مثل کشورهاي شوروي سابق - لهستان - بلغارستان - چک اسلواکي - انگلستان -فرانسه - بلژيک کنسرت هاي فراواني داد و تنها نوازنده اي است که با چهار ساز مختلف هم زهي و هم بادي تک نوازي مي کرده است آخرين کنسرت او در ژاپن در سال 1370 اجرا شد. بيگلري پور در سال 1382 به عنوان بهترين آهنگساز حماسي در دهه فجر به دريافت تقديرنامه نائل آمد و در سال 1382 نيز به درجه دکترا نائل گرديد. وي در اسفند ماه سال 1357 پس از پيروزي انقلاب اسلامي سرود جمهوري اسلامي ايران را ساخت که به دستور حضرت امام خميني (ره) سرود ملي کشور اسلامي شد و در فروردين ماه سال 58 به عنوان رئيس موسيقي در تلويزيون مشغول به کار شد و در سال 1360 به عنوان مدير توليد موسيقي صدا و سيما فعاليت خود را آغاز کرد. و در سال 1368 به مدت 6 سال به عنوان رئيس مرکز حفظ و اشاعه موسيقي در عرصه موسيقي سنتي فعاليت داشت و در سال 1373 مجددا به عنوان مدير توليد موسيقي فعاليت کرد و در سال 1379 مدير آموزش موسيقي گرديد و هنرستان موسيقي صدا و سيما و گروه موسيقي دانشکده صدا وسيما را تاسيس کرد. دکتر محمد بيگلري پور در سال 1380 به عنوان قائم مقام مرکز موسيقي صدا و سيما مشغول فعاليت شد و در سال 1384 به عنوان مشاور رئيس مرکز موسيقي و نظارت بر موسيقي صدا و سيما فعاليت داشت و در حال حاضر به عنوان رهبر ارکستر سمفونيک صدا و سيما و استاد دانشگاه و عضو نظارت بر موسيقي صدا و سيما فعاليت دارد.محمد بيگلري پور در سالهاي انقلاب تا کنون تعداد 1200 آهنگ ساخته که موسيقي آرم اخبار صدا و سيما از جمله کارهاي اوست. بيگلري پور دو سمفوني ساخته است. اولين سمفوني او به نام در ازل در سال 1372 ساخته شده و مدت اين سمفوني 60 دقيقه (يک ساعت) است که موسيقي بدون کلام است و از آذربايجان شروع مي شود و با موسيقي خوزستان تمام مي شود و در اين سمفوني از موسيقي مقامي - محلي - و سنتي استفاده شده و بوسيله 250 نوازنده و گروه کر اجرا شده که طي سه شب در تالار وحدت اجرا شد و دومين سمفوني بيگلري پور سمفوني انقلاب است که در سال 1384 ساخته شده و در سالن کوثر دو شب اجرا گرديده است و اين سمفوني باکلام است که شعر ان سروده آقاي اسماعيل اميني و چهار خواننده - گلريز - شيرازي - حامي - و مسيحا و گروه کر و 150 نوازنده اين سمفوني را اجرا نمودند. او در طي سالهاي فعاليت خود به 32 تقديرنامه نائل آمده است.

مجيد انتظامي
مدرک تحصيلي: فارغ التحصيل کنسرتوار برلين
فرزند عزت اله انتظامي (بازيگر)
همکاري با ارکستر سمفونيک برلين
همکاري با ارکستر فيلارمونيک آلمان
بازگشت به ايران در سال 1353
همکاري با ارکستر سمفونيک ايران در سال 1353
شروع فعاليت سينمايي با فيلم" سفر سنگ" (مسعود کيميايي) به عنوان سازنده موسيقي متن درسال 1357
عضو شوراي عالي موسيقي مرکز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيماوساخت آهنگ براي بيش از 50فيلم
کانديداي تنديس زرين بهترين موسيقي متن (من ترانه پانزده سال دارم) دوره 6 جشن خانه سينما(مسابقه)  سال 1381
دومين موسيقي سال (من ترانه پانزده سال دارم) دوره 17 منتخب نويسندگان و منتقدان (بهترين هاي سال) سال 1381
باتقدير از بهترين موسيقي متن (ناصر الدين شاه آکتورسينما) دوره 10جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران)  سال 1370
کانديداي تنديس سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن(اعتراض) دوره 18 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران)  سال 1378
برنده لوح زرين انتخاب ويژه سال (اعتراض)دوره 1 منتخب سايت ايران اکتور(بهترين هاي سال )  سال 1380
دومين موسيقي سال(اعتراض)دوره 15 منتخب نويسندگان و منتقدان (بهترين هاي سال)  سال 1379
برنده ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن(از کرخه تا راين) دوره 11 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران)  سال 1371
برنده ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن(راز خنجر) دوره 11 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران)  سال 1366
کانديداي لوح زرين بهترين موسيقي متن (ترن) دوره 6 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران ) سال 1366
کانديداي تنديس سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن (دوئل) دوره 22 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران)سال 1382
کانديداي تنديس زرين بهترين موسيقي متن (دوئل) دوره 9 جشن خانه سينما(مسابقه) سال 1384
دومين موسيقي سال(دوئل) دوره 19 منتخب نويسندگان و منتقدان (بهترين هاي سال) سال 1383
برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن (باي سيکل ران) دوره 7 جشنواره فيلم فجر (مسابقه سينماي ايران) سال 1367
کانديداي تنديس سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن(نون و گلدون ) دوره 14 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران) سال 1374
برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن(آژانس شيشه اي) دوره 16 جشنواره فيلم فجر (مسابقه سينماي ايران) سال 1376
کانديداي سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن (راه افتخار) دوره 13 جشنواره فيلم فجر (مسابقه سينماي ايران) سال 1373
برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن (روز واقعه) دوره 13 جشنواره فيلم فجر(مسابقه سينماي ايران ) سال 1373
کانديداي تنديس زرين بهترين موسيقي متن (عروس افغان) دوره 8 جشن خانه سينما(مسابقه ) سال 1383
برنده تنديس زرين بهترين موسيقي متن (نورا) دوره 6 جشن خانه سينما(مسابقه) سال 1381
  
سهيل محمودي
سهيل محمودي(سيدحسن ثابت محمودي) در سال 1339 متولد شد. ايشان با شروع جنگ وارد ميدان نبرد شدند، سهيل از شاعراني است که پس از انقلاب بيش از ديگر شاعران انقلاب به غزل روايي پرداخته است، از اين شاعر تاکنون چند مجموعه شعر منتشر شده است، که شاخص ترين آنها" دريا در غدير1364، فصلي از عاشقانه ها1369، ترانه ها 1379، عشق ناتمام 1380، عاشقانه در پاييز1381، مي خواهم عاشقانه تر بخوانم 1381، و حرف آخر من و تو 1382 هستند.
اين شاعر با گرايش به زبان و بياني که مروج مهرباني و محبت است، به زودي تمايز خويش را با شاعران هم عصر خويش اعلام کرد، سهيل در مجموعه اول خود (دريا در غدير) به دوبيتي و رباعي نيز پرداخته است که موضوع عمده دوبيتي هاي وي شهيد و شهادت است در آثار اين شاعر، بيشتر شعرهايي که رنگ حماسه به خود گرفته در قالب رباعي سروده شده اند. محمودي از شاعراني است که در شکل گيري زبان شعر انقلاب نقش به سزايي را ايفا کرده و در زبانش کلمات کليشه اي غزل فارسي جايي ندارد. تلاش وي اين بوده است که کلمات روزمره را لباس شاعرانه بپوشاند و در واقع مي توان گفت که غزل هاي اين شاعر، بي شک راهگشاي غزل در دهه هفتاد است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته