تحصيل اينترنتي و مصايب آن در مناطق محروم

حدود ۷ ماه است كه دانش‌آموزان كشور ما به هر نحوي در حال تحصيل در فضاي مجازي هستند. ا

تحصيل اينترنتي و مصايب آن در مناطق محروم

 

حدود 7 ماه است كه دانش‌آموزان كشور ما به هر نحوي در حال تحصيل در فضاي مجازي هستند. استفاده از فضاي مجازي طبعا نيازمند تبلت يا اسمارت‌فون-همان گوشي‌هاي امروزي موبايل- است و نيز اينترنتي با سرعت مطلوب، تا هم آموزگار و هم شاگردانش، در ساعت مقرر بر خط و در فضاي مجازي حضور داشته باشند تا بتوانند بهترين نتيجه را از چنين روشي بگيرند. اين بماند كه در بهترين نقاط كشور ما هم حتي سرعت اينترنت چندان مطلوب نيست، اما به هرحال وجود دارد.
نكته دردناك و قابل تامل اين است كه آموزش‌وپرورش در مورد بهتر و آسان‌تر كردن اين روند آموزشي، بيش از 7 ماه زمان داشت تا تعداد اين افراد و نقشه پراكندگي آنان را مشخص و روش‌هاي كمك به آنان را بررسي كند، چرا كه در بسياري از مناطق محروم كشور- نه فقط استان‌هاي خوزستان و سيستان وبلوچستان كه حتي در مناطق محروم و حاشيه‌هاي شهر تهران- بسياري از دانش‌آموزان به هيچ‌كدام از اين دستگاه‌ها دسترسي ندارند، چون در توان خانواده نيست كه براي دانش‌آموزان خود گوشي يا تبلت تهيه كند. طبعا در اين زمينه آموزش‎وپرورش، زماني كه از خيّران براي كمك به چنين دانش‎آموزاني تقاضاي كمك كرد، بايد هم آماري از تعداد اين كودكان و هم نقشه‎اي از پراكندگي آنان به خيران و يا NGO ها ارائه مي‎داد تا آنان بتوانند اين دانش‌آموزان را به نحو بهتري پوشش دهند. اما شوربختانه حتي خود آموزش‎وپرورش هم آماري از تعداد و نقشه پراكندگي اين دانش‌آموزان ندارد. و به همين دليل هر خيّر يا NGO ، با تكيه بر اطلاعات و توانايي‌هاي خود به ميدان آمد، آن‌هم تا مدتي؛ چرا كه با روند تورم و گران شدن دلار، اين وسايلِ حالا آموزشي نيز قيمت‌هاي نجومي پيدا كرده‌اند و برخي خيِران از خير كمك در اين زمينه گذشته‌اند! همين مسائل موجب شده به‌ويژه دختران در مناطق محروم به دليل برخي تعصبات خانوادگي، به هيچ طريقي  نتوانند از گوشي يا تبلت استفاده كنند، و به همين دليل در اين مدت با خودكشي 6  نفر از اين دانش‌آموزان مواجه شده‌ايم. بماند كه بسياري از آنان ناچار به ترك تحصيل و ازدواج زودرس هم شده‌اند.  
رئیس آموزش‌وپرورش رامهرمز-در استان خوزستان- اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعرضات فکری و عاطفی و
عدم پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخداد تلخ‌ عنوان کرده است. اواضافه مي‌كند از ۲۷ هزار دانش‎آموز رامهرمزی حداقل ۴ هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم‌اند. وي  به‌صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرده است.
در كنار چنين اتفاقات تلخي، برخي از فرزندان اين سرزمين كه توان مالي تهيه گوشي را ندارند، از همكلاسي و همسايه خود گوشي ساعتي اجاره مي‌كنند تا به‌صورت آفلاين از درس و تكاليف خود با خبر شوند. اين البته بهترين وضعيت دانش‌آموزان محروم در نقاطي است كه به اينترنت دسترسي دارند، در مناطق ديگر، دانش‌آموزان به كوه‌ها پناه مي‌برند و شنيده‌ايم و خوانده‌ايم كه اين فرزندان مام ميهن با چه حوادث جاني مواجه شده‌اند. 

a.f.far99@gmail.com