باورکنید معیشت مردم سخت است

گویا هر روز که مسئولان مختلف در دولت و مجلس از طرح ها و برنامه های حمایتی و ساماندهی قیمت ها و معیشت مردم صحبت می کنند، اوضاع بازار بدتر می شود و عرصه به خانوارهای ایرانی تنگ می گردد.

باورکنید معیشت مردم سخت است

گویا هر روز که مسئولان مختلف در دولت و مجلس از طرح ها و برنامه های حمایتی و ساماندهی قیمت ها و معیشت مردم صحبت می کنند، اوضاع بازار بدتر می شود و عرصه به خانوارهای ایرانی تنگ می گردد.
جایی برای مصلحت اندیشی و با پوشش و کنایه حرف زدن و انتقاد کردن نیست، امروز بازار اقلام خوراکی مردم تبدیل به عرصه ای شده است که بسیاری از مردم عادی توان ورود به آن وتأمین مایحتاج خود را ندارند. آیا نسخه تجویزی برای آنها این است که بازکمتر بخورند تا قیمت ها فروکش کند و یا روی به الگوی غذایی بدوی بیاورند و به نان بسنده کنند تا از گرسنگی نمیرند؟!
اقشار ضعیف باید به کدام دسته و اقلام غذایی روی بیاورند که درآمدشان با نرخ قیمت ها همخوانی داشته باشد؟! حرف زدن از قیمت گوشت و مرغ در این روزها همانند تشریح یک کالای تجاری است که هرکسی نمی تواند از عهده خرید آن برآید. شاید گفته شود اغراق است اما واقعیت این است که امروز بسیاری از خانوارهای ایرانی حتی دیگر نمی توانند به قصابی و مرغ فروشی بروند .
بازار لبنیات هم هیچگونه ثباتی ندارد و اغلب اوقات قیمت فروش محصولات یا به صورت روزانه تغییر می کند و یا قیمت درج شده روی محصول ملاک خرید آن نیست و شما باید با افزایش روزانه محصولات لبنی آن را گران تر از روز قبل خریداری
کنید.
برنج و روغن هم با قیمت های خود یا کمیاب می شوند و یا جای خود در سبد مصرف خانوار را به بی کیفیت ترین محصولات و
ارزان ترین آنها می دهند. به طوری که برنج ایرانی که همواره به شکل سنتی سرسفره ایرانی ها بود این روزها جای خود را به انواع برنج هندی و پاکستانی داده اند.
همه اینها را باید در یک کفه ترازو گذاشت و تعطیلی کرونایی را در کفه دیگر نهاد و غم از دست رفتن درآمدهای بخشی از مردم را خورد که به صورت دستفروشی ویا روزانه درآمد کسب می کردند و امروز این منبع درآمد خود را از دست
داده اند.
 اگر چه مسئولان دولتی و مجلسی ها از طرح های حمایتی و  بسته ها و یارانه معیشتی خبر می دهند و هریک از آنها شرایط خاصی داشته و گرفتن آن از سوی مردم آنقدر پر پیچ و خم است که یا مشمول همه  نمی شود و یا آنقدر میزان آن کم است که کفاف قیمت های گران کالاها را نمی دهد.
این ها سیاه نمایی و تخریب و یا کاشت بذر نا امیدی در دل جامعه نیست، بلکه واقعیت های تلخی است که مشتی نمونه خروار از مشکلات و گرفتاری های مردم را بیان داشت. هیچ کس دوست ندارد از حال بد مردم و جامعه اش چیزی بگوید و بنویسد، اما باید این مشکلات را اظهار داشت تا مسئولان بیشتر از قبل فعالیت خود را بر محور حل گرفتاری ها و دردهای جامعه قرار دهند و اقدامات موثری برای رفع آن درنظر گیرند.

hamidasgari2020@yahoo.com