لطفا مقوله معیشت را هم در دستورکار قرار دهید

محدودیت های دو هفته ای کرونایی بنابر گفته های مسئولان بیش از ۸۵ درصد از سوی مردم رعایت می شود و نتیجه مثبتی را باشیبی ملایم به بار آورده است. فواید رعایت این محدودیت ها در کاهش میزان مراجعات به مراکز درمانی و کاهش نسبی آمار مرگ ومیر، خود را نشان داد و مشخص کرد که اگر برنامه ای منطقی با جدیت و وحدت رویه در دستور کار قرار گیرد، مسلماً همراهی جامعه را هم در برخواهد داشت و نهایتاً اهداف مورد نظر را محقق خواهد ساخت.

لطفا مقوله معیشت را هم در دستورکار قرار دهید

محدودیت های دو هفته ای کرونایی بنابر گفته های مسئولان بیش از 85 درصد از سوی مردم رعایت می شود و نتیجه مثبتی را باشیبی ملایم به بار آورده است. فواید رعایت این محدودیت ها در کاهش میزان مراجعات به مراکز درمانی و کاهش نسبی آمار مرگ ومیر، خود را نشان داد و مشخص کرد که اگر برنامه ای منطقی با جدیت و وحدت رویه در دستور کار قرار گیرد، مسلماً همراهی جامعه را هم در برخواهد داشت و نهایتاً اهداف مورد نظر را محقق خواهد ساخت.
جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضرور بین شهری، منع آمد و شد در ساعات مشخص شده و کاهش حضور در ادارات و...، توسط مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس، نهادهای انتظامی و نظامی و مراکز قضایی به صورت زنجیر وار مورد هماهنگی قرار گرفت و نشان داد که می توان دستگاه های مختلف را در یک راستا به کار گرفت و موجب کاهش هزینه های انسانی و مالی گردد.
حال که مشخص شد می توان با این هماهنگی های ملی دربرابر کرونا مقاومت کرد، وقت آن است که توان این زنجیره همکاری را وارد حوزه معیشت عمومی نمود و چالش ها و معضلات موجود دراین مقوله را نیز با همکاری و وحدت رویه بهبود بخشید. امروز اگرچه
محدودیت های سرعت کرونا را کند کرده اما چرخ معیشت مردم را نیز کند نموده است .
در کنار این تنگنای معیشتی شاهد بی برنامگی و افسارگسیختگی قیمت برخی کالاها در بازار مصرف هستیم و کاملاً مشخص است که عده ای در این فضای سخت به دنبال سودجویی و فرصت طلبی
برای پر کردن جیب خود و هم دستانشان در چرخه توزیع
هستند.
دلال بازی ها و بعضاً کند کردن های عمدی صدور مجوزها در صدور برخی ملزمات تولید و یا عدم توازن در توزیع آن به تولیدکنندگان و احتکار برخی اجناس باعث شده تا هیچ ثباتی در بازار قیمت ها نباشد و زندگی روزمره را برای مردمی که مجبور به تحمل محدودیت های کرونایی هستند، سخت و دشوار ساخته است.
انتظار می رود مسئولان اعم از قوای سه گانه و نهادهای مختلف انتظامی و نظارتی در این مقوله جدیت بیشتری داشته باشند و با وصل کردن حلقه های زنجیره خدمت به یکدیگر مانع از سو استفاده فرصت طلبان از حفره های قانونی یا دست درازی به بیت المال با کوچک کردن سفره معیشت مردم باشند.
حال که چند روز از محدودیت های کرونایی باقی مانده و موثر بودن ممکن است موجب تمدید آن شود، این ضرورت مضاعف می شود که مسئولان از هم اکنون در صدد برنامه های جمعی و گروهی برای کنترل بازار قیمت ها و سالم سازی چرخه معیشت مردم باشند تا جامعه نیز بتواند با اطمینان از تامین مایحتاج اولیه خود با تصمیمات مقامات و مسئولان در امر محدودیت های کرونایی همراهی داشته
باشند.

hamidasgari2020@yahoo.com