در خريد و ارائه واكسن كوويد ۱۹، تاخير جايز نيست

تأمین و تضمین امنیت سلامت مردم، به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی، در تمام کشورهای جهان، یکی از مهمترین وظایف دولت هاست؛ چرا که وجود دولت سالم و کارآمد کاملا وابسته به وجود و حضور فعال و بانشاط مردم سالم و کارآمد است؛ این دو، یعنی دولت و ملت، تنها دو واژه نیستند، دو عملکرد مهم در کنار یکدیگرند، سازوکاری مرتبط با هم که تنها با یک ارتباط سالم، می‌توانند جامعه مدنی و انسانی را برپا نگاه داشته و استعلا بخشند. از همین روست که تلاش اغلب دولت‌ها، در دوران پاندمی کرونا، حفظ امنیت جانی مردمشان بوده و هست و به هر قیمتی، کوشیده‌اند این سلامت را به شیوه‌ای حداکثری حفظ کنند. اکنون نیز برخی کشورها، اگر چه به هرحال ثروتمند، واکسیناسیون ملت خود را آغاز کرده‌اند، آن‌هم بر طبق اولویت‌بندی، رایگان و با روشی کاملا آشکار و شفاف برای مردم. این شفافیت و آگاهی‌بخشی در مورد روند چنین فعالیت مهمی، بسیار لازم است، زیرا به مردم این احساس را می‌دهد که سلامتی و وجودشان برای دولت‌شان مهم است. و همین به آنان احساس امنیت و ارزشمندی می‌دهد.

در خريد و ارائه واكسن كوويد ۱۹، تاخير جايز نيست

 

تأمین و تضمین امنیت سلامت مردم، به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی، در تمام کشورهای جهان، یکی از مهمترین وظایف دولت هاست؛ چرا که وجود دولت سالم و کارآمد کاملا وابسته به وجود و حضور فعال و بانشاط مردم سالم و کارآمد است؛ این دو، یعنی دولت و ملت، تنها دو واژه نیستند، دو عملکرد مهم  در کنار یکدیگرند، سازوکاری مرتبط با هم که تنها با یک ارتباط سالم، می‌توانند جامعه مدنی و انسانی را برپا نگاه داشته و استعلا بخشند. از همین روست که تلاش اغلب دولت‌ها، در دوران پاندمی کرونا، حفظ امنیت جانی مردمشان بوده و هست و به هر قیمتی، کوشیده‌اند این سلامت را به شیوه‌ای حداکثری حفظ کنند. اکنون نیز برخی کشورها، اگر چه به هرحال ثروتمند، واکسیناسیون ملت خود را آغاز کرده‌اند، آن‌هم بر طبق اولویت‌بندی، رایگان و با روشی کاملا آشکار و شفاف برای مردم. این شفافیت و آگاهی‌بخشی در مورد روند چنین فعالیت مهمی، بسیار لازم است، زیرا به مردم این احساس را می‌دهد که سلامتی و وجودشان برای دولت‌شان مهم است. و همین به آنان احساس امنیت و ارزشمندی می‌دهد.
کشور ما نیز در زمره کشورهایی قرار دارد که با توجه به توان بالایی که در فعالیت‌های دانش بنیان دارد، شروع به تحقیق و ساخت واکسن کووید19 کرده است. با این‌همه روند تولید، آزمایش‌های بالینی  و در نهایت همگانی ساختن آن حتما طول خواهد کشید. ضمن این‌که این واکسن‌ها، باید مراحل تائید سازمان بهداشت جهانی را نیز از سر بگذرانند. طبق گفته برخی مسئولان در بخش بهداشت تنها 10 درصد از واکسن تائید شده خارجی خریداری شده است، یعنی فقط برای 800 هزار نفر. که در عمل حتی شامل سالمندان کشور نیز نمی‌شود. طبعا دست بسیاری از مردم به این ده درصد نخواهد رسید. همچنان که بسیاری از مردم در دوره طلایی ترزیق واکسن آنفلوآنزا، به آن دسترسی نیافتند و حالا که از موعد تزریق و اثرگذاری آن گذشته، این واکسن وارد بازار شده و برای سال آینده نیز نمی‌توان از آن استفاده کرد.
یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است ما تجهیزاتی نداریم که بتوانیم واکسن خارجی را که این هفته تزریق آن آغاز شده، تهیه و نگهداری کنیم چون این واکسن باید در دمای منفی 80 درجه نگهداری شود. طبعا انتظار می‌رود برای سلامت مردم و بازگرداندن روحیه نشاط و شادی، این تجهیزات به هر طریق که شده فراهم شود، نه این‌که صرفا اطلاع‌رسانی شود که ما تجهیزات نداریم. به‌ویژه که این روزها، تحریم از روی مواد و تجهیزات دارویی و پزشکی برداشته شده و کشور ما می‌تواند در این رابطه مبادلات آزادانه‌ای انجام دهد بی‌آن که لزومی به دورزدن تحریم باشد. پس اکنون بهترین فرصت است تا مسئولان کشور، برای تضمین امنیت و سلامت سرمایه اجتماعی خود، گام در میدان بگذارند و تجهیزات و واکسن مورد نیاز کشور را تهیه کنند. کشور ما به‌واسطه داشتن ذخایر غنی نفت و دیگر نعمت‌های طبیعی، توان بسیاری دارد و این وظیفه دولتمردان ماست که در این روزگار بحرانی سلامت و حفاظت از جان مردم را در اولویت بودجه‌گذاری قرار داده و از هر منبعی که لازم و ممکن است کمک و یاری بگیرند و اعتماد وشفافیت را به رابطه خود و مردم بازگردانند و نگذارند واکسن کووید19 هم به سرنوشت واکسن آنفلوآنزا مبتلا شده و بعد از موقع مقرر و پس از دادن تلفاتی که به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا، هنوز هم زیاد است، از راه برسد. اکنون بهترین زمان است برای برافروختن چراغی فرا راه ارتباط صمیمانه و شفاف بین دولت و مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی. 

a.f.far99@gmail.com