ضرورت شفاف سازی لایه های زیرین بودجه

پس انتقادات و اختلاف نظرها در مورد بودجه، سرانجام مجلس طرح اصلاح کلیات بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرد. بودحه ای که ابهاماتی در مورد محقق شدن درآمدها و منابع تامین آن وجود دارد که مشخص نیست که سیاست گذاران اقتصادی چه چشم اندازی را در لایه های زیرین بودجه در نظر گرفته اند.

ضرورت شفاف سازی لایه های زیرین بودجه

پس انتقادات و اختلاف نظرها در مورد بودجه، سرانجام مجلس طرح اصلاح کلیات بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرد. بودحه ای که ابهاماتی در مورد محقق شدن درآمدها و منابع تامین آن وجود دارد که مشخص نیست که سیاست گذاران اقتصادی چه چشم اندازی را در  لایه های زیرین بودجه در نظر گرفته اند.
در بودجه ۱۴۰۰ بحث درآمدهای نفتی به شکل سنتی جایگاه خود را حفظ کرده اگرچه با کاهش سهم آن بحث بودجه بدون نفت را مطرح می سازند اما واقعیت این است که در بودجه نوشته شده فروش نفت
۲۵ درصد از کل بودجه را در برگرفته و سهمی ۳۰۰هزار میلیاردی دارد.
درهمین رابطه رئیس جمهوری نیز در نشست خبری خود اعلام کرد سال آینده ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت خواهیم فروخت.این درحالی است که وزیر نفت فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ را منوط به رفع تحریم ها دانست و در صورت عدم رفع محدودیت ها ارواق مشارکت خواهیم فروخت.
این گزاره ها در کنار هم نوعی ابهام و نگرانی را ایجاد کرده که بودجه ۱۴۰۰ را بیش از پیش با اما و اگر مواجه می سازد.
در این شرایط مسئولان مربوطه باید مشخص کنند که آیا نسخه جایگزین برای احتمال تمدید و تشدید تحریم ها برای بودجه سال آینده در نظر گرفته اند یاخیر؟
مسلما اگر بدون برنامه ریزی و بر پایه مذاکرات احتمالی و رفع تحریم ها از سوی آمریکا، این بودجه بسته شده باشد قطعا چالشی بزرگ برای سال آینده خواهیم داشت. چرا که ارتباط مستقیم یک چهارم بودجه و تمام بخش های اقتصادی به صورت غیر مستقیم با تحریم ها، ابزار و اهرم فشاری موثر در دست دشمنان برای فشار بر ایران می باشد و به سادگی این پاشنه آشیل را رها نخواهند
کرد.
لذا انتظار می رود دولت و مجلس اگر برنامه ای در لایه های زیرین بودجه در نظر گرفته اند آن را مشخص کنند. در غیر این صورت اصلاح کلیات بودجه باید به گونه ای باشد که برنامه ای اصولی تر از فروش اوراق برای کسری فروش نفت در نظر گرفت و راهکارهای موثر عملی برای رونق اقتصاد و بهبود تولید کشور داشت.

hamidasgari2020@yahoo.com