چگونه مي‌توانيم مشمول تخفيف ۱۰۰ درصدي آب شويم؟

قرار است اگر خانواري، مصرف آبش را به كمتر از ۵ الي ۶ مترمكعب برساند، مشمول تخفيف صد در صدي آب شده و آب مصرفي چنين خانواري رايگان شود. اين‌ها گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران است.

چگونه مي‌توانيم مشمول تخفيف ۱۰۰ درصدي آب شويم؟

قرار است اگر خانواري، مصرف آبش را به كمتر از 5 الي 6 مترمكعب برساند، مشمول تخفيف صد در صدي آب شده و آب مصرفي چنين خانواري رايگان شود. اين‌ها گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران است.
هر مترمكعب آب برابر است با 1000 ليتر آب. يعني طبق اين قانون، يك خانواده معمولي 4 نفري، بايد مصرف سرانه خود را به 5 هزار تا 6 هزار ليتر برساند تا برايش قبض آب صادر نشود. اما آيا چنين چيزي ممكن است؟ بگذاريد يك نگاه گذرا به مصرف روزانه يك خانواده بيندازيم؛ متوسط مصرف آب یک خانواده چهارنفره ایرانی در روزو به‌طور متوسط چيزي در حدود ۶00 لیتر است. با يك حساب سرانگشتي مصرف آب ماهانه هر خانواده ايراني مي‌شود رقمي در حدود 18000 ليتر، در اين ميزان مصرف البته، مصرف نهان آب كه در واقع همان نشتي 30درصدي لوله‌هاي فرسوده انتقال آب مي‌باشد، در نظر گرفته نشده است. كمتراز 5 الي 6 مترمكعب، يعني يك سوم الگوي مصرف استانداردي كه شركت آبفا بدان اذعان دارد. اين خانواده 4 نفره، بايد از كداميك از مصارفش كم و يا حذف كند تا به اين تخفيف شگفت‌انگيز دست پيدا كند؟ از سويي با توجه به اعمال تغييرات كاربري در مورد برخي بناهايي با قدمت بيش از 30 سال، اين شهروندان بايد متحمل صرف هزينه‌هايي شوند در رابطه با تغيير كنتور و خريد و نصب كنتور جديد براي طبقات كه طبعا هزينه بسيار زيادي روي دست آنان مي‌گذارد. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، قراراست:«از برخی از صاحبان آپارتمان‌هایی که در استان تهران وجود دارند و به دليل اين‌كه ساکنان آن‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کنند، خالی مانده‌اند، اما مشترك شركت آبفا مي‌باشند، طي دستورالعملی و طبق محاسباتي، آب‎بها در نظر گرفته شود.»
در شرايطي كه مي‌توان براي يك خانه خالي كه عملا هيچ مصرف آبي در آن اتفاق نمي‌افتد، هزينه آب محاسبه كرده و قبض آب براي آن صادر كرد؛ چگونه مي‌توان از يك خانواده معمولي 4 نفره انتظار داشت يك سوم الگوي استاندارد آبفا، آب مصرف كند تا مشمول تخفيف صد درصدي شود؟ در اين ميان بهتراست عنايتي هم به هدررفت نهان آب و تعمير لوله‌هاي فرسوده شود تا از مصرف بي‌رويه و هدررفت آب جلوگيري شود.