فروشگاه‎هاي زنجيره‎اي و تخفيف‌هاي غيرواقعي

مدتي است فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با ارائه كالاها در يك سبد، موجب شده‌اند اغلب مردم از اين فروشگاه‌ها خريد كنند؛ چرا كه مشتريان با صرف زمان كمتر، مي‌توانند تمام اقلام مورد نياز مثلا يك ماه خود را يك‌جا بخرند؛ امكاني كه معمولا در سوپرماركت‌هاي محلي وجود ندارد

فروشگاه‎هاي زنجيره‎اي  و تخفيف‌هاي غيرواقعي

مدتي است فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با ارائه كالاها در يك سبد، موجب شده‌اند اغلب مردم از اين فروشگاه‌ها خريد كنند؛ چرا كه مشتريان با صرف زمان كمتر، مي‌توانند تمام اقلام مورد نياز مثلا
يك ماه خود را يك‌جا بخرند؛ امكاني كه معمولا در سوپرماركت‌هاي محلي وجود ندارد.
اما مشكلي كه احتمالا اغلب خريداران در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با آن مواجه مي‌شوند، تفاوت قيمت كالا در قفسه با قيمت درج‌شده در فاكتوراست كه طبعا قيمت فاكتورشده، بيشتراست. مورد ديگري كه اخيرا بسياراتفاق مي‎افتد اعلام تخفيف‎هاي ويژه از سوي فروشگاه‎هاي زنجيره‎اي است براي جلب مشتري و مشتريان معمولا با اعتماد وارد اين پروسه مي‎شوند، در حالي‌كه عملا نه تنها تخفيفي دركار نيست، بلكه حتي كالايي از قيمت اصلي خود گران‌تر فروخته مي‌شود.
در رابطه با چنين تخفيف‌هاي غيرواقعي، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران مي‌گويد نخست اين‌كه هرگونه فرآیند تخفیف و حراج نیاز به مجوز و قاعده دارد و دوم از نظرما هر تخفیفی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه می‌شود واقعی نیست؛ برخی از اين تخفیف‌ها نه تنها تخفیف نیست، بلکه از قیمت واقعی هم بالاتراست؛ معمولا بين فروشگاه و شرکت تولید و یا بسته‎ بندی‎کننده كالا با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی صورت می‌گیرد؛ به این معنا که فروشگاهي با تولیدکننده شرط مي‌كند که ما بالاتر از قیمت واقعی خریداری می‌کنیم، اما به شرط این که شما هم قیمت مصرف‌کننده را مثلا دوبرابر قیمت واقعی درج کنید. به اين ترتيب كه فروشگاه زنجيره‌اي براي برخي كالاها، تخفيف 30 درصدي در نظر مي‌گيرد، اما قيمت اقلام فروخته شده براي مشتري گران‌تر از حد معمول تمام مي‌شود. ترفند جالب ديگر اين فروشگاه‌ها اين است كه در بنرها و تبليغات پر زرق‎وبرق ميزان تخفيف را «تا 50درصد» اعلام مي‎كنند و اين تا 50 درصد، معمولا مشتري را ترغيب مي‎كند از فروشگاه خريد كند؛ ولي تا 50 درصد معمولا از 10 يا 15 درصد فراتر نمي‌رود!