بازارداغ پيش‎فروش جنين و فروش نوزادان و كودكان

يك نكته از هزاران

مدتي است به دلايل سخت‌تر و گاه ناممكن شدن گذران و معيشت مردم، بازاري بر بازارهاي سياه و داغ اضافه شده است؛ هرچند اين بازار از قبل هم به انحاء مختلف وجود داشت، اما اينك رونقي ناگهاني و بيشتر يافته است؛ بازار فروش نوزادان و كودكان.

 

مدتي است به دلايل سخت‌تر و گاه ناممكن شدن گذران و معيشت مردم، بازاري بر بازارهاي سياه و داغ اضافه شده است؛ هرچند اين بازار از قبل هم به انحاء مختلف وجود داشت، اما اينك رونقي ناگهاني و بيشتر يافته است؛ بازار فروش نوزادان و كودكان.

در رونق اين بازار سه عنصر اصلي مادر، دلال و خريدار نقش اساسي دارد. در مورد مادر، مسئله كاملا مشخص است؛ اين زنان به‌شدت نيازمندند، شرايط مالي بسيار بدي دارند، اغلب كارتن‌خواب، معتاد، بي‌سواد يا كم‌سواد و بدون مهارت‌هاي خاص ديگري هستند كه بتوانند به آن وسيله ارتزاق كنند. درعين حال نبايد از نظر دور داشت كه اقدام به چنين عملي از سوي برخي زنان ممكن است به دليل درآمد خاص و تاحدي بالاي آن و تحت حمايت قرارگرفتن برخي از آنان در طول دوران بارداري‌هاي سفارشي است، حمايت‌هايي كه ممكن است براي زن و فرزندان احتمالي‌اش، مهم و حياتي باشد. پس ماجراي ورود زنان به اين مافيا بر مدار نياز شديد آنان مي‌چرخد، اين نياز و بازاري كه در آن تقاضاهاي مختلفي در اين زمينه دارد، دلالان را وارد ميدان مي‌كند؛ واسطه‌هايي كه به قول معروف معامله را بين فروشنده و خريدارجوش مي‌دهند و حق دلالي‌شان ممكن است از درآمد اين زنان بيشتر هم باشد.

در خوش‌بينانه‌ترين حالت، اين زنان نقش رحم اجاره‌اي را براي زوج‌هايي كه توانايي فرزندآوري ندارند، بر عهده مي‌گيرند و در اين ميان هم خريداران مشخص هستند و تكليف معامله و روند آن.

اما متاسفانه اغلب ماجراي پيش‌فروش جنين در بطن مادر، نوزادان و كودكان، اهداي آنان به زوج‌ها و خانواده‌ها نيست، بلكه گاهي پاي اعتياد زن، مادران نيازمندي كه همسران آنان زنداني‌اند و از عهده نگه‌داري فرزند خود برنمي‌آيند، مافياي فروش اعضاي بدن، برده‌داران جنسي، دختراني كه ناخواسته و بدون ازدواج باردار شده‌اند، متكديان و ... در ميان است.

قيمت جنين يا نوزاد فروشي هم به خانواده و در واقع موقعيت زن باردار بستگي دارد و از يك ميليون شروع مي‌شود كه ارزش نوزاد يك زن معتاد است.

نكته مهم در اين ماجرايي كه جنبه‌ها و لايه‌هاي گوناگون و درهم پيچيده سياهي دارد، افزايش زناني است كه تن به اين كار مي‌دهند؛ زناني كه به دليل معضلات فزاينده اقتصادي، ناچارند وارد اين بازار شوند و بر مسئولان ذيربط لازم است كه به هر نحوي كه شده براي بررسي و حل اين معضل اجتماعي در حال گسترش ورود كنند؛ حتي اگر به گفته فرمانده نيروي انتظامي تهران: «اطلاعاتي درباره ميزان خريد‌وفروش کودکان به پليس نرسيده اما اين به معناي نداشتن اين اطلاعات نيست.»