مشکلات مردم با "بسته" حل نمی شود

طی هفته های اخیر بحث بودجه سال آینده به یکی از موضوعات پرحاشیه تبدیل شده است.

مشکلات مردم با "بسته" حل نمی شود

 

طی هفته های اخیر بحث بودجه سال آینده به یکی از موضوعات پرحاشیه تبدیل شده است.
عدم موافقت ابتدایی نمایندگان با کلیات بوجه و سپس نامه روحانی به رئیس مجلس و برگزاری جلسه غیرعلنی منجر به تصویب کلیات گردید. حال نمایندگان مجلس به تصویب جزئیات بودجه مشغول شده اند و هر روز بخشی از اصلاحات جدید در بودجه نمایان می شود.
یکی از این موضوعات بحث حذف دلار 4200 تومانی است که به گفته نمایندگان موجب فساد و رانت خواری طی سال های اخیر بوده است. حرف کاملاً درستی است و متاسفانه طی این سال ها فسادهای کلان اقتصادی حول این ارز دولتی شکل گرفته و سرمایه های عظیمی از بیت المال به تاراج رفته است. اما روی دیگر این سکه مربوط به این است که چه کسانی به این ارز دولتی دسترسی داشته اند و امروز کجا هستند و چه می کنند؟! اگر رانتی وجود دارد قطعاً رانت خوارانی هم وجود دارند که باید معرفی و مجازات شوند.
البته این نرخ ارز صرفاً برای اقلام اساسی و ضروری تصویب شده بود که میزان فشار را برمردم بکاهد که متاسفانه لقمه چربی برای مفسدین شد و سفره مردم را کوچک تر و نانشان را خشک تر نمود. حال با حذف این نرخ ارز باید راهکاری هم برای جبران افزایش قیمت های احتمالی در بسیاری از کالاهای اساسی اتخاذ شود. متاسفانه تنها راهکار مسئولان ما در چنین شرایط سیاست های "بسته " محور است. در هر افزایش قیمت و هر تغییر سیاست اقتصادی شاهدیم که مسئولان از بسته هایی حرف می زنند که قرار است به اقشار ضعیف و آسیب پذیر داده شود .
اما بازهم تعریف مشخصی برای شناسایی این اقشار نیست. به گفته برخی مسئولان ونهادهای آماری امروز بیش از 70 درصد مردم دچار مشکلات معیشتی هستند و نیازمند حمایت هستند. اما آیا این سیاست های بسته محور کفاف این جمعیت را می دهد و اساساً به لحاظ محتوا و ارزش مادی تأمین کننده نیازهای مردم هست یا خیر؟!
مسلماً این سیاست های بسته محور نیز همچون همان سیاست های غیر اصولی ارز دولتی از زیربنای اصولی وبرنامه ریزی مشخص محروم است و قطعاً بار دیگر تغییر سیاست های مسئولین با افزایش فشارهای معیشتی بر مردم همراه خواهد بود.
قصد حمایت از اختصاص ارز 4200 تومانی را نداریم بلکه صحبت از راهکارهای مناسب برای جایگزین کردن این طرح های ناقص است. اگر بخواهیم خشتی کج بر خشت زیرین بگذاریم که آن هم کج بوده است، مطمئنا تا ثریا این دیوار ناصاف خواهد رفت و بالاخره فرو خواهد ریخت. اما این فرو ریختن قطعاً تلفات خواهد داشت و تنها این مردم هستند که مجبورند زیر آور سیاست های نیم بند و غیراصولی له شوند و تحمل کنند.
از دولت و نمایندگان مجلس انتظار می رود به جز راهکارهای "بسته ای" فکری برای معیشت و امورات مردم بکنند. قطعاً دادن بسته به مردم تنها راهکار اقتصادی برای کاهش قیمت ها و کنترل بازار نیست. تنها کافی است رانت خواران در چرخه تولید تا مصرف را شناسایی کنند، قطعاً این راهکار موثر تر از بسته های اختصاصی برای مردم خواهد بود ورضایتشان را جلب خواهد کرد.

hamidasgari2020@yahoo.com