پرتاب فضاپيماي "مرموز" نيروي هوايي آمريکا به فضا

بررسي تأثيرات تابش و ديگر عوامل فضايي روي برخي مواد و بذرهاي مورد استفاده در توليد مواد غذايي از جمله اين آزمايش‌هاي اين فضا پيماست.


 

بررسي تأثيرات تابش و ديگر عوامل فضايي روي برخي مواد و بذرهاي مورد استفاده در توليد مواد غذايي از جمله اين آزمايش‌هاي اين فضا پيماست.

فضاپيماي نيروي هوايي آمريکا با موشک اطلس 5 به مدار زمين پرتاب شد. مأموريت پيشين اين فضاپيما دو سال طول کشيد. در تشريح مأموريت کنوني اين سفينه، به برخي آزمايش‌هاي ناسا اشاره شده است.

به گزارش عصر ايران به نقل از دويچه وله، نيروي هوايي آمريکا يک بارديگر فضاپيماي بدون سرنشين خود به نام "ايکس 37 بي" (X-37B) را به مدار زمين پرتاب کرد. کنسرن بويينگ که سازنده‌ي X-37B است، اعلام کرده، روز يکشنبه (28 ارديبهشت)، اين فضاپيما با پرتابگر "اطلس پنج" با موفقيت از پايگاه فضايي کيپ کانورال به فضا پرتاب شده است.

اين ششمين پرتاب سفينه بي‌سرنشين "ايکس 37 بي" به فضاست که به شاتل‌هاي فضايي ناسا شباهت دارد. مارک اسپر، وزير دفاع آمريکا پرتاب موفقيت‌آميز فضاپيما را تبريک گفته است.

اين سفينه قرار است از جمله ماهواره‌اي را در مدار زمين قرار دهد و در مأموريتش به انجام برخي آزمايش‌ها هم اشاره شده است. برخي رسانه‌هاي آلماني زبان، با اعلام اين خبر از "مأموريت مرموز" اين فضاپيما سخن گفته‌اند.

شرکت بويينگ اما در گزارشي که در اين باره منتشر کرده است، از دو آزمايش مربوط به ناسا در مأموريت جديد فضاپيماي "ايکس 37 بي" مي‌نويسد. بررسي تأثيرات تابش و ديگر عوامل فضايي روي برخي مواد و بذرهاي مورد استفاده در توليد مواد غذايي از جمله اين آزمايش‌هاست.

ديگر پروژه تحقيقي در چارچوب اين مأموريت به نوشته بويينگ، تبديل انرژي خورشيدي به انرژي مايکرو ويو با فرکانس بالا براي انتقال آن به زمين است. تست فناوري ماهواره‌هاي فضايي و سامانه پرتاب با قابليت استفاده مجدد، از ديگر پروژه‌هايي است که بويينگ در چارچوب مأموريت جديد، به آنها اشاره کرده است.