بررسی علل سرفه‌های خشک در بهبود یافتگان کرونا

یک فوق تخصص ریه گفت: سرفه‌های خشک در بهبود یافتگان کرونا نگران کننده و ماندگار نیست.

بررسی علل سرفه‌های خشک در بهبود یافتگان کرونا

یک فوق تخصص ریه گفت: سرفه‌های خشک در بهبود یافتگان کرونا نگران کننده و ماندگار نیست.
مسعود احتشام، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی از بهبود یافتگان کرونا مدتی پس از بهبودی دچار سرفه‌های خشک می‌شوند که اگر شدت آن زیاد نباشد با مصرف دارو قابل درمان است اما به طور کلی سرفه‌های خشک دلایل متعددی دارد که از شایع‌ترین علل آن واکنش‌های التهابی است که در راه‌های هوایی شخص باقی مانده و به آن التهاب راه های هوایی برونشیت می‌گویند.
وي افزود:برونشیت یعنی التهاب راه‌های هوایی تحتانی که فرد قبلا ممکن است دچار این بیماری شده باشد و بعد به دلیل ابتلا به کرونا و حمله سیستم‌های التهابی به ریه، این التهابات باقی مانده باشد. در بسیاری از موارد با توجه به اینکه شاهد علائم التهاب راه‌های هوایی فوقانی هستیم، علائمی مثل لورنژیت یا سینوزیت را هم خواهیم دید بنابراین بیشتر اوقات با دارو‌های ضد التهاب می‌توان این مشکل را رفع کرد، مگر اینکه کرونا باعث ایجاد التهاب و تجمع یک سری سلول‌هایی به نام فیبروبلاست شده باشد که بروز چنین حالتی پیامدهای جبران ناپذیری دارد که به آن فیبروز ریه می‌گویند.
این فوق تخصص ریه بیان کرد: کرونا مثل هر ویروس دیگری می‌تواند باعث التهاب شدید ریه شود و راه‌های هوایی را تنگ کند اما تا زمانیکه بیماری شدت نگرفته، با تجویز دارو قابل درمان است.
احتشام همچنین در مورد مدت زمان بازگشت حس بویایی در بهبود یافتگان کرونا گفت: تا زمانیکه مجاری تنفسی ملتهب بوده و عصب بویایی درگیر باشد، حس بویایی برنخواهد گشت و ممکن است که بیش از یک تا دو ماه طول بکشد. معمولا  با استفاده از دارو‌های ضدالتهاب مثل اسپری‌های بینی و تحریک کردن بینی به وسیله استشمام بو‌ها و عطر‌های ضدالتهاب، می‌توان به درمان هر چه سریع‌تر عدم بویایی
کمک کرد.