صدور پروانه ساخت ساختمان پلاسکو، ساختمان‌های زیادی به استانداردسازی نیازمندند

بالاخره پس از چندسال ساخت‌وساز بر پایه‌های فروریخته ساختمان پلاسکو، این عملیات تمام شد و برای ساختمان پلاسکوی جدید، پروانه ساختمانی صادر شد.


بالاخره پس از چندسال ساخت‌وساز بر پایه‌های فروریخته ساختمان پلاسکو، این عملیات تمام شد و برای ساختمان پلاسکوی جدید، پروانه ساختمانی صادر شد. به گفته شهردار منطقه ۱۲:«ساختمان جدید پلاسکو توانست تمام تائیدیه و مجوزهای لازم از سازمان‌های ناظر هم‌چون سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی، پروانه ساختمانی و ... اخذ کند. در ساختمان جدید پلاسکو تمهیدات خاص و فوق‌العاده‌ای در زمینه تامین ایمنی به کار رفته، به‌گونه‌ای که حتی بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.»
اما نکته مهم در رابطه با چنین سازه‌هایی، این است که تا پیش از آن‌که حادثه تلخ و دردناکی برای آن‌ها اتفاق نیفتد، معمولا تمهیدی برای استانداردسازی آن‌ها اندیشیده نمی‌شود. در حالی‌که در همین شهر تهران که هر از گاهی خبر یا شایعه یک زلزله بزرگ منتشر می‌شود، چندین هزار ساختمان تجاری و مسکونی در کوچه‌ها و خیابان‌های تنگ و باریک وجود دارند، که نه تنها از سن استانداردشان گذشته، بلکه فاقد اغلب معیارهای استانداردهای جدید یک سازه ایمن هستند. در سال 92 و پس از حادثه دردناک ساختمان پلاسکو، دولت، وزارت کشور را مکلف کرد که ظرف 6 ماه قانون مدیریت یکپارچه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور را تهیه و ابلاغ کند که این امر محقق شد، اما به دلیل اختلاف نظر و سلیقه و هم‌چنین طولانی شدن روند بروکراسی اداری، این قانون از پنج سال پیش تاکنون، در کمیسیون خاص امور کلانشهرهای هیات دولت، معطل مانده است.
به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران «سازمان آتش‌نشانی در عمل به وظایف خود علی‌رغم محدودیت منابع مالی تاکنون حدود ۲۲ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرده، اما با توجه به خلاءهای موجود در قوانین، سرعت ایمن‌سازی آن‌ها بسیار کند بوده و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با مراجع قضایی تنها ۳۰ ساختمان ملزم به ایمنی‌سازی شده‌اند.»
شهرداری تهران درحالی بر موضوع عدم‌ایمنی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های پایتخت ارزیابی و نظارت می‌کند که سال گذشته مشخص شد هشت هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده که از این تعداد ۱۱۵۲ ساختمان متعلق به شهرداری است، درحالی‌که انتظار می‌رفت شهرداری حداقل اقدامات لازم برای ایمن‌سازی ساختمان‌های خود را انجام دهد. امید مردم آن است که این روند به هر طریقی سرعت بیشتری بگیرد و نگرانی‌های موجود را مرتفع شوند.