طرح غربالگری، شرایط جدید وام ازدواج و مشکلات زوج‌های نابارور!

بالاخره با تمام اما و اگرها در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح غربالگری هنگام بارداری، برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص یا نارس، این مسئله به تشخیص پزشکان و درخواست خانواده‌ها گذاشته شد. از سوی دیگر طبق قانون جدید، افزایش وام ازدواج برای افراد زیر ۲۳ و ۲۵ سال در نظر گرفته شده است.


بالاخره با تمام اما و اگرها در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح غربالگری هنگام بارداری، برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص یا نارس، این مسئله به تشخیص پزشکان و درخواست خانواده‌ها گذاشته شد. از سوی دیگر طبق قانون جدید، افزایش وام ازدواج برای افراد زیر 23 و 25 سال در نظر گرفته شده است.
در این دو مورد لازم است به دو نکته بسیار مهم توجه شود؛ اول این‌که به گفته یک متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا:«حدود ۴۰ درصد از ازدواج‌ها در ایران ازدواج فامیلی است و حتی در برخی مناطق، به حدود ۸۰ درصد می‌رسد.خطر بروز معلولیت در فرزندان حاصل از ازدواج خویشاوندی، دو برابر ازدواج‌های دیگر است.» و همین مسئله دو راه حل ناگزیر پیش پای مسئولان ذیربط می‌گذارد؛ اول این‌که یا با آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها، از تعدد ازدواج‌های فامیلی جلوگیری کنند و یا این‌که این خانواده‌ها را همچنان ملزم به اجرای طرح غربالگری نمایند، تا در اثر چنین ازدواج‌هایی فرزندان معلولی متولد نشوند که طبعا بار اقتصادی فراوانی بر دوش خانواده‌ها و سازمان‌هایی مانند بهزیستی می‌گذارند. مورد دوم وام ازدواج بیشتربرای افراد کم سن‌وسال است، این مسئله نیز مشکلاتی در پی دارد، اول این‌که می‌تواند طبق معمول موجب افزایش ازدواج‌های صوری شود و در مناطق محروم، می‌تواند این امکان قانونی را برای خانواده‌ها فراهم کند که فرزندان کم‌سن خود را وادار به ازدواج‌های ناخواسته و در نتیجه بارداری‌های پیش از سن مناسب کند، که همین امر خطراتی  برای مادر جوان و فرزند او دارد.اما نکته مهم‌تر این است که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در حدود۲۵ درصد زوج‌های جوان نابارور هستند. این میزان، رقم کمی نیست و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، یعنی تنها ازدواج کردن کافی نیست، بلکه زوجین باید بتوانند فرزندآوری هم داشته باشند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دولت خواسته تا تامین اعتبار برای درمان این زوج‌ها را در نظر بگیرد.چون:«تعداد زیادی از این افراد علاقه دارند بچه‌دار شوند ولی توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.اگر افزایش جمعیت در برنامه‌های دولت و مجلس است باید بسته‌های اعتباری جداگانه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شود.» در واقع می‌توان درکنار تشویق افراد 23 و 25 ساله برای ازدواج،بخشی از بارِ هزینه‌کرد و بودجه را به سمت آن 25 درصد مزدوج نابارور برد و با درنظر گرفتن تسهیلاتی خاص، به آنان در جهت فرزندآوری کمک کرد. بدین ترتیب، مشکل ازدواج زودرس و نیاز به فرزندآوری در جامعه امروز ما به‌نحوی قابل حل خواهد بود.