شرایط نابرابر تیم‌های لیگ برتری برای آماده‌سازی

وقتی کرونا فاصله ها را آشکار می کند؛

پس از قطعیت در از سرگیری رقابت های لیگ برتر و آغاز تمرینات تیم های فوتبال، مشکلات و مسائل فراوانی در ارتباط با محل تمرین تیم ها، ضد عفونی بازیکنان و ... به وجود آمده است. برخی از تیم ها با تهیه تونل ها و یا اتاقک های ضدعفونی کننده، بازیکنانشان را پیش از ورود به زمین تمرین کاملا ضدعفونی می کنند. اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که تاکنون تست کرونای چند بازیکن لیگ برتری در مرحله تست گیری قبل از شروع تمرینات مشکوک و حتی مثبت اعلام شده است.

شرایط نابرابر تیم‌های لیگ برتری برای آماده‌سازی

پس از قطعیت در از سرگیری رقابت های لیگ برتر و آغاز تمرینات تیم های فوتبال، مشکلات و مسائل فراوانی در ارتباط با محل تمرین تیم ها، ضد عفونی بازیکنان و ... به وجود آمده است. برخی از تیم ها با تهیه تونل ها و یا اتاقک های ضدعفونی کننده، بازیکنانشان را پیش از ورود به زمین تمرین کاملا ضدعفونی  می کنند. اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که تاکنون تست کرونای چند بازیکن لیگ برتری در مرحله تست گیری قبل از شروع تمرینات مشکوک و حتی مثبت اعلام شده است.
بعد از انجام تست اولیه، این باشگاه سایپا بود که با انتشار  بیانیه ای رسمی اعلام کرد یکی از بازیکنان جوان این تیم به کرونا مبتلا است. بعد از آن توضیحات پزشک و سرمربی تیم  گل گهر سیرجان در خروجی سایت ها قرار گرفت که طبق آن توضیحات مشخص شده تعدادی از بازیکنان این تیم سیرجانی نیز مشکوک به کرونا هستند و تمرینات این تیم به مدت یک هفته به حالت تعلیق درآمده تا هفته آینده مجددا از آن موارد مشکوک تست گرفته شود و جواب قطعی به ستاد مبارزه با کرونا در ورزش ابلاغ شود. در ادامه نیز مشخص شد یکی از بازیکنان سرشناس تیم فوتبال سپاهان به این ویروس مبتلا شده که روند تمرینات تیم سپاهان را کمی متغیر کرده است.
درباره از سرگیری رقابت های لیگ صحبت ها و اظهار نظرهای متفاوتی انجام شده بود و بسیاری از تیم ها با شروع مجدد بازی ها مخالفت کرده بودند اما مسئولان سازمان لیگ با مشورت با ستاد مبارزه با کرونا در ورزش تصمیم بر شروع مجدد تمرینات تیم ها و بازی ها گرفتند. تصمیمی که تا به اینجای کار با ابهامات و اختلالات زیادی توام شده است. با توجه به اعلام تاریخ آغاز بازی ها و اینکه حدودا یک ماه تا آن زمان فرصت باقی است اما این بی نظمی های اجباری در روند برگزاری تمرینات تیم های لیگ برتر باعث شده که همه تیم ها از حقوق و شرایط مساوی برای آماده سازی برخوردار نباشند. به طور مثال در همین ابتدای کار، تیمی مانند گل گهر مجبور است تمریناتش را فعلا یک هفته دیرتر از سایر تیم ها آغاز کند. یا در مثالی دیگر، هر تیمی که یک یا چند بازیکن مبتلا یا مشکوک داشته باشد قرنطینه خواهد شد و طبیعتا نسبت به تیم هایی که مورد مشکوک یا مبتلا نداشتند زمان بیشتری برای آماده سازی بازیکنان
دارند.
این شرایط نابرابر در حالی رقم خورده که پیش از اعلام تصمیم قطعی مسئولان برای برگزاری مجدد رقابت ها، تمامی این فرضیه ها توسط کارشناسان مربوطه در فوتبال و امور پزشکی عنوان شده بوده اما ظاهرا چاره ای برای آن ها پیدا نشده است.
در بحث هزینه ای که باشگاه ها برای تست گیری متحمل می شوند که به گفته قائم مقام وزیر بهداشت میانگین قیمت 700 هزار تومان برای هر شخصی که از او تست گرفته می شود محاسبه شده است، اعلام شده که در هر تمرین بیش از 36 نفر
نمی توانند حضور داشته باشند. 9 هفته از رقابت ها باقی مانده که در هر بازی قرار است از بازیکنان تست گرفته شود و هر هفته پیش از شروع تمرینات هم تست انجام خواهد شد که در مجموع این ده بار تست با میانگین هزینه 700 هزار تومانی که قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرده است مبلغی بالغ بر 250 میلیون تومان برای هر تیم آب خواهد خورد. مبلغی که با این وضعیت مالی باشگاه های فوتبال لیگ برتر سنگین به نظر می رسد اما نکته مهم تر لیگ یک و دو است که تیم ها با هزینه های کمتری بسته شدند و درآمدها کمتر از لیگ برتر است و قاعدتا این رقم به دست آمده می تواند برای تیم های دسته های پایین تر مشکلات فراوانی به وجود بیاورد.
این هزینه های گزاف به همراه شرایط نابرابر تیم ها برای آماده سازی و اینکه از یک ماه فرصت باقی مانده برای آماده سازی تیم ها، برای برخی باشگاه ها حدودا دو هفته قرنطینه لحاظ می شود، همه و همه گویای این است که شرایط برای برگزاری رقابت ها خیلی مساعد نبوده، نیست و شاید هم نخواهد بود. بارها عنوان شده اما باز هم باید تاکید کرد که شروع بازی ها در برخی لیگ های مطرح اروپایی در شرایطی کاملا غیر قابل مقایسه با لیگ ایران صورت گرفته که هر چه جلوتر می رویم این تفاوت بیشتر نمود پیدا می کند!