به خاطر پوست خود، شكر را ناديده بگيريد!

بسیاری از ما انواع شيريني را دوست داريم. برخي غذاهاي خود را شيرين مي‎كنيم-مانند فسنجان يا دلمه برگ مو- گاهي هم به برخي خوراكي‎ها مقداری شکر اضافه مي‎کنیم. شيريني باعنوان كلوگز، سوخت مغز است و نمي‎توان گفت كه بايد به‎طوركلي آن‎را از تغذيه روزانه خود حذف كنيم.

به خاطر پوست خود، شكر را ناديده بگيريد!


بسیاری از ما انواع شيريني را دوست داريم. برخي غذاهاي خود را شيرين مي‎كنيم-مانند فسنجان يا دلمه برگ مو- گاهي هم به برخي خوراكي‎ها مقداری شکر اضافه مي‎کنیم. شيريني باعنوان كلوگز، سوخت مغز است و نمي‎توان گفت كه بايد به‎طوركلي آن‎را از تغذيه روزانه خود حذف كنيم. اما بايد اين نكته مهم را هم در نظرداشته باشيم كه بسياري از موادغذايي و ميوه‎هايي كه در طول روز مصرف مي‌كنيم، به تنهايي تامين‎كننده قند مورد نياز بدن هستند و به جز اين، هر چيز شيرين ديگري كه مصرف  كنيم رفته‎رفته به‎عنوان چربي ذخيره شده و موجب چاقي مي‎شود. طبق مطالعات انجام شده،‌هر فرد به‌طور میانگین روزانه تقریباً 270 کالری شکر اضافه شده، مصرف می‌کند؛ این میزان چیزی حدود
 17 قاشق چای خوری شکر است! تعجب کردید؟ اگر کمی به میزان قند و شکری که به چای یا قهوه اضافه می‌کنید، دقت کنید، می‌بینید این میزان خیلی هم دور از انتظار نیست. نباید فراموش کنیم که خوراکی‌های شيرين می‌توانند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کنند و پوست از این قاعده مستثنی نیست!
اگر پس از شام، مقدار زیادی  شیرینی بخورید، خواهيد ديد صبح که از خواب بیدار شوید و در آینه نگاه کنید، چه بلایی بر سر پوست‌تان آمده است، بله به همین سرعت! واقعا چه چیزی باعث می شود قند و شکر تا این حد به پوست آسیب بزنند؟
شکر یک ماده غذایی التهابی است، بنابراین می‌تواند باعث التهاب در بدن می‌شود. وقتی در مصرف موادغذایی شیرین و سرشار از قند افراط کنیم، قند مستقیما به روده رفته، پردازش شده و سپس وارد جریان خون می‌شود و
در نهایت منجر به التهاب مي‌شود. التهابی که هنگام خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا(غذاهایی که می‌توانند قند خون را خیلی سریع بالا ببرند) اتفاق می‌افتد، می‌تواند برخی بیماری‌های پوستی را تشدید کند.
غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، نوشابه، سس سالاد، آب نبات و سایر محصولات، حاوی قندهای تصفیه و فرآوری شده و نشاسته‌ای هستند که باعث جهش انسولین می‌شوند.
مصرف قند بیش از حد می تواند باعث تشدید سایر بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما و پسوریازیس شود. به همین دلیل اگر هر گونه مشکل التهابی داریم، بهتر است از مصرف بیش از حد شکر اجتناب کنیم. رژیم‌های غذایی سرشار از شکر، پیری پوست را تسریع مي‌كنند. پیری پوست بیشترین تغییرات را در میان پوست یا درم (Dermis)، جایی‌که فیبرهای کلاژن و الاستین وجود دارد، اعمال می‌کند. تا زمان‌ که در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم سختگیری نکنیم، پرهیز از شکر نیز می‌تواند یک کار دشوار باشد. خبر خوب این است که لازم نیست شکر یا موادغذایی شیرین را به‌طورکلی کنار بگذاریم، فقط باید توجه داشته باشیم آن‌را از چه منبعی تامین می‌کنیم. بین قندهای اضافه شده و قندهایی که به‌طورطبیعی در غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند، تفاوت زیادی وجود دارد. منظور ما از کنار گذاشتن شکر، قندهای فرآوری شده است.کاهش مصرف قند و چربی‌های اشباع شده و افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و اسیدهای چرب امگا، یک توصیه محتاطانه برای سلامت پوست و هم‌چنین سلامت کلی بدن است.