چرا گاهی مدام احساس خستگی می‌کنیم؟

اگر اغلب اوقات از خودتان می پرسید: «چرا من همیشه خسته هستم؟» شما تنها نیستید. از هر ۵ نفر، ۲ نفر بیشتر روزهای هفته این احساس را دارند. تحقیقات نشان می‎‌دهند از هر سه فرد بزرگسال یک نفر قادر نیست به اندازه کافی بخوابد. بین کار،خانواده و دوستان، و همه تعهدات دیگر که با آن‌‌ها سروکله می‌زنیم، طبیعی است که خود را به خاطر احساس خستگی دائم، سرزنش کنیم.

چرا گاهی مدام احساس خستگی می‌کنیم؟

اگر اغلب اوقات از خودتان می پرسید: «چرا من همیشه خسته هستم؟» شما تنها نیستید. از هر 5 نفر، 2 نفر بیشتر روزهای هفته این احساس را دارند. تحقیقات نشان می‎‌دهند از هر سه فرد بزرگسال یک نفر قادر نیست به اندازه کافی بخوابد. بین کار،خانواده و دوستان، و همه تعهدات دیگر که با آن‌‌ها سروکله می‌زنیم، طبیعی است که خود را به خاطر احساس خستگی دائم، سرزنش کنیم.
اگر با وجود تغییراتی ساده در سبک زندگی–مانند به موقع خوابیدن و مدیریت استرس– هنوز هم علائم خستگی را احساس می‌‌کنید، ممکن است به کمک حرفه‌‌ای نیاز داشته باشید.
کم‌خونی: خستگی ناشی از کم‌‌خونی، به دلیل فقدان سلول‌‌های خونی قرمز است که اکسیژن را از ریه ‌های ما به بافت‌‌ها و سلول‌‌ها می‌برد. در این شرایط ممکن است احساس ضعف و تنگی نفس کنیم. کم‌خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن یا ویتامین، از دست‌دادن خون، خونریزی داخلی، یا بیماری مزمن نظیر روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) ، سرطان یا نارسایی کلیه باشد.
تیروئید: هنگامی که هورمون تیروئید به‌درستی ترشح نشود حتی فعالیت‌های عادی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.غده‌ تیروئید هورمون‌‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم بدن را کنترل می ‌کنند. پرکاری تیروئید(هایپرتیروئیدیسم) به افزایش سوخت ‌وساز و کمبود ترشح هورمون (کم‌‌کاری تیروئید) به کاهش سوخت‌وساز بدن منجر می ‌شود.
افسردگی: افسردگی یک بیماری مهم است که بر نحوه خواب، تغذیه و احساس ما در مورد خودمان و دیگران تاثیر می ‌گذارد. بدون درمان علائم افسردگی ممکن است هفته‌‌ها، ماه‌‌ها و یا حتی سال‌‌ها طول بکشد. ما همه افسردگی را به یک روش مشابه تجربه نمی ‌کنیم. اما معمولا افسردگی می‌‌تواند باعث کاهش انرژی، تغییرات در غذاخوردن و الگوی خواب، مشکلات حافظه و تمرکز و احساس ناامیدی، احساس بی‌‌ارزشی و منفی‌گرایی شود.
کمبود ویتامین ب ۱۲: دریافت ویتامین ب ۱۲ کافی برای سلامت مغز، سیستم ایمنی و متابولیسم حیاتی است. همان‌طور که سن افزایش می‌یابد، توانایی برای جذب ویتامین ب ۱۲ کاهش پیدا می‌‌کند، اگر رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنید، ریسک عدم توانایی جذب این ویتامین افزایش می‌یابد، چون ویتامین ب ۱۲ به‌طورطبیعی فقط در گوشت، تخم ‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.
در صورتی‌که در حال تجربه علایمی چون سوزن‌سوزن شدن دست‌وپا، ضعف حافظه، گیجی، اضطراب و مشکلات بینایی باشید، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب 12 شده باشید.