با امکان پیش‌بینی اختلال دوقطبی می‌توان آن‌را درمان کرد

اختلال دوقطبی Bipolar disorder)) که پیش‌تر با نام افسردگی – شیدای: شناخته می‌شد؛ نوعی اختلال روانی است که با دوره‌های افسردگی، شیدایی و خُلق غیرطبیعی مشخص می‌شود.اگر انرژی بیمار بسیار بالا یا همراه با روان‌پریشی باشد، به آن حالت شیدایی (مانیا) می‌گویند؛ امّا اگر شدت آن کم باشد، به آن حالت نیمه‌شیدایی (هیپومانیا) می‌گویند.احساسات و رفتارهای غیرطبیعی، نشاط‌‌زدگی، تحریک‌پذیری، خود بزرگ‌بینی و خوش‌بینی افراطی از علائم مانیا است.بیمار در این دوره معمولاً تصمیمات پر ریسک بدون توجه به عواقب آن می‌گیرد.دوره مانیا به‌صورت معمول همراه با کم‌خوابی است. در دوره افسردگی بیمار دید منفی نسبت به زندگی خود دارد. عدم اعتماد بنفس، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، خستگی و بی‌حالی از علائم افسردگی است. خطر خودکشی بیماران اختلال دوقطبی زیاد است؛ به‌طوری که در طی یک دوره ۲۰ ساله ۶ درصداز مبتلایان خودکشی کردند و ۳۰–۴۰درصد درگیر خودزنی بودند. اختلال دوقطبی معمولاً همراه با اختلال اضطراب و اختلال سوءمصرف مواد است.

با امکان پیش‌بینی اختلال دوقطبی می‌توان آن‌را درمان کرد



اختلال دوقطبی  Bipolar disorder)) که پیش‌تر با نام افسردگی – شیدای: شناخته می‌شد؛ نوعی اختلال روانی است که با دوره‌های افسردگی، شیدایی و خُلق غیرطبیعی مشخص می‌شود.اگر انرژی بیمار بسیار بالا یا همراه با روان‌پریشی باشد، به آن حالت شیدایی (مانیا) می‌گویند؛ امّا اگر شدت آن کم باشد، به آن حالت نیمه‌شیدایی (هیپومانیا) می‌گویند.احساسات و رفتارهای غیرطبیعی، نشاط‌‌زدگی، تحریک‌پذیری، خود بزرگ‌بینی و خوش‌بینی افراطی از علائم مانیا است.بیمار در این دوره معمولاً تصمیمات پر ریسک بدون توجه به عواقب آن می‌گیرد.دوره مانیا به‌صورت معمول همراه با کم‌خوابی است. در دوره افسردگی بیمار دید منفی نسبت به زندگی خود دارد. عدم اعتماد بنفس، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، خستگی و بی‌حالی از علائم افسردگی است. خطر خودکشی بیماران اختلال دوقطبی زیاد است؛ به‌طوری که در طی یک دوره ۲۰ ساله ۶ درصداز مبتلایان خودکشی کردند و ۳۰–۴۰درصد درگیر خودزنی بودند. اختلال دوقطبی معمولاً همراه با اختلال اضطراب و اختلال سوءمصرف مواد است.
اما اکنون محققان استرالیایی از امکان پیش‌بینی ابتلاء به افسردگی و اختلال دوقطبی برای اولین‌بار و با انجام یک آزمایش مبتنی بر نشانگرهای زیستی خبر داده‌اند.
در جریان این آزمایش سطح یک پروتئین خاص در بدن که مرتبط با دو بیماری روانی افسردگی و اختلال دو قطبی است، اندازه‌گیری می‌شود.
از این طریق پزشکان در می‌یابند که بیماران در چه مرحله‌ای از ابتلاء هستند و چه دارو یا داروهایی باید برای حل مشکلات آن‌ها تزریق شود. پروتئینی که در جریان این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد BDNF نام دارد و بر روی شبکه عصبی مغز تأثیرگذار است.
این پروتئین مهم در تغذیه مکرر سلول‌های مغزی و تقویت عملکردهای عصبی سالم مغز نقش دارد و کمبود آن به پیشرفت بیماری‌هایی هم‌چون آلزایمر، اسکیزوفرنی، ام اس و اختلالات خلقی کمک می‌کند.
پژوهشگران دقت این آزمایش برای شناسایی موارد ابتلاء به افسردگی و اختلال دو قطبی را بین ۸۰ تا ۸۳ درصد اعلام کرده‌اند و امیدوارند با بررسی‌های بیشتر این دقت باز هم افزایش یابد.