دکتر روحانی: ۵ بسته حمایتی می دهیم

در جلسه هیئت دولت مطرح شد؛

رئیس‌جمهور در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور گفت: آن بخشی که مربوط به ارز بود؛ این خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف با قوانین منطبق نباشد.

دکتر روحانی: ۵ بسته حمایتی می دهیم

رئیس‌جمهور در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور گفت: آن بخشی که مربوط به ارز بود؛ این خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف با قوانین منطبق نباشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی  در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ما باید همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر اینگونه عمل کنیم، قدم به قدم شرایط کشور را به سمت مطلوب برای مردم به پیش خواهیم برد.
روحانی ادامه داد: کرونا به مسئله مهم جهانی تبدیل و معضلی مهم برای جهان شده است و تقریباً همه دنیا تحت تأثیر موج این بیماری قرار گرفته‌اند. تجارت، معاملات، اقتصاد، سیاست و به‌طور کلی همه امور در دنیا تحت تأثیر شرایط جدید قرار گرفته است.
وی گفت: برای اولین بار نام یک بیماری تبدیل به محاسبه تاریخی شده است. دوران کرونا و پساکرونا به این معنی است که در دوران شیوع کرونا باید برای مبارزه با بیماری تلاش کنیم و در دوران پساکرونا باید برای بهبود اقتصاد گام برداریم.
رئیس قوه مجریه افزود: مردم، دولت و همه قوا و ارکان کشور باید در کنار یکدیگر باشند تا بر مشکلات غلبه کنیم. وظایفی را در این مسیر دولت دارد، بخشی از وظایف را دیگر ارکان‌ها و بخش بزرگ را نیز مردم بر عهده دارند.
روحانی عنوان کرد: دولت موظف است تلاش کند تا مبتلایان به بیماری را شناسایی و جدا کرده، آنها را به بیمارستان و نقاهتگاه منتقل کند تا بیماری به دیگر بخش‌های جامعه سرایت نکند.
وی تصریح کرد: وظیفه دوم دولت مراقبت و پرستاری از کسانی است که نیاز به تخت بیمارستانی یا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: چه در بخش اول مربوط به شناسایی بیماران و چه در بخش دوم مربوط به مراقبت، وزارت بهداشت تلاش خوبی را انجام داده و کادر پزشکی ما از پایان بهمن تاکنون، بخشی سرافراز در مقابل مردم بوده است.
روحانی ادامه داد: ما در برابر تاریخ سرافراز هستیم که در استان و یا شهری بیماری نبوده است که به بیمارستان مراجعه کرده و با درب بسته مواجه باشد یا تخت بیمارستانی برایش خالی نباشد. بیماری نبوده است که احتیاج به مراقبت ویژه داشته و آی سی یوی ما برای وی ظرفیت نداشته
باشد.
 وی با اشاره به اینکه روز گذشته برای ۵۲ هزار میلیارد از این ۷۵ هزار میلیارد که مربوط به کسب و کارها می‌شود تصمیم گرفته شد، تصریح کرد: بر مبنای تصمیم دیروز، ان شاءالله قدم به قدم اینها اجرایی می‌شود و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار ده رسته ای که در معرض آسیب قرار گرفتند و مشخص شده قرار می‌دهند و وزارتخانه‌هایی که مشخص است مانند وزارت گردشگری، صنعت و وزارت کار، بنگاه‌ها را مشخص می‌کنند و مقدار پولی که باید در اختیارشان قرار گیرد مشخص می‌شود و با برنامه ریزی که شده از اواخر ماه اردیبهشت می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.
وی افزود: ما ۲۳ هزار میلیارد تومان هم برای امور مردم یعنی تمام یارانه بگیرها گذاشتیم. یعنی ۲۳ میلیون خانواده‌ای که هستند، برای هر خانواده یک میلیون تومان در نظر گرفتیم که این هم در جلسه روز گذشته برای ما به التفاوتی که برای پرداختش به عنوان قرض الحسنه بودن مدنظر بود را دولت به عهده گرفت. البته از لحاظ مقرراتی ما در کمیته اقتصادی تصویب کردیم و در جلسه ستاد کرونا نیز باید اینها را به تصویب برسانیم.
روحانی خاطرنشان کرد: ان شاءالله در جلسه یکشنبه ستاد کرونا مواردی که باید مصوب شود، مطرح و تصویب می‌شود و تلاش ما این است این مبلغ هم قبل از شروع ماه رمضان در اختیار مردم قرار گیرد که البته هر کسی که علاقمند و داوطلب است می‌تواند از این وام قرض الحسنه استفاده کند و به تدریج از یارانه آنها از ماه‌های بعد یعنی از تیر ماه به بعد کسر خواهد شد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برای سه میلیون نفر از افرادی که خیلی نیازمند هستند و ما فکر می‌کردیم در چهار نوبت اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد به آنها بسته حمایتی بدهیم تصمیم گرفتیم یک بسته هم برای ماه رمضان اضافه کنیم و مجموعاً ۵ بسته شده و برای ۴ میلیون خانوار هم تسهیلات ویژه یک تا دو میلیون تومانی در نظر گرفتیم و مصوباتش انجام گرفته است، بنابراین این هم بخشی است که دولت می‌تواند کمک کند.